Opel Zafira A (1999 - 2005) - opinia użytkownika GROBIN
2016-11-28, GROBIN
Marka: | Opel |
---|---|
Model: | Zafira |
Generacja: | A (1999 - 2005) |
Rok produkcji: | 2003 |
Przebieg: | 177 tys. km |
Nadwozie: | MPV |
Silnik: | 2.0 OPC |
Podsumowanie:
Zafira A OPC jest bardzo przyjemnym autem. Miny kierowców BMW, Audi czy Mercedesów bezskutecznie chcących pokazać swoją wyższość - bezcenna. Do tego jest bardzo praktycznym, siedmioosobowym autem. Niestety, spalanie na autostradzie jest szalenie wysokie przez zbyt krótki 5.bieg.: przy prędkości 200km/h masz 5500 obr./min, a 230km/h = 6000 obr./min. (dla porównania z autami o podobnej mocy: przy 230km/h w starym Saabie 9000 2.3 Turbo 200KM masz 4700 obr./min. a w Saabie 9-5 2.3t 185KM masz 4900 obr./min.) i fakt ten, w połączeniu z wysoko postawionym środkiem ciężkości, sprawia że niezbyt często wykorzystasz możliwości tej Zafiry aby nie wydawać nie wiadomo ile. Ale największą zmorą to jest usterkowość elektroniki. Skutecznie zraziły mnie do Zafiry wymiana układu sterowania (cholernie drogie!), wymiana czujników wałów rozrządu i korbowego, ciągłe problemy z kapryśnie działającymi żarówkami oświetlenia tablicy oraz prawego stopa. Z zapłonem też miałem istną tragedię - 2x w ciągu 50.000km wymieniłem kasetę i na domiar złego podczas ostatniego pół roku użytkowania, gdy (nawet niechcący) włączałem tempomat auto zaczęło mi pracować na 3 cylindry i podczas wyprzedzania (!) musiałem błyskawicznie wyłączyć i włączyć silnik. Jedyna rada jeśli masz coś takiego: odłącz akumulator na kwadrans i błąd sam się skasuje!
Czy poleciłbyś innym zakup tego samochodu?
-
Silnik:
Bardzo sympatycznie się prowadzi to auto ze względu na dużą moc (200KM) i sportowe zawieszenie.- Niestety turbosprężarka i elektronika (układ sterowania, czujnik wału rozrządu i czujnik wału korbowego) są bardzo słabe. Na domiar często należy wymienić rozrząd co 60.000km, co jest naprawdę mało
-
Zawieszenie:
Bardzo, bardzo twarde zawieszenie w tej wersji OPC. To sprawi, że poczujesz każdą nierówność, a czasem odniesiesz wrażenie że auto zaraz się rozleci! Natomiast super się trzyma szosy. Można zapomnieć, że się minivana prowadzi
-
Wnętrze:
Wnętrze jest wykonane z w miarę dobrych materiałów, lecz niezbyt przyjemnych w dotyku. Przednie fotele Recaro megawygodne. Gorzej z tylną kanapą. Bardzo, bardzo praktyczne wnętrze: przesuwana kanapa, 3.rząd siedzeń, masa schowków.
-
Komfort jazdy:
Gdyby nie to że zawieszenie jest twarde jak kamień i tylna kanapa jest niemal pionowa, to byłoby doskonale z komfortem jazdy :D
Zużycie Paliwa
Śr. spalanie - cykl miejski | 15l/100km |
---|---|
Śr. spalanie - cykl mieszany | 12l/100km |
Śr. spalanie - trasa | 9.9l/100km |
Zalety i Wady
- Megapraktyczny kufer
- Megapraktyczne i przestronne wnętrzne
- Ogromna przyjemność z jazdy silnikiem 200KM
- Bardzo dobre hamulce w wersji OPC
- Bardzo dobrze się trzyma szosy w wersji OPC
- Doskonałe lusterka (zero martwych kątów, niepotrzebny tryb nocny)
- Stosunkowo łatwo samemu wymienić niektóre części
- Awaryjność elektroniki bardzo wysoka i kosztowne naprawy
- Zbyt krótki 5.bieg = wysokie spalanie na autostradzie
- Bardzo wysokie spalanie jak na silnika 4-cylindrowego
- Delikatna turbosprężarka
- Niski odstęp w wymianach paska rozrządu (co 60.000km)
- Oświetlenie średnej jakości (ksenony, nawet po regeneracji)
- Niezbyt wytrzymały zbiornik płynu chłodniczego
- Średnie zabezpieczenie przed korozją
- Grube słupki między przednią szybą a bocznymi = martwy kąt