Założeniem projektu SARTRE, było zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach dzięki stworzeniu tzw. "pociągów drogowych", czyli aut poruszających się jedno za drugim w odstępie nie mniejszym, niż 6 metrów. Wszystkie auta podążają za ciężarówką. Dzięki komputerowi, który współpracuje z systemem radarów i kamer, auto jest w stanie utrzymywać tę samą prędkość i pas ruchu, co poprzedzający je pojazd.
Największym mankamentem tego systemu jest konieczność wykorzystania właśnie ciężarówki, jako pojazdu prowadzącego. System SARTRE działa do prędkości 90 km/h. W czasie aktywności systemu, kierowca może zająć się innymi czynnościami, jak np. czytanie gazety. Jednak w każdej chwili kierowca może "odzyskać" kontrolę nad pojazdem i odłączyć się od konwoju.
Zdaniem ekspertów Volvo, takie rozwiązania jak SARTRE są w stanie nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo, lecz również zmniejszyć zużycie paliwa. System ten miałby znaleźć się w standardowym wyposażeniu aut szwedzkiej marki do 2020 roku.
Zasada działania SARTRE została przedstawiona na poniższym filmie:
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?