Skoda już od lat należy do Volkswagena

Sławomir Draguła
Skoda już od lat należy do Volkswagena
Skoda już od lat należy do Volkswagena
Wchłonięcie Skody przez Volkswagena to była jedna z najgłośniejszych fuzji w najnowszej historii motoryzacyjnego świata. Dziś wiadomo, że Czesi i Niemcy ubili dobry interes.
Skoda już od lat należy do Volkswagena
Skoda już od lat należy do Volkswagena

W kwietnia 1990 roku w czechosłowackim ministerstwie przemysłu poinformowano dziennikarzy, że zakłady Skoda prowadzą zaawansowane rozmowy z kilkoma potencjalnymi, inwestorami zagranicznymi. Pamiętajmy, że zaledwie pięć miesięcy wcześniej do dymisji podał się komunistyczny prezydent Gustav Husak a przez kraj przetoczyła się fala aksamitnej rewolucji.

 

Rozmowy prowadzono równolegle z General Motors, Fiatem, Renault, Volkswagenem, BMW oraz kilkoma firmami z Azji, w tym jednej z  Korei. W sumie zainteresowanie Skodą wyraziło aż 24 potencjalnych inwestorów.

Najcenniejszym skarbem firmy w oczach zewnętrznych inwestorów był zupełnie zapomniany dziś bohater tej historii. Dzieło inżynierów Petra Hrdlicki, Rudolfa Kuzela oraz Jana Nepomuckiego – wdrożony do produkcji samochód osobowy. Była nim Skoda Favorit, nad którą pracowano od początku lat 80., a wersję produkcyjną zaprezentowano siedem lat później.

Dalsze losy modelu i jego następców stały się priorytetem dla strony czechosłowackiej. Wszyscy potencjalni partnerzy, którzy nie planowali ewolucji Favorita lub myśleli wyłącznie o tym, by w zakładach w Mlada Boleslav produkować auta pod swoim znakiem firmowym, zostali skreśleni listy. Na placu boju pozostał jedynie Volkswagen, którego oferta gwarantowała, przede wszystkim, zachowanie marki, dalszą produkcję i systematyczną modernizację modelu Favorit.
 
Umowa pomiędzy Skodą a Volkswagenem została podpisana 28 marca 1991 roku. Na jej mocy, przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną a na dzień oficjalnego włączenia marki w struktury koncernu wskazano 16 kwietnia 1991 roku.

 

Dziś wiadomo, że Skoda i Volkswagen zrobiły dobry interes. Czeski producent przetrwał najtrudniejszy okres transformacji ustrojowej, tak pod względem finansowym jak i organizacyjnym, zachował tożsamość i wzmocnił wizerunek, uzyskując dostęp do najlepszych technologii. Natomiast Volkswagen dzięki przejęciu Skody utorował sobie drogę na wschodzące rynki wschodnioeuropejskie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty