Tablice Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie. "Są nieczytelne!"

redakcja.gdp
Tablice Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie. "Są nieczytelne!"
Tablice Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie. "Są nieczytelne!"
Pięć wielkich tablic pokazuje sytuację na najważniejszych drogach w Szczecinie. Sprawdziliśmy co na nich widać i co sądzą o nowince kierowcy. Okazuje się, że są nie przydatne. Ale na szczęście są szanse na zmianę.
Tablice Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie. "Są nieczytelne!"
Tablice Systemu Zarządzania Ruchem w Szczecinie. "Są nieczytelne!"

Marek Jaszczyński
[email protected]

W czasie naszej podróży sprawdziliśmy tablice przy Bramie Portowej i przy ulicy Gdańskiej.
Rano o godz. 10.15 jedziemy z prędkością 50 kilometrów na godzinę. Nie ma problemu, żeby odczytać informację z tablicy przy Bramie Portowej. Jedziemy ulicą Wyszyńskiego, Gdańską, zawracamy pod estakadą i kierujemy się w stronę centrum. Mijamy tablicę, tym razem możemy rozwinąć prędkość do 70 kilometrów na godzinę, mimo to nie ma problemu z odczytaniem treści. Ale my znamy siatkę ulic Szczecina, na pewno problem mają osoby nie znające miasta.

Co pokazują tablice

W Szczecinie działa pięć tablic, które na wycinku mapy miasta (odwzorowanej na nawigacji) pokazują czas przejazdu pomiędzy wskazanymi odcinkami tras, a także informują o zatłoczeniu na ulicach.
Za pośrednictwem tablic kierowcy otrzymują dwie informacje.

Pierwsza mówi o faktycznym czasie przejazdu pomiędzy punktem, w którym znajduje się tablica, a punktem docelowym czyli Most Długi, Trasa Zamkowa czy Rondo Uniwersyteckie (w kierunku wjazdu do centrum) oraz autostrady A6 w przypadku wyjazdu z miasta, a także pomiędzy punktami kontrolnymi np. pomiędzy Szosą Stargardzką a skrzyżowaniem ul. Struga z Granitową.

Druga informacja dla kierowców za pośrednictwem kolorów mówi o płynności ruchu na danych odcinkach.

I tak:

- kolor zielony: informacja o płynnym poruszaniu się odcinkiem trasy;
- kolor żółty: występuje spowolnienie ruchu;
- kolor czerwony: znaczne utrudnienie w ruchu.

Na podstawie tych informacji umieszczonych na tablicach przed skrzyżowaniami kierowca może podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszej dla siebie trasy w oparciu o rzeczywisty czas przejazdu.
W przyszłości na tablicach będą pojawiać się także informacje tekstowe na temat utrudnień i zmian w ruchu w innych rejonach miasta.

Co mówią kierowcy

- Dużo jeżdżę i moje pierwsze wrażenia są takie, że w ciemności tablice drażnią w oczy, to rozprasza kierowcę - mówi pan Grzegorz. - Żeby dokładnie przyjrzeć się tablicom, trzeba zwolnić. Te same informacje podane w lepszy sposób mam w swojej nawigacji. Poza tym nie wiem, czy przy cyfrach chodzi o stopnie, czy minuty.

Niektórzy podają własne pomysły jak poprawić wygląd.

- Tablice powinny być tekstowe, z krótkimi dużymi nieskomplikowanymi tekstami typu trasa i przewidywany czas stania w korku, muszą dawać czytelny komunikat, a nie mapkę jak z atlasu geograficznego - opiniuje tablice jeden z internautów, którzy odwiedzili portal www.gs24.pl.

Wtóruje mu inny użytkownik portalu. - Na trasie jest 70 km/h przez Gdańską, nie ma szans rozeznać się w tym. Lepsze rozwiązanie byłoby autostradowe, gdzie podają za ile będzie korek, dodać niżej informacje na jak długi okres, a po drugiej stronie tablicy mapkę sytuacyjną. W tej chwili kierowca jadąc sam tylko się rozprasza wpatrując się w zawaloną informacjami tablicę - pisze.

- Dla mnie tablice są zupełnie nieczytelne - mówi pan Artur. - Powinny być na nich nazwy miast, np wyjazd ze Szczecina w stronę Gdańska - 20 minut przez Goleniowską, i 16 minut przez autostradę A6. A najgorsze jest to, że na tablicy widnieje fragment mapy Szczecina, na której północ jest tam, gdzie zachód. Przecież to chore! Muszę kręcić głową żeby zrozumieć co widzę.

Są jednak i zadowoleni. - Miałem okazję zobaczyć tablicę wjeżdżając do Szczecina - mówi Konrad Budkiewicz. -Przyznam, że nie skupiłem się na mapie, ale domyśliłem się, że duże tablice pokazują natężenie ruchu. Moim zdaniem jest to czytelne i wiem, w którą stronę się kierować. Wypada się cieszyć, że coś takiego powstało w naszym mieście.

Jak to działa?

Czas podawany na tablicach jest czasem rzeczywistym odczytanym z tablic rejestracyjnych przejeżdżających samochodów za pomocą kamer. To właśnie one odczytują tablice rejestracyjne oraz liczą poszczególne czasy przejazdu.

W ramach systemu Zarządzania Ruchem zmienione zostały programy sterowania sygnalizacjami świetlnymi w pięciu newralgicznych miejscach.

W pełni akomodacyjne sygnalizacje funkcjonują już na:
- skrzyżowaniu przy Moście Długim,
- skrzyżowaniu ul. Struga z Gryfińską,
- skrzyżowaniu Autostrady Poznańskiej z ul. Ustowską,
- skrzyżowaniu ul. Granitowej z Autostradą Poznańską,
- skrzyżowaniu ul. Granitowej z ul. Marmurową.

Cykle trwania zielonego światła na poszczególnych kierunkach ruchu dostosowują się do natężenia ruchu.

Miasto otwarte na zmiany

- Jesteśmy gotowi do zmian, tablice będą mieć optymalny wygląd - zapewnia Dariusz Wołoszczuk z Biura Komunikacji Społecznej i Marketingowej Urzędu Miasta. - Możemy dowolnie zmieniać treści, wygląd czcionek. System Zarządzania Ruchem przeszedł "bojowy chrzest", gdy doszło do awarii sygnalizacji w rejonie Mostu Długiego oraz, kiedy na ulicy Gdańskiej doszło do wypadku dźwigu. Informacje o utrudnieniach od razu pojawiły się na tablicach.

Gdzie stoją tablice?

Tablice o wymianach 5 x 6 metrów zamontowane zostały na:
- ul. Szosa Stargardzka, przed skrzyżowaniem z autostradą A6 w kierunku centrum;
- ul. Struga, przed skrzyżowaniem z ul. Gryfińską w kierunku centrum;
- ul. Eskadrowa, przed wjazdem na Most Pionierów i zjazdem w kierunku Mostu Cłowego w kierunku centrum;
- ul. Gdańska, przed rozjazdem na Trasę Zamkową i ul. Energetyków w kierunku centrum;
- Brama Portowa, pomiędzy ul. Potulicką a Kaszubską, wyjazd z miasta.

Nasz ekspert: Skrót "min." pomoże
Jacek Pok, biegły sądowy w dziedzinie inżynierii i organizacji ruchu drogowego

- Świetnie, że system powstał. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, gdzie taki system działa. Z tablic możemy dowiedzieć się aktualnych informacji, które są podawane z czujników i wyświetlane na tablicach. Do tej pory informacje nie były dostępne tak szybko: kierowcy słuchali radia, które zbierało informacje od policji czy straży miejskiej. Zanim zostały przetworzone, niejednokrotnie traciły na aktualności. Teraz decyzję o tym, którą drogę wybrać podejmuje kierowca. Nie przekonują mnie argumenty, że tablice są nieczytelne, jeżeli jedziemy z dopuszczalną prędkością, można odczytać informację. Jedynie wątpliwości budzi podany czas przejazdu, zamiast używać apostrof na oznaczenie minuty - co nie jest zrozumiałe dla każdego, należy zastosować na przykład skrót "min.". Zielony kolor oznacza, że przejedziemy bez problemu, żółty, że ruch jest spowolniony, wreszcie czerwony, że stoimy w korku. System jest przeznaczony dla mieszkańców Szczecina, którzy znają układ ulic, a nie dla turystów. Kiedy jechałem w 1995 roku obwodnicą Paryża, podobny system sprawdził się znakomicie.

Zajrzyj do internetu

Pod adresem www.szr.szczecin.pl w oparciu o dane z Systemu Zarządzania Ruchem działa specjalny portal dla użytkowników ruchu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty