Testujemy: Opel Adam - miejski gadżet (ZDJĘCIA, FILM)

Sławomir Draguła
Opel Adam to niemiecki sposób na stylowego miejskiego malucha takiego jak Fiat 500 czy Renault Twingo. Sprawdzamy, jak nowy model wypada w porównaniu z konkurentami z segmentu A
Nowy Opel Adam
Nowy Opel Adam

Typowo miejskiego Adama General Motors pokazał podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Paryżu. O tym, jak ten model jest ważny dla koncernu, może świadczyć fakt, że jego nazwa została wybrana na cześć samego założyciela marki Opel.

Wygląd – a'la "pięćsetka"

Opel Adam to miejskie auto, które ma być przede wszystkim stylowe i wyróżniać się z tłumu. Już na pierwszy rzut oka widać pewne podobieństwa do Fiata 500. Nadwozie ma wiele przetłoczeń, nietypowo umieszczone światła i dach, który wyraźnie oddzielony jest od reszty nadwozia. Tabliczka z nazwą modelu nie jest umieszczona z tyłu, ale na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku.

Szeroka osłona chłodnicy zawiera chromowaną listwę w kształcie skrzydła, z emblematem firmy Opel. Przednie reflektory w kształcie skrzydeł obejmują światła do jazdy dziennej (DRL). Ciekawostką jest też to, że po raz pierwszy w aucie z segmentu A światła przednie i tylne są dostępne w technologii LED.

Wnętrze – gwiazdy w podsufitce

Opel Adam łamie standardowe zasady dotyczące wyboru wyposażenia. Wprawdzie można wybrać jedną z trzech wersji: Jam - kolorowa, Glam – elegancka i Slam - sportowa. Ale są one zaledwie punktem wyjścia do tworzenia praktycznie nieograniczonej liczby kombinacji. Można na przykład wybrać jeden z trzech kolorów dachu, 18 kolorów wnętrza i rodzajów wystroju, w tym wykończenie podsufitki diodami LED, które dają efekt, jakby nad naszymi głowami było rozgwieżdżone niebo.

Opel Adam wyposażony jest w sporo gadżetów znanych z samochodów wyższej klasy. Po raz pierwszy w segmencie A zastosowano zaawansowaną funkcję asystenta parkowania drugiej generacji (Advanced Park Assist; APA II). Kierowca włącza system przyciskiem na tablicy rozdzielczej, po czym otrzymuje stosowną informację, kiedy znajdzie się w pobliżu miejsca odpowiedniego do zaparkowania pojazdu.

Następnie system automatycznie obsługuje kierownicę i bezpiecznie ustawia samochód na miejscu parkingowym, a kierowca musi tylko obsługiwać hamulec, sprzęgło i biegi. System jest oferowany wraz z układem ostrzegającym o przeszkodach w martwym polu, który korzysta z czujników ultradźwiękowych. Nowością w tym segmencie pojazdów jest ponadto podgrzewane koło kierownicy. Opel Adam wyposażony jest również w nowy system informacyjno-rozrywkowy, który obsługuje nie tylko smartfony firmy Apple, ale również urządzenia z systemem operacyjnym Android.

System umożliwia dostęp do treści zawartych w smartfonie (w tym również aplikacji internetowych i nawigacji GPS). Informacje wyświetla na kolorowym siedmiocalowym ekranie dotykowym. Ponadto, dzięki technologii Bluetooth i USB w samochodzie można podłączyć nowe źródła plików multimedialnych, takie jak odtwarzacze MP3, iPod oraz tablety.

Wrażenia z jazdy

Testowany egzemplarz wyposażony był w silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM (do wyboru jest jeszcze motor 1,2 o mocy 70 KM i 1,4 o mocy 87 KM - oba benzynowe). Mały samochód z takim stadem pod maską bardzo dobrze radził sobie w mieście i poza nim. Każde głębsze wciśnięcie gazu powodowało wciskanie w fotelu. Setka na liczniku pojawiała się już po 11,5 sekundy. W usportowionej wersji Slam, którą jeździliśmy, Opel Adam miał kubełkowe fotele, które bardzo dobrze trzymały ciało podczas szybszego pokonywania ostrych zakrętów. Swoje robiło też obniżone zawieszenie, dzięki któremu Opel Adam pewnie trzymał się drogi. 

Adam to miejski samochód i widać to szczególnie na tylnej kanapie oraz w bagażniku. Z tyłu wygodnie mogą podróżować co najwyżej dzieci. Osoby dorosłe wytrzymają na tylnej kanapie tylko i wyłącznie na krótkich, miejskich trasach. Z przodu ntomiast, nawet najwyższy kierowca i pasażer podróżują wygodnie. Ze względów na wymiary Opla Adama (patrz dane techniczne), znalezienie miejsca w centrum miasta nie jest trudne. W manewrowaniu na ciasnych parkingach pomaga m.in. system City, który zwiększa siłę wspomagania kierownicy. Wszystkie przyciski i przełączniki obsługuje się intuicyjnie, w testowanej wersji dodatkowo sterowanie stystemem multimedialnym odbywało się z kierownicy.

Niewielki jest za to bagażnik, którego pojemność wynosi zaledwie 170 litrów. Jego załadunek utrudnia fakt, że jest wąski i głęboki, a do tego dolna krawędź tylnej klapy jest zbyt wysoko. Z drugiej jednak strony, ciężarów tym autkiem nikt przewozić nie będzie.

Podsumowanie i ceny

Czy Opel Adam zrobi furorę? W Europie Zachodniej, gdzie ludzie mają zasobniejsze portfele, ma szansę. To nowoczesny gadżet, drugi samochód w rodzinie, warta przemyślenia opcja dla dla singli. Samochód nie jest tani. Za wersję podstawową trzeba zapłacić 42 900 zł. Na jego wyposażeniu jest benzynowy silnik 1,2 o mocy 70 KM, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzneABS i ESP z systemem wspomagającym ruszanie na pochyłościach, radio R 3.0 ze złączem AUX-in, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, zdalnie sterowany centralny zamek.

Wersja Jam to wydatek 48 500 zł. W tym wyposażeniu jest już dodatkowo tempomat, komputer pokładowy, klimatyzacja ręczna, czy radio z odtwarzaczem CD ze złączami USB i AUX-in oraz Bluetooth. Cena wersji Glam to 51 500 zł. Samochód taki ma dodatkowo elektroniczną klimatyzację, siedem głośników, kierownicę pokrytą skórą z przyciskami sterowania radiem, okno dachowe. Usportowiona wersja Slam to wydatek 52 500 zł. Dodatkowo ma m.in. obniżone zawieszenie, światła do jazdy dziennej LED, tylne światła LED, aluminiowe nakładki pedałów i 17˝ aluminiowe obręcze kół. Samochód można też doposażyć. Np. system monitorujący ciśnienie w kołach to koszt 600 zł, pakiet zimowy zawierający podgrzewane fotele i koło kierownicy to koszt 1300 zł, dach w kolorze czarnym 1000 zł.

A jak Opel Adam wygląda na tle konkurencji? Np. ceny Fiata 500 rozpoczynają się w promocji od 36 000 zł. Za takie pieniądze mamy auto napędzane silnikiem benzynowym 1,3 o mocy 69 KM. Za wersję z silnikiem 0,9 litra i system Start&Stop zapłacimy 50 000 zł, natomiast za 95-konnego diesla 1,3 – 55 000 zł. Z kolei ceny Forda Ka zaczynają się od 33 300 zł (silnik 1,2, 69 KM), a kończą na 54 100 zł (silnik diesla 1,3, 75 KM). Z kolei Toyotę Aygo możemy mieć za 31 200 zł (litrowy silnik o mocy 68 KM), najdroższa wersja z tym samym motorem kosztuje 41 300 zł. Natomiast Renault Twingo kupimy już za 30 990 zł w promocji z silnikiem 1,2 o mocy 75 KM. 51 400 zł musimy wyłożyć za Twingo RS z silnikiem 1,6 i mocy 133 KM.

Plusy
- Możliwość samodzielnej aranżacji wnętrza i kolorystyki nadwozia
- Jakość wykonania
- Niebanalny wygląd zewnętrzny
- Właściwości jezdne
- Bogate wyposażenie

Minusy
- Brak silnika Diesla
- Wysoka cena
- Symboliczna ilość miejsca z tyłu
- Mały bagażnik

Dane techniczne: Opel Adam 1,4 100 KM
Nadwozie i liczba miejsc: trzydrzwiowe, 4 miejsca
Pojemność silnika: 1398 ccm
Rodzaj paliwa: benzyna
Liczba cylindrów: 4
Maks. moment obrotowy (Nm/ obr/min.): 130/ 4000
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 sek.
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Średnie (miasto/trasa/mieszane): 7,3/4,4/5,5 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 3698/1966/1484 mm
Rozstaw osi: 2311 mm
Masa własna: 1135 kg
Pojemność bagażnika: 170 (663) l
Cena testowanego egzemplarza: 52 500 zł

Sławomir Draguła 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty