Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa

Bartosz Gubernat; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Wszechobecna troska  o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki. fot. Skoda
Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki. fot. Skoda
Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki.

Jednym ze sztandarowych przykładów jest tu grupa Volkswagena. Jej samochody korzystają z silników TSI. Przykłady? Podczas gdy jeszcze kilka lat temu do napędu Octavii czy Superba używano silników benzynowych o pojemności dwóch litrów, dzisiaj w większości modeli tej marki stosuje się jednostki znacznie mniejsze. W przypadku Skody Superb bazową jednostką napędową jest 1.4 TSI, który oferuje aż 150 KM mocy. Taka sama jednostka może pracować pod maską nowego SUV-a z Czech – Skody Kodiaq.

Wszechobecna troska  o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego
Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki.

fot. Skoda

Z kolei Fabię można mieć z niewielkim silnikiem 1.2 TSI, oferującym nawet 110 KM, a pod maską Octavii pracuje zaledwie litrowa jednostka TSI o mocy 115 KM. Szczególnie ten ostatni silnik zasługuje na uwagę. Oferuje 200 Nm momentu obrotowego w zakresie 2000-3500 obrotów, i emituje zaledwie 106 g CO2 na km. Octavię z taka jednostką można rozpędzić do setki w 9,9 sek., a jej prędkość maksymalna to aż 202 km/h. Co istotne, samochód jest niezwykle oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa zaledwie 4,6 litra benzyny, w mieście 5,5 l, a w trasie potrafi zadowolić się 4 l paliwa na sto kilometrów. Producent podaje, że w porównaniu do dotychczas stosowanej jednostki 1.2 TSI to o 8 procent mniej.

Wszechobecna troska  o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego
Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki.

fot. Skoda

Tak dobre osiągi to zasługa nowoczesnej konstrukcji i niskiej wagi auta oraz jednostki. Silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, a dodatkową moc zapewnia mu turbosprężarka. Trwałość? Konstrukcja silnika jest oparta na materiałach o podwyższonej wytrzymałości, dlatego nie należy się bać przyspieszonego zużycia chociażby układu tłokowo-korbowego. Dodatkową korzyścią z zakupu takiego pojazdu jest niższy koszt ubezpieczenia, wynikający z niewielkiej pojemności silnika.

Wrażenia z jazdy? W przypadku Octavii zwraca uwagę przede wszystkim kulturalna praca silnika, który dzięki znakomitemu wyciszeniu nie daje poznać, że pracują w nim tylko trzy cylindry. Jest w miarę dynamiczny, lekką zadyszkę nadrabia turbodoładowaniem. Aby sprawnie przyspieszać wystarczy utrzymywać obroty w średnim zakresie, co utrzyma spalanie na umiarkowanym poziomie, nie uprzykrzając przy tym życia kierowcy i pasażerów głośną pracą.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty