Sébastien Ogier w Polo R WRC wygrał Rajd Australii

(ip)
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
19 wygranych odcinków specjalnych, zdobyte wszystkie możliwe punkty i tytuł mistrzów świata w zasięgu ręki - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia zaliczyli w Australii rajd życia i zapisali na swoim koncie szóste zwycięstwo w tegorocznej serii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Dziesiąty rajd w sezonie na antypodach trzymał w napięciu aż do przysłowiowej ostatniej minuty. Na ostatnich 15 kilometrach tak zwanego Power Stage dwie uszkodzone opony konkurentów przeszkodziły Ogierowi i Ingrassii w zdobyciu już wczoraj tytułu mistrza świata, mimo że duet Volkswagena nie popełnił najmniejszego błędu. Na końcu brakowało tylko jednego jedynego punktu, aby znany był już zwycięzca tegorocznego sezonu. Przed najbliższym rajdem we Francji Ogier i Ingrassia wyprzedzają o 83 punkty swojego głównego rywala, Thiery Neuvillea (Ford)

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (FIN/FIN) zajęli czwartą lokatę i zdobyli ważne punkty dla Volkswagena w kategorii

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen

producentów. Andreas Mikkelsen i Paul Nagle (N/IRL) ukończyli Rajd Australii na szóstym miejscu. Załogi Volkswagena wygrały w sumie 21 z 22 odcinków Rajdu Australii.

Dominacja na antypodach – piękne zwycięstwo Ogiera i Ingrassii
22 odcinki specjalne, 19 najlepszych czasów, dwa drugie miejsca – dla Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii był to najlepszy rajd w sezonie, w którym zdecydowanie zdominowali rywali. Jeszcze większe wrażenie robi fakt, że łączny czas Ogiera i Ingrassii był tylko o 1,8 sekundy gorszy niż suma najlepszych czasów wszystkich oesów. W Australii zespoły musiały stawić czoła zróżnicowanym warunkom: techniczne, ciasne i kręte odcinki pierwszego dnia, otwarty teren drugiego dnia i ekstremalnie szybkie przejazdy przez dżunglę w trzecim dniu rajdu.

Rozstrzygnięcie rywalizacji o tytuł mistrzowski znów przesunięte
Power Stage w Australii przyniosło rozstrzygnięcie Mistrzostw Świata – lub raczej dokładniej mówiąc, nie przyniosło rozstrzygnięcia. Na końcowym odcinku specjalnym „Shipmans” przyznawane były dodatkowe punkty dla trzech najlepszych zespołów. 15 kilometrów przed końcem liczącego niecałe 30 kilometrów odcinka uszkodzona opona pozbawiła Jari-Matti Latvalę i Miikkę Anttilę szansy na trzy dodatkowe punkty. Pęknięta opona w Citroënie Mikko Hirvonena spowodowała, że na drugą pozycję rajdu przesunął się Thierry Neuville, który w związku z tym nadal ma matematyczne szanse na zdobycie tytułu mistrza świata.

Volkswagen wykonał kolejny krok w klasyfikacji producentów

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen

Także pod względem klasyfikacji producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Rajd Australii był dla Volkswagena bardzo udany, a to dzięki zwycięstwu Ogiera i czwartemu miejscu Jari-Matti Latvali, który w drugim Polo R WRC zebrał ważne punkty. Mimo nienajlepszych klasyfikacji, Fin z każdym odcinkiem specjalnym rajdu przesuwał się o krok do przodu. Volkswagen zwiększył swoją przewagę w klasyfikacji producentów o 22 punkty do 48 punktów. Latvala i Antilla wygrali jeden odcinek specjalny, a dziesięć razy znaleźli się w najlepszej trójce zawodników.

Prowadzenie pierwszego dnia, ostatecznie szósta pozycja i cenne punkty Mikkelsena
Dobre wrażenie zrobił australijski debiut Andreasa Mikkelsena i Paula Nagle (N/IRL). Duet w Polo R WRC z numerem startowym 9 wygrał pierwszy odcinek specjalny i zakończył pierwszy dzień rajdu na pierwszej pozycji. Niewielkie błędy w piątek spowodowały, że Mikkelsen i Nagle spadli na niższą pozycję, jednak w sobotę znów pięli się w górę w klasyfikacji generalnej. W niedzielę obronili swoją lokatę i w sposób pośredni przyczynili się do zwiększenia przewagi Volkswagena w klasyfikacji producentów.

Wypowiedzi po zakończeniu Rajdu Australii
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen

„Ależ to był zwariowany koniec rajdu. Naturalnie cieszę się ze zwycięstwa tutaj, w Australii, ale jak się cały czas myśli o tytule mistrza świata a potem na ostatnim kilometrze straci się ten tytuł, to można być trochę rozczarowanym. Poza tym jednak rajd na antypodach był dla mnie wspaniałym rajdem. Wygraliśmy 19 z 22 oesów, do tego dostaliśmy trzy punkty w Power Stage. Polo R WRC przez cały weekend funkcjonował perfekcyjnie, zespół dał z siebie wszystko, i tylko na końcu brakowało odrobiny szczęścia, aby już dzisiaj ziścić marzenie o tytule mistrza świata. Mimo to na pewno będziemy dzisiaj świętować. A od jutra zaczynam się cieszyć na rajd w mojej ojczyźnie i na spotkanie z francuskimi fanami. Tam chciałbym ostatecznie wyjaśnić kwestię zwycięstwa, a poza tym przybliżyć zespołowi mistrzostwo w klasyfikacji producentów.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Od początku naszym celem było zdobycie możliwie wielu punktów dla klasyfikacji producentów, co też nam się udało. Jednak droga do tego rezultatu nie była tak łatwa, jakbyśmy sobie tego życzyli – mieliśmy drobną przygodę na trasie, a pod koniec uszkodziliśmy oponę. Podczas tego rajdu miałem wrażenie, jakbyśmy przedzierali się przez pustynię i na koniec wreszcie dotarliśmy do Dakaru. Ostatecznie liczy się tylko wynik, a ten był dobry dla Volkswagena. Kolejnym pozytywnym aspektem jest fakt, że znalazłem tutaj dla mojego Polo idealne dostrojenie na szybkie trasy na szutrze, które z pewnością przyda się w kolejnych rajdach.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Mój Rajd Australii miał wzloty i upadki. W czwartek mogłem sprawdzić na własnej skórze, jakie to uczucie, po raz pierwszy

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen

prowadzić w rajdzie Mistrzostw Świata. Piątek zaczął się bardzo dobrze, ale później małe błędy kosztowały nas dużo czasu. W sobotę jeszcze musiałem trochę za to pocierpieć – jako jeden z pierwszych samochodów na trasie. A niedziela? Zrobiłem wszystko, aby dojechać do mety i pomóc zespołowi w klasyfikacji producentów. A to oznacza przełączenie się na tryb „cruise” i ograniczenie ataków. Gdyby nie to, z pewnością ostatni dzień sprawiłby mi więcej przyjemności. Reasumując, jesteśmy jednak bardzo zadowoleni z szóstego miejsca. To był dobry debiut w Rajdzie Australii i dobra współpraca z moim pilotem Paulem Nagle, który zastąpił mojego podstawowego pilota Mikko Markkulę.

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Rajd Australii przygotował dla nas emocje na ostatnich kilometrach. Z punktu widzenia klasyfikacji producentów wydarzenia z Power Stage były dobre dla Volkswagena. Niestety, przeszkodziły Sébastienowi Ogierowi w świętowaniu już dzisiaj zwycięstwa w tegorocznych Mistrzostwach Świata. Ogier był w Australii niepokonany, jeszcze nigdy w tym sezonie nie wygrał w tak zdecydowany sposób i nie przejechał trasy nie popełniając błędów. Zasłużył sobie, aby już dziś móc nosić tytuł rajdowego mistrza świata. Ale rozstrzygnięcie opóźniło się. Teraz ma szansę, aby w swojej ojczyźnie ostatecznie pokonać rywali. Cały zespół będzie go w tym bezwarunkowo wspierał. Także walka o mistrzostwo świata producentów wchodzi w kolejną rundę, bo dzięki Jari-Matti Latvalii i Andreasowi Mikkelsenowi wyglądamy lepiej, niż przed Rajdem Australii. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, mimo że brakuje nam dzisiaj jeszcze przysłowiowej wisienki na torcie.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Australii – wyniki końcowe
1. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen         3h 19m 55.0s
2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford             + 1m 32.1s
3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën         + 2m 02.1s
4. Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (FIN/FIN), Volkswagen         + 2m 57.4s
5. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford             + 3m 17.2s
6. Andreas Mikkelesen/Paul Nagle (N/IRL), Volkswagen         + 3m 37.6s
7. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford             + 7m 31.2s
8. Nathan Quinn/David Green (AUS/AUS), Mini             + 13m 10.2s
9. Khalid Al Qassimi/Scott Martin (UAE/GB), Citroën         + 15m 17.6s
10. Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffy (Q/IRL), Ford         + 17m 27.7s

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Australii – Wyniki Power Stage

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii , Fot: Volkswagen

1. Sébastien Ogier/Julian Ingrassia (F/F), Volkswagen         14m 44.9s
2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Ford             + 2.8s
3. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford             + 9.4s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna kierowców (pkt)
1. Sébastien Ogier,         212;
2. Thierry Neuville,         129;
3. Jari-Matti Latvala,         110;
4. Mikko Hirvonen,         103;
5. Dani Sordo,         96;
6. Mads Østberg,         77;
6. Sébastien Loeb,         68;
8. Martin Prokop,         49;
9. Evgeny Novikov,         47;
10. Andreas Mikkelsen,     34.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna producentów
1. Volkswagen Motorsport,         299,
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT,     251;
3. Qatar WRT,             145;
4. Qatar M-Sport WRT,         142;
5. Jipocar Czech National Team,     51;
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT,     41;
7. Volkswagen Motorsport II,     34;
8. Lotos WRC Team,            20.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty