Tłumiki

Grzegorz Wojtyrowski
For. Grzegorz Mehring: Nie warto montować tłumików od nieznanych producentów. Ich trwałość jest niewystarczająca.
For. Grzegorz Mehring: Nie warto montować tłumików od nieznanych producentów. Ich trwałość jest niewystarczająca.
Tłumik to najszybciej korodująca część samochodu. Zapewne w związku z tym, nie jest objęty gwarancją producenta pojazdu.

Tłumik to najszybciej korodująca część samochodu. Zapewne w związku z tym, nie jest objęty gwarancją producenta pojazdu.

 

Układ wydechowy jest bardzo ważnym składnikiem osprzętu silnika, ponieważ zapewnia optymalne opróżnianie cylindrów ze spalin. Pełni również inne funkcje: tłumi hałas, transportuje spaliny poza karoserię i przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych składników gazów spalinowych.

For. Grzegorz Mehring: Nie warto montować tłumików od nieznanych producentów. Ich trwałość jest niewystarczająca.
For. Grzegorz Mehring: Nie warto montować tłumików od nieznanych producentów. Ich trwałość jest niewystarczająca.

 

Układy wydechowe samochodów osobowych zalicza się do grupy zespołów, które nie są objęte gwarancją producenta. Powodem tego jest trudne do przewidzenia zużycie, w tym uszkodzenia mechaniczne. W popularnych samochodach układy wydechowe wytrzymują okres 3-4 lat eksploatacji.

 

Materiały, z których wytwarza się układy wydechowe, pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Podczas jazdy metalowe części nagrzewają się, w czasie postoju stygną i wtedy na zimnych ściankach gromadzi się para wodna zawarta w powietrzu. Gazowe składniki spalin reagują z wodą, tworząc kwasy przyczyniające się do zdynamizowania zjawiska korozji metali od wewnątrz tłumika. Woda chlapiąca na układ wydechowy od spodu pojazdu zawierająca często rozpuszczone sole przyczynia się do rdzewienia od zewnątrz. Drgania rur prowadzących spaliny i tłumików spowodowane brakiem lub zniszczeniem gumowych zawieszeń negatywnie wpływają na trwałość układu wydechowego. Najmniejszemu zużyciu korozyjnemu podlega rura przednia, gdyż przepływające przez nią spaliny mają wysoką temperaturę dochodzącą do 800 stopni C. Spaliny schładzają się w reakcji w katalizatorze oraz przepływając przez tłumiki i rury prowadzące, a przy wylocie z układu osiągają temperaturę 200 - 300 stopni. Sprawia to, że najwięcej kondensatu z pary wodnej zbiera się w tylnym tłumiku. Ten kondensat niszczy od wewnątrz blachę, z której wykonano tłumik nawet wtedy, gdy samochód stoi w garażu.

 

Na częstotliwość wymiany tłumików mają wpływ następujące czynniki: ilość przejeżdżanych kilometrów, jakość paliwa, jakość nawierzchni dróg, częstość używania samochodu zimą oraz jakość stosowanych części zamiennych. Tłumiki na rynek części zamiennych dostarczane są przez mniejszych producentów, w ASO oferowane są części oryginalne z logo producenta auta.

 

Brak pieniędzy i chęć dokonywania tanich napraw powoduje, że właściciele kupują elementy, które oferowane są za najniższe ceny. Taka tendencja występuje w Polsce od czasu, gdy na rynku pojawiły się relatywnie tanie używane samochody importowane. Zakup i montaż najtańszego wyrobu nie zawsze jest optymalny, bowiem jednorazowy mniejszy wydatek, może skutkować krótszym czasem użytkowania tłumika. Źle wykonana kopia często jest niewłaściwie dopasowana do pozostałych części co zmusza do ingerencji w oryginalne mocowania, przedłuża czas montażu i wpływa na wzrost kosztów.

 

Profesjonalni wytwórcy krajowi dysponują właściwą technologią i używają importowanych materiałów (blachy i rury obustronnie aluminiowane, wypełniacze z włókien szklanych), dzięki czemu ich produkty cechują się trwałością, odpornością na czynniki powodujące korozję i są dobrze dopasowane do geometrii podwozia. Ceny tych wyrobów są niższe od cen produktów importowanych. Do największych producentów należą Polmo Ostrów, Asmet, Izawit, Polmo Brodnica. Wśród dostawców zagranicznych należy wymienić trzy firmy: Bosal, Walker i Tesh. Aby konkurować cenami z polskimi zakładami niektórzy zagraniczni producenci dzięki standaryzacji produkcji i zaprzestaniu tłoczeń firmowego logo na blachach wprowadzili specjalne linie tańszych tłumików. Produkty z polskich fabryk i nieco droższe wyroby importowane można w sposób odpowiedzialny polecić do zakupu. Natomiast tłumiki spawane palnikiem wykonane z blachy stalowej nie mającej pokrycia antykorozyjnego nie będą miały zadowalającej trwałości i są do zaakceptowania tylko w przypadku nietypowych układów wydechowych, do których nie można zdobyć części wykonanych w sposób profesjonalny.

 

Ceny tłumików wraz z montażem do wybranych marek samochodów w złotych

 

 

Polmo Ostrów

Polmo Brodnica

Bosal

Skoda Octavia 2,0

 

 

 

Tylny

200

250

340

Przedni

160

200

480

Ford Escort 1,6

 

 

 

Tylny

220

260

460

Przedni

200

240

410

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty