Toyota Mirai. Historyczne zwycięstwo

(mm/ip)
Toyota Mirai odniosła  sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną. Fot. Toyota
Toyota Mirai odniosła sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną. Fot. Toyota
Toyota Mirai odniosła sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną.

E-Rallye Monte Carlo 2016 to pierwsza edycja rajdu zeroemisyjnych samochodów, zorganizowanego przez Automobile Club Monaco według przepisów FIA. W imprezie wzięło udział 10 różnych modeli aut elektrycznych i wodorowych 7 marek. Na linii startu stanęły 34 załogi z 8 europejskich krajów.

Francuski oddział Toyoty wystawił trzy wodorowe Mirai. Jednym z nich wystartowali Artur Prusak i Thierry Benchetrit, zwycięzcy Mistrzostw Świata Alternatywnych Energii FIA w sezonach 2015 i 2016, a także rajdu Monte-Carlo Énergies Nouvelles w 2013 roku. Na co dzień polsko-francuski zespół bierze udział w rajdach za kierownicą Toyoty Prius.

Trasa rajdu przebiegała z Fontainebleau do Monako na dystansie 1000 km. Impreza trwała od 12 do 16 października. Firma Air Liquide dostarczyła mobilną stację tankowania wodoru. Podobna stacja działa w Paryżu, w Pont de l’Alma, od listopada 2015 r. Napełnianie zbiorników trwa od 3 do 5 minut, podobnie jak w przypadku konwencjonalnego samochodu z silnikiem benzynowym lub Diesla.

Toyota Mirai jest pierwszym masowym sedanem napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto zadebiutowało w grudniu 2014 roku w Japonii. Obecnie jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych oraz w siedmiu państwach europejskich: w Niemczech, Danii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Belgii i Holandii.

Samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm, dostępnym od chwili ruszenia. Mirai przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s i osiąga maksymalną prędkość 178 km/h. Wodór przechowywany w specjalnych zbiornikach o pojemności 12,4 l łączy się z tlenem w ogniwach paliwowych, uwalniając energię. W pełni zatankowane zbiorniki mieszczą 5 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Pojazd zużywa średnio 0,76 kg wodoru na 100 km, a jego zasięg na jednym tankowaniu wynosi od 500 do nawet 700 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty