Skoda Karoq. Mocny gracz w stawce kompaktowych SUV-ów

Wojciech Frelichowski
Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.Fot. Wojciech Frelichowski
Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.Fot. Wojciech Frelichowski
Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Karoq został zbudowany od podstaw jako nowy model w ofercie czeskiej marki. Z racji przynależności czeskiej marki do Grupy Volkswagen, nowy SUV jest konstrukcyjnie spokrewniony z Volkswagenem Tiguanem drugiej generacji oraz Seatem Ateca. Oba te SUV-y weszły na rynek w ubiegłym roku.

Znane geny

Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty
Skoda Karoq - test

Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Skoda Karoq podąża stylistyczną ścieżką, którą wyznaczył inny czeski SUV - Kodiaq. Co prawda to auto jest większe, ale oba modele mają wspólne geny. Nadwozie Karoqa ma długość 4382 mm, szerokość 1841 mm i 1605 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2638 mm w wersji z napędem na przednią oś lub 2630 mm dla wersji z napędem na cztery koła.

Także deska rozdzielcza podobna jest do tej, która jest w Kodiaqu. Tym niemniej są tu także rozwiązania, które do tej pory nie były stosowane w żadnej Skodzie. To np. programowalny cyfrowy zestaw wskaźników. Informacje wyświetlane przed oczyma kierowcy można ustawić według jego indywidualnych życzeń. W kabinie znalazł zastosowanie znany z modeli Roomster i Yeti system VarioFlex (dostępny w opcji), czyli tylna kanapa składająca się z trzech oddzielnych siedzeń, które osobno można przestawiać, jak i całkowicie wymontować z samochodu. W ten sposób można swobodnie aranżować np. przestrzeń bagażową.

Zobacz też: Test Skody Kodiaq 2.0 TDI

Standardowo bagażnik ma pojemność 521 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1630 litrów. Natomiast system VarioFlex pozwala na regulowanie pojemności bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów. A jeśli tylne siedzenia zostaną wyjęte do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 1810 l.

Pięć silników do wyboru

Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty
Skoda Karoq - test

Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Skoda Karoq będzie oferowana w pięciu wersjach silnikowych – dwóch benzynowych i trzech wysokoprężnych. Wszystkie silniki są turbodoładowane, mają bezpośredni wtrysk paliwa, są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Nowością w ofercie są obie jednostki benzynowe - 1.0 TSI (115 KM) i 1.5 TSI (150 KM) oraz dwie wysokoprężne - 1.6 TDI (115 KM) i 2.0 TDI (190 KM). Trzecim turbodieslem jest silnik 2.0 TDI (150 KM).

Wszystkie te silniki, oprócz jednostki 2.0 TDI 190 KM, można będzie zamawiać z 6-biegową skrzynią ręczną skrzynią biegów albo z 7-stopniową przekładnią DSG. Natomiast najmocniejszy turbodiesel seryjnie współpracuje z napędem 4×4 i 7-stopniową skrzynią biegów DSG. Auto będzie występować w wersjach z napędem na przednią oś, jak i z napędem 4x4. W tej drugiej opcji pod maską może się znaleźć benzyniak 1.5 lub jeden z 2-litrowych turbodiesli.[page_break]

Wrażenia z jazdy

Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty
Skoda Karoq - test

Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

Do testu wybraliśmy wersję z silnikiem 1.5 TSI (150 KM) i z napędem na przednią oś. Choć producent informuje, że Karoq nie jest następcą modelu Yeti, to jednak porównania z tym autem nasuwają się niemal automatycznie. Ale wnioski są korzystne dla tej nowej Skody. Przede wszystkim w modelu Karoq siedzi się wyżej niż w Yeti, dzięki czemu widoczność z miejsca kierowcy jest lepsza. Ponadto Karoq wydaje się masywniejszy, co udowadnia podczas pokonywania dziurawych nawierzchni, które nie robią na nim większego wrażenia.

Podczas jazdy po szosie auto zachowuje się niemal jak limuzyna. Kierowca może liczyć na nienaganną współpracę zawieszenia z układem kierowniczym. Ponadto bardzo dobrze odizolowano kabinę od hałasu silnika. Zaś sama jednostka napędowa wydaje się dobrym wyborem dla tego samochodu.

Wiele nowości

Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty
Skoda Karoq - test

Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

W Skodzie Karoq zastosowanie znalazły urządzenia infotainment należące do drugiej generacji modułowych systemów informacyjno-multimedialnych koncernu Volkswagen. Wszystkie wyposażono w pojemnościowy ekran dotykowy. To rozwiązanie nowoczesne, jednak nieco zawiłe w obsłudze, bo w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni czasem trudno trafić palcem w odpowiedni przycisk.

Możliwości tego systemu są spore. Np. w z nawigacją Columbus opcjonalnie może być wyposażony w moduł LTE, który pozwala na najszybsze połączenie z internetem. Dostęp do internetu wykorzystują nowe mobilne usługi online systemu Skoda Connect. Funkcje Infotainment Online przedstawiają informacje i służą do nawigacji, zaś funkcje Care Connect umożliwiają uzyskanie pomocy w razie wypadku czy awarii. Pozostałe funkcje online są dostępne jako aplikacja Skoda Connect w smartfonie. Za jej pomocą można np. zdalnie sprawdzić i odszukać auto oraz skonfigurować dostępne funkcje. Można też połączyć swój smartfon z samochodem.

Skoda Karoq - testNa rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty
Skoda Karoq - test

Na rynek wkracza najnowszy model Skody - Karoq. To auto z segmentu kompaktowych SUV-ów. Cennik tego samochodu rozpoczyna się od kwoty 87 900 zł.

Fot. Wojciech Frelichowski

W modelu Karoq znalazło się też wiele systemów wsparcia kierowcy, np. wspomaganie parkowania, asystent pasa ruchu Lane Assist, czy wspomaganie jazdy w korku. Większe bezpieczeństwo jazdy zapewniają m.in. funkcje wykrywania pojazdów w martwej strefie Blind Spot Detect, nadzór odstępu od poprzedzającego pojazdu Front Assist z ochroną pieszych oraz nadzór aktywności kierowcy Emergency Assist.

Skodę Karoq można już zamawiać. Ceny rozpoczynają się od kwoty 87 900 za auto w podstawowej wersji Ambition z bazowym silnikiem 1.0 TSI (115 KM). Ta sama wersja wyposażeniowa, ale z najsłabszym silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI (115 KM) kosztuje 99 900 zł.

Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM i konkurenci - dane techniczne i ceny

Marka/model

Skoda Karoq 1.5 TSI 150 KM Style

Hyundai Tucson 1.6 GDI 132 KM Style

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163 KM N-Connecta

Cena (zł)

103 000

106 990

106 850

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

                                                   Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4382/1841/1603

4475/1850/1645

4394/1806/1590

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1576/1541

1608/1620

1560/1560

Rozstaw osi (mm)

2638

2670

2646

Masa własna (kg)

1303

1379

1369

Pojemność bagażnika (l)

521

513

410

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

62

65

                                               Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1498

1591

1618

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 5000

132 przy 6300

163 przy 5600

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

250 przy 1500

161 przy 4850

240 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,4

11,5

9,1

Prędkość maksymalna (km/h)

204

182

200

Średnie spalanie (l/100 km)

5,5

6,3

5,8

Emisja CO2 (g/km)

122

147

138

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty