Skoda Sagitta - protoplasta Citigo

(ip)
Ogromny sukces sprzedażowy gamy modelowej Skody, całkowicie odnowionej w drugiej połowie lat 30. XX wieku, zachęcił jej kierownictwo do poszerzenia palety produktowej o mały samochód miejski.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

Prowadzone przez dział konstrukcyjny w latach 1936 i 1937 prace, zaowocowały łącznie siedmioma prototypami najmniejszego i w założeniu najtańszego modelu marki. Priorytetami projektu była możliwie szeroka dostępność pojazdu, ograniczenie do minimum czynności obsługowych i kosztów eksploatacji oraz cztery miejsca siedzące przy możliwie zwartych wymiarach zewnętrznych.

**CZYTAJ TAKŻE

Skoda drugi raz z rzędu najlepsza w klasyfikacji IRCSkoda Superb Laurin & Klement

**

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Konstrukcję najmniejszej przyszłej Skody oparto na innowacyjnej koncepcji sprawdzonej w większych modelach, tj. centralnej rurze nośnej, wahliwych półosiach napędowych kół tylnych i możliwie sztywnej konstrukcji nadwozia. Skoda Sagitta prezentowała się nieco jak zmniejszony Popular, jednak w odróżnieniu od niego, zamiast czterocylindrowego silnika chłodzonego cieczą, do napędu użyto całkowicie nowej jednostki.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Był nią czterosuwowy, dwucylindrowy motor widlasty chłodzony powietrzem. Przy pojemności 844 ccm, generował moc 15 KM i we współpracy z 3-stopniową przekładnią zapewniał prędkość 75 km/h i średnie spalanie na poziomie 5 litrów benzyny.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Znane wszystkim wydarzenia roku 1938 w Czechosłowacji ostatecznie zahamowały rozwój projektu. Nieliczne prototypy trafiły w ręce prywatne.

Jeden z nich, w latach 1939-1954, pokonał dystans 70 tysięcy kilometrów, zachowując sprawność, jakiej mógł pozazdrościć mu niejeden samochód seryjny. Widoczny na zdjęciach prototyp przetrwał do naszych czasów i całkiem niedawno został poddany pieczołowitej restauracji w pracowniach fabrycznego muzeum. Zdjęcia przedstawiają samochód bezpośrednio przed i po odbudowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty