Skraplacz zwany kondenserem

Redakcja
Kondenser klimatyzacji
Kondenser klimatyzacji
Jedną z najczęściej przytrafiających się awarii jest nieszczelność skraplacza, zwanego też kondenserem. Ze względu na usytuowanie, element ten jest narażony na uszkodzenie.

Jedną z najczęściej przytrafiających się awarii jest nieszczelność skraplacza, zwanego też kondenserem. Ze względu na swoje usytuowanie, element ten jest bardzo narażony na uszkodzenie.

Specjaliści wiedzą, a kierowców informujemy, że spośród wszystkich części układu klimatyzacji najbardziej narażony jest skraplacz. Klimatyzację serwisuje praktycznie każdy większy warsztat. O ile jednak podstawowe czynności związane z jej obsługą (takie jak odgrzybianie, uzupełnianie czynnika chłodzącego itp.) może po krótkim szkoleniu przeprowadzić niemal każdy, to już w przypadku bardziej skomplikowanych operacji, na placu boju pozostają specjaliści.

Zagrożenie perforacją
Kondenser klimatyzacji
Kondenser klimatyzacji

Jedną z najczęściej przytrafiających się awarii jest nieszczelność skraplacza, zwanego też kondenserem. Ze względu na swoje usytuowanie, element ten jest bardzo narażony na uszkodzenie. Głównym czynnikiem przyczyniającym się do skrócenia żywotności chłodnicy klimatyzacji jest korozja. Aluminium bowiem (wbrew przekonaniu laików) jest materiałem, który łatwo się utlenia, zabójcze zaś jest dla niego połączenie soli i wilgoci. Dochodzi wtedy do korozji elektrochemicznej, która w szybkim tempie prowadzi do perforacji skraplacza. Jest to bardzo niebezpieczne dla całego układu klimatyzacji, bowiem z nieszczelnej chłodnicy wraz z czynnikiem chłodzącym wycieka olej smarujący sprężarkę.

Pamiętać należy, że stosowane w wielu samochodach kompresory o zmiennej wydajności wymagają smarowania przez cały czas i mogą ulec zatarciu również wtedy, kiedy klimatyzacja nie jest włączana. Użytkownicy najczęściej nie zdają sobie sprawy, że w układzie brakuje czynnika, a sprężarka pracuje na sucho. W efekcie, oprócz chłodnicy, wymienić trzeba również sprężarkę.

Prosta kalkulacja

Przy wyborze skraplacza, warto zaufać renomowanej firmie, gwarantującej wysoką jakość produktu. Elementy niewiadomego pochodzenia mogą sprawić kłopot już na etapie montażu. Do tego ich trwałość jest też znacznie niższa niż markowych części, a tym samym wzrasta ryzyko, że w niedługim czasie klient zgłosi się do warsztatu z pretensjami i reklamacją. Chłodnice pochodzące od czołowych wytwórców oferowane są zazwyczaj wraz ze wszystkimi detalami potrzebnymi do

Osuszacz klimatyzacji
Osuszacz klimatyzacji

montażu (np. uszczelnieniami), co znakomicie ułatwia montaż.

Absolutnie unikać należy stosowania używanych skraplaczy, których "oferta" dostępna jest na różnego rodzaju giełdach i internetowych aukcjach. Kalkulacja jest tu banalnie prosta. Po pierwsze takie części nie gwarantują szczelności, a nawet jeśli okażą się szczelne, ryzyko ich awarii jest nieporównywalnie wyższe niż w przypadku nowych chłodnic. Po drugie - różnica w cenie między częściami używanymi, a nowymi pochodzącymi od renomowanych producentów zazwyczaj jest niewielka (kilkadziesiąt złotych), albo zgoła żadna. Giełdowi handlarze kalkulując ceny, biorą bowiem pod uwagę cenniki ASO, gdzie nowe części są znacznie droższe (co wcale nie znaczy, że lepsze) niż u niezależnych dostawców.

Przy doborze konkretnego typu chłodnicy należy zwrócić baczną uwagę, czy zamawiany element będzie pasował do danego samochodu. Często bowiem zdarza się, że producent pojazdu korzystał w tym samym czasie z różnych dostawców i w katalogach można znaleźć dwa różne typy chłodnic, przeznaczonych do tego samego modelu samochodu. Najczęściej nie dają się one stosować wymiennie. Doświadczeni fachowcy potrafią zazwyczaj bezbłędnie zidentyfikować dany skraplacz, jednak ich mniej rutynowani koledzy mogą mieć z tym problemy.

Test wieńczy dzieło

Po wymianie chłodnicy klimatyzacji powinno się również profilaktycznie zmienić osuszacz. Jeśli bowiem układ był nieszczelny, jest wielce prawdopodobne, że element ten stracił w znacznej mierze właściwości higroskopijne i nie będzie w dostateczny sposób chronił systemu przed wilgocią.

Po przeprowadzeniu całej operacji należy sprawdzić szczelność całego systemu, wykorzystując do tego azot, a następnie uzupełnić czynnik chłodzący i olej (odpowiednie ilości podane są w specjalnej tabeli), wreszcie na koniec przeprowadzić test klimatyzacji. Oczywiście podczas wymiany skraplacza często może dojść do nie przewidywanych trudności, bowiem układ klimatyzacji, choć pozornie prosty, może sprawić wiele niespodzianek, ale to już temat na przyszłość w naszym cyklu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty