Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Na polskim rynku od kilku miesięcy jest nowy Jeep Grand Cherokee. Sprawdziliśmy - więcej w nim z limuzyny niż terenówki.
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna
Testujemy: Jeep Grand Cherokee - teraz to prawie limuzyna

Choć Jeep Grand Cherokee zmienił oblicze, to w dalszym ciągu wyróżnia się elementami charakterystycznymi dla marki. Z przodu jest siedmiodzielna atrapa chłodnicy, a po bokach trapezoidalne, masywne zderzaki.

 

Zobacz także: Jeep Grand Cherokee - zdjęcia z testu

 

Jednak w porównaniu do poprzedniego modelu karoseria samochodu jest bardziej wygładzona i wygląda szykowniej. Wrażenie luksusu podkreślają chromowane listwy po bokach i z tyłu.

Nowa kabina

Więcej zmian zaszło w kabinie nowego Jeepa Grand Cherokee. Zastosowano materiały wysokiej klasy, a wrażenie wyrafinowania podnoszą miękkie w dotyku powierzchnie tablicy przyrządów. Z kolei wydłużony rozstaw osi powiększa przestrzeń dla pasażerów i przewożonych bagaży.

Tablica przyrządów została całkowicie zmieniona. Miękkie materiały zastosowano nie tylko na desce rozdzielczej, lecz także na innych elementach w zasięgu rąk kierowcy i pasażerów, m.in. na wewnętrznych płatach drzwi, konsoli i podłokietnikach. Poprawiono także jakość i dokładność montażu. Wszystko to sprawiło, że we wnętrzu nowego Jeepa Grand Cherokee jest ciszej.

zobacz także Premiera: Jeep Wrangler i Jeep Wrangler Unlimited MY 2011

W wyposażeniu pojawiło się dwuczęściowe okno dachowe, rozciągające się od krawędzi przedniej szyby aż po tył pojazdu. Wszystkie te elementy sprawiają, że w kabinie Jeepa Grand Cherokee można się czuć niczym w limuzynie wysokiej klasy.

Nowinki technologiczne w zawieszeniu

Samochód otrzymał całkowicie niezależne zawieszenie, dzięki czemu do historii przeszło galopowanie nadwozia, które było wyczuwalne w poprzednim modelu. Po raz pierwszy w aucie marki Jeep dostępny jest pneumatyczny system zawieszenia o zmiennym prześwicie Quadra-Lift o regulowanej w granicach 105 mm wysokości.
 
System posiada pięć poziomów ustawienia i działa automatycznie. Można też nim sterować manualnie z konsoli środkowej pojazdu. Do tego dochodzi nowatorski system kontroli trakcji Selec-Terrain pozwalający wybrać tryb napędu optymalny dla jazdy szosowej lub terenowej.

W układzie napędowym zastosowano system Quadra-Drive II, w skład którego wchodzi aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi z elektronicznie ograniczanym poślizgiem (ELSD). Sercem systemu jest centralna skrzynka rozdzielcza i elektronicznie sterowany zespół sprzęgłowy aktywnego rozdziału mocy.

Na podłożu suchym w normalnych warunkach jazdy 48 proc. momentu obrotowego trafia na oś przednią, a pozostałe 52 proc. na oś tylną. W przypadku śliskich nawierzchni system automatycznie przekierowuje moment obrotowy między osiami, reagując na rzeczywiste warunki jazdy. Ponadto elektronika systemu pozwala zwiększać trakcję każdego z kół i zapobiegać utracie przyczepności w trakcie gwałtownego przyspieszania.

Jak twierdzi producent, system Quadra-Drive II natychmiastowo rozpoznaje poślizg tylnych kół i płynnie przekazuje moc z jednego koła na drugie, zachowujące przyczepność do podłoża. W skład systemu wchodzi też układ kontroli zjazdu HDC i system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HSA.

W praktyce cały ten zespół napędowy działa perfekcyjnie i potrafi wydobyć auto z naprawdę ciężkich sytuacji terenowych. Tym niemniej niemal 2,3-tonowa masa własna oraz pięciometrowej długości nadwozie nie ułatwiają pokonywania przeszkód terenowych. Dlatego lepiej dać sobie spokój z zapuszczaniem się np. w leśne grzęzawiskami 

Silnik - potężna moc HEMI

Pod maską testowanego Jeepa Grand Cherokee pracował benzynowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,7 litra i mocy 352 KM. Jest to sprawdzona jednostka HEMI (ma półokrągłe komory spalania polepszające efektywność silnika), znana już z poprzedniej generacji Grand Cherokee.

Stado ponad 350 koni czyni z tego Jeepa auto o sportowych osiągach. Silnik V8 Hemi to rewelacja z jednym minusem - paliwożernością. Co prawda jednostka ma układ wyłączający połowę cylindrów, gdy pełna moc nie jest potrzebna, co ma przyczynić się do oszczędności w zużyciu paliwa. W praktyce trudno to zauważyć, w terenie silnik potrafi zużyć nawet 30 litrów benzyny na 100 km. W ograniczeniu spalania nie pomaga brak szóstego biegu.

Generalnie nowy Grand Cherokee to samochód z terenowym napędem, ale wyglądem, wyposażeniem i wykończeniem słusznie aspiruje do miana limuzyn. Świadczy o tym także cena - testowana wersja Overland kosztuje 267 323 zł.

zobacz także Jeep Wrangler – uwaga na możliwą awarię układu hamulcowego

W zamian nabywca otrzymuje jednak samochód bardzo bogato wyposażone. Oprócz wspomnianych systemów Quadra-Lift, Select-Terrain i Quadra-Drive II w jego skład wchodzą m.in 7 airbagów, systemy ABS i ESP, aktywny tempomat, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, system multimedialny Uconnect gps 735 N (audio, wideo, nawigacja, dysk twardy 30 GB), reflektory biksenonowe, skórzana tapicerka.

 

Najpoważniejszym konkurentem Jeepa Grand Cherokee wydaje się być Toyota Land Cruiser. Jednak to auto nie występuje w wersji z tak mocnym silnikiem benzynowym, jak Grand Cheroee. Najbliżej jest Toyota Land Cruiser 4.0 282 KM Prestige, które kosztuje 297 tys. zł, ale w jej wyposażeniu nie ma np. pneumatycznego zawieszenia.Flagowemu Jeepowi mocą prawie dorównuje Infiniti FX37 S 3.7 320 KM. Auto kosztuje 272 275 zł, ale i w tym przypadku próżno szukać pneumatycznego zawieszenia.   Zatem biorąc pod uwagę moc silnika i wyposażenie standardowe Jeep Grand Cherokee V8 5.7 okazuje się być autem stosunkowo tanim. Choć oczywiście cena sięgająca 270 tys. zł u niejednego czytelnika może wywołać zawrót głowy.

Plusy

- wysoki komfort jazdy
- bogate wyposażenie
- wysoki poziom bezpieczeństwa

Minusy

- duże zużycie paliwa
- kłopoty z manewrowością w terenie

 

Jeep Grand Cherokee V8 5,7 - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 8 cyl., 16V, pojemność 5654 ccm
Moc i moment obrotowy: 352 przy 5200 obr/min; 520 Nm przy 4200 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 5-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 21,1/10,0/14,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4822/1764/1943/2915 mm
Masa i poj. bagażnika: 2307 kg, 457 l
Cena auta testowego: 267323 zł

Wojciech Frelichowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty