Tajemnice Car of the Year

Wojciech Sierpowski
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Ostatnio pojawiło się sporo konkursów na Samochód Roku. Jednak żaden z nich nie cieszy się takim prestiżem i uznaniem wśród producentów aut na całym świecie, jak plebiscyt Car of the Year. Stoi za nim 49-letnia tradycja, niezależne grono jurorów, oraz bezwzględny regulamin.

O ile w większości konkursów, zwycięzców jest mniej więcej tylu, ile uczestniczących w nim pojazdów, a wybierają je osoby,

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

znające te wozy na ogół tylko ze zdjęć, w Car of the Year spośród wszystkich nowych modeli wybierany jest tylko jeden - najbardziej atrakcyjny produkt branży motoryzacyjnej, czyli taki który ma szansę przyspieszyć ewolucję samochodu. Prawdziwie demokratycznego wyboru dokonuje 59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów europejskich. Wśród nich jest dwóch Polaków - Wojciech Sierpowski (AutoRok) oraz Maciej Ziemek (Auto Motor i Sport). Ocena samochodów wynika z licznych jazd testowych, odbywających się przez cały rok w różnych miejscach naszego globu. We wrześniu, tradycyjnie na północy Danii, organizowane jest tygodniowe zgrupowanie, podczas którego odbywają się jazdy testowo-porównawcze wszystkimi kandydatami do tego zaszczytnego tytułu. Choć na liście znajduje się na ogół 30-35 aut, producenci chcąc z jak najlepszej strony zaprezentować swoje nowe modele, dostarczają do Danii po kilka różnych odmian. Tak więc jurorzy mają do dyspozycji ok. 70 pojazdów.

Asfalt, szuter, ubity piach na szerokiej plaży pozwalają ocenić zachowanie się samochodów na różnego typu nawierzchniach. Na pobliskim lotnisku odbywa się słynny „test łosia”, do którego Skandynawowie, będący organizatorami całego spotkania, przywiązują ogromną wagę, bowiem w ich krajach jest sporo kolizji z łosiami. Nawet jeśli w pozostałej części naszego kontynentu łosie nie wybiegają na drogę, to i tak samochód musi być zdolny do ominięcia nagle pojawiającej się przeszkody i w bezpieczny sposób powrócenia na pierwotny tor jazdy. Coraz szybsze wjeżdżanie w szykany i zachowanie się auta, pokazuje jego zdolności w tym zakresie. Próbę zwykle obserwują przedstawiciele firm i konstruktorzy aut. Jeszcze nie tak dawno wywoływała ona ogromne emocje, bo samochody i opony wyraźnie pokazywały swoje wady. Wieloletnie doświadczenia sprawiły, że dziś jeżdżą jak po szynach, w wyniku czego zapanowała nuda. Zwykle tuż po tym zgrupowaniu jurorzy nominowali 7 aut. Teraz siódemka wybierana jest dopiero w styczniu. By ułatwić jurorom ostateczną decyzję, na torze pod Paryżem organizowane są jazdy wybranymi siedmioma modelami. Podobne jazdy testowo-porównawcze odbywają się na torze testowym w Balocco (Włochy) i w Wielkiej Brytanii na torze wyścigowym Formuły 1 Silverstone.

Jurorzy dysponują 25 punktami, które muszą rozdzielić między co najmniej 5 aut i to w taki sposób by 1-2 miejsce nie występowało ex aequo, a jednemu autu można dać maksymalnie 10 punktów. W konkursie Car of the Year nie istnieje konkretny klucz według którego juror ma oceniać samochody. Każdy musi wypracować własny system oceny. Z praktyki można powiedzieć, że zależy on od indywidualnego punktu widzenia (ktoś może preferować ergonomię, inny design, a jeszcze ktoś inny zachowanie się auta), od kraju z którego pochodzi juror (trochę inne preferencje są w Polsce, w Szwajcarii, Włoszech czy też w Rosji). Nie bez znaczenia są też ogólne tendencje w światowej motoryzacji. Stąd taki nacisk w ostatnich latach na pojazdy elektryczne, hybrydowe, oraz zwykłe proekologiczne. Począwszy od sezonu 2012 uroczyste ogłoszenie wyników następuje podczas salonu samochodowego w Genewie.

Dotychczasowi zwycięzcy Car of the Year:

1964 Rover 200
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro 80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroen GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450S
1975 Citroen CX
1976 Simca 1307-1308
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroen XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Megane Scenic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Megane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel Insignia
2010 Volkswagen Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty