Skoda. Ile aut sprzedano w 2015 roku?

(ip)
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Po 120 latach działalności Skoda osiągnęła po raz drugi z rzędu globalny rekord sprzedaży. Ile aut w tym jubileuszowym roku dostarczono klientom na całym świecie?
Fot. Skoda
Fot. Skoda

1 055 500 samochodów to o 1,8% więcej niż w roku 2014, gdy do klientów trafiło 1 037 200 egzemplarzy. Rok 2015 zakończono najlepszym grudniowym wynikiem w historii: w tym czasie dostarczono 86 600 samochodów, co jest wzrostem o 5,7% wobec najlepszego dotychczasowego rezultatu, osiągniętego w grudniu 2014 (81 900 sztuk). Duży wpływ na to osiągnięcie miały rekordowe wzrosty sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej i Środkowej oraz sukces trzeciej generacji modelu Superb. W porównaniu do roku 2014, zainteresowanie flagowym modelem marki wzrosło w Europie Zachodniej o 7,6%. Na rodzimym rynku czeskim Skoda dostarczyła w 2015 roku aż o 42,8% modeli Superb więcej niż rok wcześniej. Rok 2016 przyniesie kolejną ofensywę modelową Skody, która obejmuje premierę nowego modelu typu SUV.

Rok 2015 zaczął się intensywnie: już w styczniu w salonach pojawiła się nowa Fabia Combi, a zaledwie miesiąc później zupełnie nowa, trzecia generacja flagowego modelu Superb świętowała swój debiut w Pradze. Na polskim rynku model ten jest dostępny jako limuzyna i kombi od czerwca. W Europie Zachodniej Skoda zwiększyła swój wynik o 4,3% do 430 900 samochodów dostarczonych klientom. W samym tylko grudniu poprawiła zeszłoroczny rezultat z 28 800 do 31 100 samochodów. W Niemczech – na drugim największym rynku Skody na świecie – producent dostarczył nowe auta 158 700 klientom, to jest o 6,2% więcej niż rok wcześniej (149 500).     
     
W 2015 roku marka zanotowała rekordowy dwucyfrowy wzrost w wielu innych częściach tego regionu: we Włoszech (16,8% do 16 600 samochodów), w Portugalii (o 30,7% do 3 100 szt.), Hiszpanii (o 24,1% do 22 100 szt.), Szwecji (+10,9% do 15 100 szt.) i Irlandii (+25,1% do 7 900 szt.).

Warunki na rynkach Europy Wschodniej są coraz trudniejsze, ale Skoda zdołała utrzymać duże zainteresowanie nabywców także w tej części Europy, dostarczając im (wyłączając Rosję) 32 700 samochodów (w 2014: 34 700). To stosunkowo bardzo dobry wynik, pozwalający zwiększyć udział w rynku z 6,6% do 7,5%. W samym grudniu Skoda dostarczyła na tych rynkach (wyłączając Rosję) w sumie 2 700 aut, co jest wynikiem lepszym od osiągniętego w analogicznym czasie rok wcześniej (2 100 dostarczonych sztuk). W Rosji w 2015 roku dostarczono klientom 55 000 samochodów (w 2014: 84 400), co wobec znaczącego skurczenia się całego rynku oznacza utrzymanie zainteresowania, a nawet jego delikatny wzrost (udział w rynku wzrósł z 3,6% do 3,7%). Równolegle, w innych krajach tego regionu Skoda notowała rekordowe wzrosty: o 23% w Rumunii do 9 000 samochodów, o 14,4% w Serbii do 5 900 samochodów, o 27,9% w Bułgarii do 2 600.

Jeszcze lepiej marka radziła sobie w Europie Środkowej: tu Skoda poprawiła swój zeszłoroczny wynik o 14,8% do 172 100 dostaw (w 2014 roku było ich 149 900). Wzrósł przez to także udział Skody w tym rynku: podniósł się z 20% do 20,9%. Na swoim rodzimym rynku marka poprawiła swój zeszłoroczny wynik aż o 21,1% (skok z 70 200 do 85 000 samochodów). Skoda zanotowała dwucyfrowy wzrost także na Słowacji (o 11,3% do 18 300 egzemplarzy) i Słowenii (o 13,9% do 5 700 sztuk). Wzrost na poziomie niecałych trzech procent wobec roku 2014 pozwolił Skodzie utrzymać pozycję zdecydowanego lidera rynku w Polsce, któremu przewodzi z wynikiem 44 499 rejestracji w roku 2015.

Sprzedaż Skody pozostaje na stabilnym poziomie także w Chinach. Wynik na tym największym rynku marki na świecie wzrósł wobec ubiegłego roku o 0,1%, z 281 400 do 281 700 samochodów. W grudniu Skoda dostarczyła chińskim klientom 28 900 samochodów (w grudniu 2014: 30 800 sztuk). Z pozostałych części świata zanotowała znaczący rozwój w Izraelu (17 800 dostarczonych samochodów, wzrost o 17,4%) i Turcji (o rekordowe 58,4% do 22 200 egzemplarzy). Na rynku indyjskim swoje nowe samochody Skody odebrało w tym czasie 15 800 klientów (w 2014: 15 500).

Liczba samochodów dostarczonych klientom w 2015 roku (według modelu, w jednostkach, wynik zaokrąglony, różnica wobec roku poprzedniego):

Skoda Octavia (432 300; +11,1 %),
Skoda Rapid (194 300; -12,2 %),
Skoda Fabia (192 400; +19,8 %),
Skoda Yeti (99 500; -3,2 %),
Skoda Superb (80 200; -12,0 %),
Skoda Roomster (16 600; -44,0 %),
Skoda Citigo (dostępna tylko w Europie: 40 200; -5,5 %).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty