Silnik rotacyjny

(w)
Wiadomo, że do największych wad tradycyjnego silnika spalinowego należy niska sprawność ogólna, polegająca na niewielkim wykorzystaniu energii zawartej w paliwie. Lekarstwem na to miał być silnik z wirującym tłokiem.

Zaletami takiego silnika miały być m.in. niewielkie rozmiary, niska
masa i prosta budowa. Ideę takiego silnika opracowano w latach międzywojennych
XX wieku. Wydawało się, że konstrukcja silnika z wirującym tłokiem będzie
prostym przedsięwzięciem, ale praktyka pokazała co innego.
Pierwszy silnik rotacyjny, nadający się do praktycznego zastosowania,
został zbudowany dopiero w roku 1960 przez Niemca Feliksa Wankla. Wkrótce
silnik ten znalazł zastosowanie w motocyklach i samochodach, wytwarzanych
przez niemieckie NSU. Mimo licznych prób okazało się, że prosta idea w
praktyce nastręcza wiele trudności, m.in. w toku produkcji nie radzono
sobie z wykonaniem odpowiednio trwałego uszczelnienia tłoka.

Inną wadą tego silnika było duże zużycie benzyny. Kiedy zaczęto zwracać
uwagę na ochronę środowiska, okazało się, że w spalinach znajduje się dużo
kancerogennych węglowodorów.
Obecnie tylko japońska Mazda praktycznie stosuje i wciąż doskonali silnik
Wankla w swoich sportowych samochodach RX. Samochód ten jest napędzany
2-komorowym silnikiem rotacyjnym o pojemności 1308 ccm. Obecny model, oznaczony
jako RX8 jest wyposażony w nowoopracowany silnik Renesis, który osiąga
moc 250 KM przy 8.500 obrotach na minutę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty