Szkoda całkowita — czy samochód po niej skreślony? Badania autoDNA

Materiał informacyjny autoDNA

Potocznie zwana „całka” to wyjątkowa sytuacja, która może zaistnieć w trakcie użytkowania przez nas samochodu. Przyznaje się ją, gdy koszt naprawy przewyższa jego wartość.

Z danych autoDNA za 2023 rok wynika, że w przypadku popularnych modeli samochodów używanych, ryzyko wystąpienia szkody całkowitej w kupowanym/sprzedawanym pojeździe jest dość wysokie — od 7% do 17% raportów dla poszczególnych modeli odnotowuje takie zdarzenie.

Średnia wartość totalnej szkody wśród najpopularniejszych modeli oscyluje między 33.800 złotych, a nawet ponad 74.000 złotych.

Wychodzi więc na to, że kupując używany samochód, istnieje ryzyko kupna pojazdu po wypadku. O takim wcześniejszym uszkodzeniu może świadczyć na przykład odnotowanie szkody całkowitej w historii pojazdu. Dane w bazie autoDNA, zawierające informacje o konkretnych pojazdach, mogą zawierać również takie wpisy i stanowić cenne źródło wiedzy na temat totalnych szkód.

Procentowe prawdopodobieństwo szkody całkowitej w prezentowanym rankingu odnosi się do danych odnotowanych w raportach generowanych przez użytkowników serwisu autoDNA. Warto zaznaczyć, że liczne generowanie raportów dla danego pojazdu w ciągu roku wpływa na jego pozycję w rankingu.

W rankingu za rok 2023, w TOP 10 aut z największym ryzykiem szkody całkowitej, oprócz modeli uznanych za pewne, jak Volkswagen Passat czy Opel Insignia, znajdują się również nowsze modele z różnych segmentów. Wśród marek dominują niemieckie, z trzema modelami Audi i dwoma BMW.

Szkoda całkowita — nowy debiutant w rankingu autoDNA

W tegorocznym zestawieniu po raz pierwszy pojawił się Mercedes-Benz Klasy E, który od razu zdobył pierwsze miejsce. W przypadku tego niemieckiego auta, aż 17% wszystkich sprawdzeń w bazie danych autoDNA w 2023 roku kończyło się wygenerowaniem raportu ze szkodą całkowitą, której średnia wartość dla tego modelu wyniosła 53.200 zł.

Średnia wartość szkody całkowitej może osiągnąć nawet 74.300 zł, jak w przypadku Audi A4. Zazwyczaj, im większa klasa i rozmiar auta, tym wyższa wartość szkody. Na niższych pozycjach w rankingu znajdują się Volkswagen Golf i Audi A3 – odpowiednio 33.800 zł i 34.200 zł.

Jak duże są różnice w wartościach szkody całkowitej?

W tegorocznym rankingu zwraca uwagę duża różnica w średniej wartości szkody między Audi A4 a Audi A6. W przypadku tego drugiego modelu wynosi ona 47.400 zł, czyli prawie 27.000 zł mniej niż dla mniejszego modelu tej samej marki – A4.
Ogłoszenie szkody całkowitej jest ważną informacją dla potencjalnego kupującego samochodu. Czy jednak taki defekt automatycznie skreśla auto? Niekoniecznie. Wiele zależy od skali i charakteru uszkodzeń oraz od jakości przeprowadzonych napraw.

Według definicji towarzystw ubezpieczeniowych szkoda całkowita dla polis OC to uszkodzenie, którego koszt naprawy przewyższa wartość auta przed zdarzeniem. W przypadku ubezpieczenia Autocasco, do stwierdzenia szkody całkowitej wystarcza, że wycena szkody przekracza 70% wartości pojazdu. Szkodę całkowitą orzeka się, gdy naprawa auta jest nieopłacalna.

Jeśli szkoda całkowita została naprawiona zgodnie z oryginalnymi standardami producenta, wykorzystując oryginalne części, auto zachowuje pełną wartość. Przywrócone do stanu fabrycznego — np. poprzez wymianę uszkodzonych reflektorów czy zderzaka — auto może być w pełni sprawne.

Jak już wspomnieliśmy chwilę wcześniej, do szkody całkowitej dochodzi, gdy koszt naprawy przekracza 70% wartości auta przed wypadkiem. W każdej sytuacji, gdy naprawa nie jest już opłacalna, np. po wypadku, auto może być uznane za wrak. Wartość pojazdu, czyli to, co z niego zostało, jest wówczas minimalna i nadaje się głównie na złom.

Jednak w nowoczesnych samochodach wysoka wycena odszkodowania może wystąpić nawet przy stosunkowo niewielkich uszkodzeniach. To oznacza, że wycena za uszkodzenia, jak np. rozbity przód auta, może spełniać kryteria szkody całkowitej, a auto nadal nadaje się do naprawy. Orzeczenie szkody całkowitej daje właścicielowi prawo do uzyskania samochodu zastępczego na czas naprawy.

Należy podkreślić, że z uwagi na skomplikowaną budowę współczesnych aut, ceny części oraz koszty pracy w autoryzowanych warsztatach, nawet niegroźna kolizja może skutkować szkodą całkowitą. Szkoda całkowita brzmi groźnie, ale nie musi oznaczać, że dany pojazd to wrak niezdolny do naprawy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty