Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa"

Krzysztof Franek
Sekwencyjny wtrysk gazu jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze...

W nowoczesnym silniku z wielopunktowym wtryskiem benzyny sterowanie ilością wtryskiwanego paliwa oraz dokładne wyznaczenie początku otwarcia wtryskiwacza, w zależności od fazy otwarcia zaworu ssącego, następuje oddzielnie dla każdego cylindra.Obecnie produkowane samochody zasilane są takim sekwencyjnym wtryskiem oraz wyposażone w oceniający na bieżąco proces przygotowania i spalania mieszanki paliwowej - system diagnostyki pokładowej EOBD. Przy adaptacji na zasilanie gazem auta te wymagają urządzeń działających na podobnej zasadzie.
Sekwencyjny wtrysk gazu (SGI - Sequential Gas Injection) jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, zamontowane w pobliżu wtryskiwaczy
benzyny, a dawka gazu jest ustalana na podstawie sygnału, pobranego z wtryskiwacza
benzyny oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi
eksploatacyjne (przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna) prawie takie
same jak przy zasilaniu benzyną oraz kompatybilność z EOBD i z pełną diagnostyką
pojazdu. Dzięki SGI następuje samoczynne przejście na zasilanie gazem po
nagrzaniu silnika i automatyczny powrót na benzynę w przypadku wyczerpania
się propanu-butanu. Na przełączniku wyświetla się poziom zawartości butli.
Wtryski SGI, oczywiście droższe niż tradycyjne urządzenia I i II generacji,
szczególnie powinno się montować w samochodach wyposażonych w: OBD i EOBD,
kolektory ssące o zmiennej geometrii lub wykonane z tworzyw sztucznych,
silniki o dużej pojemności i mocy, a także w autach, gdzie tradycyjne urządzenia
nie funkcjonują prawidłowo. Nie można ich tylko montować w silnikach Wankla
oraz w silnikach z zasilaniem GDI. Ten wyższy wydatek zwraca się już po
10 miesiącach eksploatacji, jeśli miesięczny przebieg pojazdu jest zbliżony
do 3 tys. km.
Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa" jest wynikiem współpracy polsko-włoskiej,
a urządzenie składa się z kilku elementów i komputera AEB oraz reduktora,
który jest dziełem Grzegorza Jarzyńskiego, dyrektora spółki "Elpigaz".
Jej fachowcy przygotowują programy dla różnych modeli aut, by można w nich
stosować SGI "Elisa".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty