4 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
FSO Syrena...

Syrenka, Polonez, Fiat 126p, Warszawa. Oto kultowe auta PRL-u

FSO Syrena

Początki Syreny sięgają 1953 roku. W czerwcu powstał zespół do opracowania założeń samochodu „dla ludu”. Zespół tworzyli doświadczeni konstruktorzy, m.in.: Karola Pionnier – podwoziowiec, Fryderyk Blümke – silnikowiec Stanisław Panczakiewicz – nadwoziowiec z przedwojennym doświadczeniem w PZInż. i Jerzy Werner – współtwórca przedwojennych polskich konstrukcji opartych na licencyjnych Fiatach, który był konsultantem. Ponieważ nasz przemysł hutniczy był w powijakach i blach karoseryjnych było jak na lekarstwo, założono, że nadwozie przyszłej Syreny będzie miało konstrukcję drewnianą, jak większość aut przedwojennych: szkielet żebrowy pokryty pilśnią i przykryty dermatoidem – tkaniną impregnowaną octanem celulozy, prymitywną imitacją sztucznej skóry. Tylko maska i błotniki miały być z blachy. Do napędu Blümke zaproponował dwusuwowy silnik wytwarzany w WSM Bielsko. Roczna produkcja Syren miała nie przekraczać 3000 sztuk.

Fot. Paweł Relikowski

Zobacz również

Zacięty mecz Polonii Chodzież z Nielbą Wągrowiec

Zacięty mecz Polonii Chodzież z Nielbą Wągrowiec

Jest praca w urzędach w Kielcach. To ostatni moment, by aplikować. Gdzie są wakaty?

Jest praca w urzędach w Kielcach. To ostatni moment, by aplikować. Gdzie są wakaty?

Polecamy

Zabrali mu prawo jazdy. Nie uwierzysz co zrobił kierowca

Zabrali mu prawo jazdy. Nie uwierzysz co zrobił kierowca

Co oznacza szarpanie silnika? Mechanik mówi co trzeba zrobić

Co oznacza szarpanie silnika? Mechanik mówi co trzeba zrobić

Co zostawiamy w Uberze? Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce!

Co zostawiamy w Uberze? Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce!