Testujemy: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dobry wybór (foto, film)

Karol Biela
Testujemy: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dobry wybór (foto, film)
Testujemy: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dobry wybór (foto, film)
Jeżeli potrzebujesz kompaktowego kombi z mocnym i zarazem oszczędnym silnikiem Diesla to Kia Cee'd SW 1.6 CRDi może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Testujemy: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dobry wybór (foto, film)
Testujemy: Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dobry wybór (foto, film)

Debiutująca w zeszłym roku druga generacja modelu Cee'd zyskała wiele pochlebnych komentarzy, chociaż już pierwsza wersja tego auta – produkowana w latach 2006-2012 – jest chwalona przez kierowców i mechaników.

Tym razem na testy do naszej redakcji trafił Cee'd w wersji kombi, który w ofercie handlowej oznaczony jest jako SW (z ang. sports wagon). Pod maską pracował najmocniejszy 128-konny turbodiesel współpracujący z 6-biegową manualną skrzynią.

Testowy pojazd posiadał pakiet wyposażenia „L", a oprócz tego kilka innych dodatków. Niektóre z nich okazały się bardzo przydatne i pomocne zwłaszcza podczas zimowej eksploatacji.

Subtelna w formie, ale praktyczna

Stylistycznie wersja SW nie różni się zbytnio od hatchback'a, ale nie jest to wcale żaden zarzut. Nowoczesny przód z rozstawionymi pod kątem reflektorami oraz dużą atrapą chłodnicy może się podobać. W przypadku odmiany kombi tył nadwozia wygląda bardzo subtelnie, za co należą się brawa projektantom.

Do tego należy dodać eleganckie chromowane obramowania wokół szyb, pozwalające zaoszczędzić paliwo światła do jazdy dziennej LED, czy standardowo montowany tylny spoiler z wbudowanym światłem stop.

Wewnątrz też nikt nie powinien narzekać. Wszystkie przełączniki są rozmieszczone poprawnie, a jakość materiałów jak i ich spasowanie stoi na wysokim poziomie. Na przednich fotelach jest miło i wygodnie, a dzięki regulacji foteli na wysokość i regulacji kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach każdy kierowca znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję.

Na tylnej kanapie w komfortowych warunkach może podróżować dwoje pasażerów. Miejsca na stopy i kolana jest wystarczająco, a dzięki temu, że jest to wersja kombi, nad głowami osób siedzących z tyłu jest sporo przestrzeni, o wiele więcej niż w wersji hatchback.

Zobacz też: Kia Cee'd 1.6 GDI DCT - supernowoczesna (FOTO, FILM) 

Standardowo testowe kombi oferuje 528 litrów przestrzeni bagażowej, a przy złożonych fotelach aż 1642 litry. Dla porównania kufer hatchback'a ma odpowiednio 380-1380 litrów.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galeriiBagażnik Kia Cee'd SW

Konkurencyjny Ford Focus kombi może się pochwalić mniejszym kufrem (490-1516 l). Podobnie jak Renault Megane Grandtour (524-1600 l).

Cichy, oszczędny i mocny, ale...

Wysokoprężna jednostka CRDi dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek osiąga moc 128 KM. Jest dobrze wyciszona i do kabiny pasażerskiej nie przedostaje się zbyt dużo niepotrzebnych dźwięków.

Podczas jazdy auto płynnie przyspiesza, ale jeżeli chcemy dynamicznie się przemieszczać należy utrzymywać silnik powyżej 1 500 obrotów. Poniżej tej wartości jednostka cierpi na wyraźną turbodziurę.

Na drodze poza miastem silnik dobrze spełnia swoje zadanie, a maksymalny moment obrotowy równy 260 Nm dostępny jest w szerokim zakresie 1900-2750 obr./min.

Według deklaracji producenta takie wartości pozwalają na przyspieszenie do 100 km/h w 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 193 km/h.

W kwestii spalanego paliwa to podczas testu zużycie w trybie miejskim (temperatura kilka stopni poniżej zera, błoto pośniegowe) dochodziło do 7 litrów na „setkę". Na trasie producent obiecuje wynik 3,9 litra, ale trzeba do tego dodać jeszcze litr.

Podsumowując, jednostka 1.6 CRDi to dobry wybór do tego auta. Pracuje kulturalnie i cicho oferując przy tym stosunkowo niskie spalanie i całkiem dobre osiągi.

Przydatne dodatki

Zawieszenie testowego samochodu zestrojono raczej sztywno. Podczas jazdy wybierana jest większość nierówności, jedynie znaczne ubytki w jezdni dają o sobie znać kierowcy i pasażerom.
Na szybko pokonywanych łukach docenimy precyzję pracy układu kierowniczego, który w tej wersji wyposażeniowej ma aż trzy tryby siły wspomagania. Program normal, comfort i sport dają kierowcy do wyboru taką czułość, jaką lubią najbardziej. W moim przypadku tryb sport był najlepszym rozwiązaniem.

W testowej Kii na wyposażeniu dodatkowym znalazł się Kia Smart Key, czyli układ bezkluczykowego otwierania i uruchamiania auta. W momencie, kiedy mamy na sobie zimowe rękawiczki, a kluczyk od samochodu znajduje się na samym dnie kurtki taki elektroniczny dodatek jest sporym udogodnieniem. Po zajęciu miejsca kierowcy także nie musimy celować w stacyjkę, a tylko wciskamy przycisk Start/Stop, aby uruchomić silnik.

Cennik i konkurencja

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi 128 KM w wersji wyposażeniowej „L" kosztuje 77 990 zł. Nasz testowy egzemplarz posiadał także aluminiowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 205/55 R 16 (dopłata 1500 zł), Pakiet Funkcjonalny - wzbogacona iluminacja i wygląd zegarów deski rozdzielczej Kia Supervision Cluster z 7 calowym ekranem LCD oraz możliwością wyświetlania aktualnej prędkości, informacji czujników cofania, komputera pokładowego oraz ustawień systemowych pojazdu, wzdłużna regulacja podłokietnika, dodatkowe uchwyty na napoje z maskownicą, nawiewy dla pasażerów tylnej kanapy, elektryczny hamulec postojowy z funkcją automatycznej dezaktywacji podczas ruszania, czujnik parkowania tyłem (3 000 zł) oraz wspomniany wyżej system Kia Smart Key (3 000 zł), czy lakier metalizowany (1 900 zł). Łącznie podniosło to cenę pojazdu do 87 390 zł.

Konkurencyjny Ford Focus 1.6 TDCi 115 KM Titanium z manualną 6-biegową przekładnią w wersji kombi kosztuje od 85 150 zł. Co prawda, żeby Kia i Ford dysponowały podobnym wyposażeniem trzeba by w Focusa zainwestować jeszcze kilka tysięcy złotych.

Renault Megane Grandtour z silnikiem 1.6 dCi 130 KM i w wersji Dynamique kosztuje 87 250 zł.

Plusy:
- proporcjonalna sylwetka nadwozia,
- mocny i oszczędny silnik 1.6 CRDi,
- bogate wyposażenie w stosunku do ceny

Minusy:
- turbodziura poniżej 1 500 obr./min. 

Kia Cee'd SW 1.6 CRDi - dane techniczne:

Nadwozie: 5-drzwiowe kombi

Silnik: rzędowy 4-cylindrowy, turbodiesel
Pojemność skokowa: 1582 ccm

Moc i moment obrotowy: 128 KM przy 4 000 obr/min, 260 Nm przy 1 900 - 2 750 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa, napęd na koła przednie

Prędkość maksymalna: 193km/h
Średnie spalanie (dane producenta): 4,3 l na 100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4505/1470/1780/2650 mm
Masa własna: od 1345 kg do 11472 kg
Pojemność bagażnika: 528 litrów (1642 litrów po rozłożeniu siedzeń)
Cena testowego auta: 87 390zł 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty