SPRAWDŹ PODUSZKĘ

Michał Głombiowski
Niepewne bezpieczeństwo

SPRAWDŹ PODUSZKĘ

Tylko w autoryzowanym serwisie możemy
montować poduszki powietrzne i sprawdzać,
czy są one sprawne.
Fot. Robert Kwiatek

Rzeczoznawcy techniki samochodowej i przedstawiciele autoryzowanych
serwisów zgodnie odradzają zakupy używanych poduszek powietrznych z ogłoszenia
lub na giełdzie. Specjaliści radzą też - kupując używany samochód mający
w wyposażeniu poduszki gazowe odwiedźmy autoryzowany serwis w celu sprawdzenia
działania systemu bezpieczeństwa. Często zdarzają się nieuczciwe próby
sprzedania samochodu wyposażonego tylko w atrapę airbaga lub z niesprawnym
systemem wyzwalania poduszek gazowych (lampki kontrolne sygnalizujące nieprawidłowe
działanie są często w takim wypadku wyłączane). Chcąc mieć realne poczucie
bezpieczeństwa podczas użytkowania auta przeprowadźmy wcześniej badanie
w serwisie, które da nam pewność, że cały układ jest sprawny. Koszt tego
typu analizy waha się w wysokości 100 - 200 złotych.
Sprzedający poduszki powietrzne na giełdzie samochodowej specjalnie
się z tym nie afiszują. Wystarczy jednak zapytać o możliwość ich kupna,
a okazuje się, że nie ma z tym żadnego problemu. Jeszcze więcej ofert znajdziemy
w Internecie. Zanim jednak damy się skusić namowom sprzedającego, zastanówmy
się, czy warto ryzykować swoje bezpieczeństwo.
Dostępne na giełdach samochodowych poduszki gazowe, zwane popularnie
airbagami, wyglądają zwykle całkiem atrakcyjnie, a ich dobry stan i niewysoką
cena często skłania do zakupu. Okazuje się jednak, że zdobyte w ten sposób
poczucie bezpieczeństwa jest bardzo złudne, a specjaliści ostrzegają, że
montaż niewiadomego pochodzenia poduszki gazowej może przynieść więcej
szkody niż pożytku.
W przypadku poduszek gazowych wymontowanych z innych samochodów nie
znamy historii kupowanego wyposażenia. Poduszka taka mogła być zamoczona,
przechowywana w niesprzyjających warunkach, a nawet wymontowana z rozbitego
już auta. Nie ma możliwości prawidłowej oceny takiego wyposażenia, a podczas
eksploatacji samochodu z zamontowanym "giełdowym" airbagiem nie mamy żadnej
pewności, że w sytuacji kryzysowej zadziała on zgodnie z oczekiwaniami
Marek Styp-Rekowski, dyrektor Biura Ekspertów Techniki Samochodowej
i Ruchu Drogowego REKMAR w Gdańsku

- W samochodzie możemy wyróżnić pewne grupy podzespołów o różnym znaczeniu
dla jego bezpiecznej eksploatacji. Airbagi należą do grupy tych najważniejszych,
a oszczędzanie na systemie bezpieczeństwa jest rzeczą, którą stanowczo
odradzam. Sprzedawane na giełdach i poprzez ogłoszenia poduszki gazowe
często bywają uszkodzone. Bez specjalistycznej analizy nie da się ocenić,
czy wyposażenie takie jest sprawne, w jakich warunkach było wcześniej przechowywane,
czy wszystko jest z nim w porządku. Decydując się na jej montaż ryzykujemy
własne bezpieczeństwo.

Producenci samochodów nie przewidują detalicznej sprzedaży wyposażenia,
które wymaga specjalistycznego montażu. Dlatego oficjalnie rozprowadzane
airbagi dostępne są tylko w stacjach serwisowych i oferowane wraz z fachowym
montażem i gwarancją.
Wymiana poduszek gazowych
Po bliższym przyjrzeniu się instrukcji samochodu wyposażonego w airbagi
często możemy stwierdzić, że producent zaleca ich wymianę po określonym
czasie. Zwykle jest to okres 10 - 15 lat, a konieczność dokonania wymiany
podyktowana jest obawą o sprawność działania systemu wyzwalania poduszek
po tak długim okresie. Pracownicy warsztatów samochodowych przyznają jednak,
że niezwykle rzadko spotykają się z prośbą kierowców o wymianę airbagów
ze względu na ich wiek. Operacja taka jest kosztowna i w wypadku samochodów
wyposażonych w kilka airbagów może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
Na szczęście producenci nowych samochodów odchodzą powoli od podobnych
zaleceń. Dobrą wiadomością jest też to, ze airbagi nie wymagają dodatkowych
zabiegów konserwacyjnych, chociaż dla pewności warto co jakiś czas przeprowadzić
w wyspecjalizowanym serwisie kontrolę ich działania.
Uwaga na lampkę kontrolną
Samochody wyposażone w poduszkę gazową posiadają na desce rozdzielczej
specjalne lampki kontrolne. Pamiętajmy, że pojawienie się jakiejkolwiek
sygnalizacji ostrzegawczej jest wyraźnym znakiem, że z systemem chroniącym
nasze bezpieczeństwo jest coś nie tak. Nie ma znaczenia, czy lampka zapala
się, na przykład, tylko na moment i tylko w niektórych sytuacjach. Pojawienie
się tego typu sygnalizacji powinno skłonić nas do wizyty w warsztacie i
przetestowania sprawności całego systemu

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty