Toyota RAV4 vs Opel Grandland. Przegląd oferty
Oferta obu modeli jest dość obszerna i pozwala przebierać w kilkunastu wersjach. Cennik Toyoty RAV4 startuje od kwoty 138 900 złotych za bazową odmianę Active z silnikiem 2.0 Bual VVT-iE o mocy 173 KM i z manualną skrzynią 6-biegową. Hybrydę 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 218 KM kupimy za 166 900 złotych (katalogowo). Najtańsza hybryda plug-in to koszt 222 400 złotych.
Cennik Opla Grandlanda z kolei otwiera kwota 137 900 złotych, ale w zamian za podobne pieniądze dostajemy tylko silnik 1.2 Turbo o mocy 130 KM i z manualną 6-biegową przekładnią. Za automat trzeba dopłacić 9500 złotych, a najtańsza hybryda plug-in o mocy 224 KM i napędem na przednie koła to koszt co najmniej 206 000 złotych.
Toyota RAV4 vs Opel Grandland. Nadwozie i wnętrze
Toyota RAV4, podobnie jak konkurent, również jakiś czas temu przeszła lifting i prezentuje się jeszcze lepiej. Jest dynamiczna, ma zdecydowane, ostre kształty i typowo japońskie rozwiązania stylistyczne. Zderzak przedni ma bardzo szeroki wlot powietrza, również grill jest słusznych rozmiarów, a światła mają bardzo agresywny, wydłużony kształt i ciekawą sygnaturę wewnętrzną. Nie zabrakło wielu elementów i akcentów, które mają podkreślać terenowy charakter tj. nakładki na nadkola, zderzaki, progi itp. Przyznam, że nawet w białym, bazowym kolorze, RAV4 prezentuje się świetnie dzięki licznym nakładkom z czarnego tworzywa i srebrnym akcentom. Do tego felgi o ładnym wzorze i mamy naprawdę dobrze prezentującego się SUV-a. Oczywiście z tym napędem wersje wyposażenia oferują bardzo dużo, zatem i wygląd na tym zyskuje.
Wnętrze również wygląda nieźle, ale lifting nie przyniósł wielu znaczących zmian. Zaletą jest oczywiście obecność wielu przycisków i pokręteł, dzięki czemu obsługa wszystkich funkcji jest wygodna i intuicyjna. Ekran systemu info-rozrywki dość mocno wystaje ponad obrys deski rozdzielczej. Ciekawie wygląda panel do sterowania klimatyzacją z dwoma dużymi pokrętłami o ciekawej fakturze. Wnętrze RAV4 jest obszerne i wygodne, bagażnik ma pojemność 520 litrów, a po złożeniu oparć przestrzeń rośnie do 1604 litrów.
Odświeżony Opel Grandland został dość mocno przebudowany na zewnątrz, ale to we wnętrzu pojawiło się najwięcej zmian i jeśli ktoś ma w pamięci odmianę sprzed liftingu, powinien zdecydowanie sprawdzić wersję po zmianach. Zacznijmy jednak od nadwozia, bo tutaj również sporo się wydarzyło. Oczywiście linia pojazdu przypomina „starego” Grandlanda X (po liftingu z nazwy zniknęła litera „X”), ale przednia część została zmieniona dość radykalnie. Mamy więc znany z Mokki i nowej Astry pas o nazwie Opel Vizor, czyli szeroką blendę w kolorze błyszczącej czerni, którą zwieńczają po bokach nowe, opcjonalne reflektory IntelliLux z 84 diodami LED na każdą lampę. Z tyłu zmian jest niewiele i ograniczają się do kosmetyki tj. inne linie zderzaka, lakierowane nakładki na drzwi, progi i nadkola itp. Nowe są również wzory felg. Odświeżony Grandland w odpowiedniej konfiguracji, a takie będą w topowej odmianie hybrydowej, wygląda naprawdę atrakcyjnie i wystarczy wybrać odpowiedni lakier i felgi, aby wyróżniać się na drodze.
Toyota Corolla 1.5 VVT-i 125 KM vs Skoda Octavia 1.0 TSI e-Tec 110 KM. Porównanie kompaktowych limuzyn
Być może z tymi limuzynami to spora przesada, w końcu są to dość budżetowe auta z segmentu C, z czego Octavia to tak naprawdę liftback, ale mimo wszystko jest to ciekawa alternatywa dla tradycyjnych…
We wnętrzu, w porównaniu z poprzednią wersją, również jest mnóstwo zmian. Konsola centralna, kształt deski rozdzielczej, nawiewy, tunel środkowy, nawet kierownica – to zostało całkowicie przeprojektowane. Znajomy jest panel klimatyzacji, przyciski i kilka detali – reszta przeszła gruntowną zmianę. Za kierownicą i w centralnej części znajduje się duży panel składający się z dwóch ekranów, które są wizualnie ze sobą połączone. To tak zwany Pure Panel. Czy to jest ładne? Na pewno bardziej nowoczesne i wygodniejsze, niż w wersji sprzed liftingu. Nowy system jest wygodny w obsłudze, ma stonowane, eleganckie i nowoczesne grafiki, działa również całkiem nieźle. Pod względem przestrzeni, zmiany są niewielkie. Pojemność bagażnika w odmianie hybrydowej plug-in w najmocniejszej wersji to 390 litrów, a po złożeniu oparć przestrzeń rośnie do 1528 litrów. Pojemność zbiornika paliwa to 43 litry.
Toyota RAV4 vs Opel Grandland. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Do napędu Toyoty RAV4 służy hybryda 2.5 PHEV o mocy systemowej 306 KM. Napęd kierowany jest na wszystkie koła (AWD-i) za pośrednictwem bezstopniowej przekładni e-CVT. To zupełnie inne rozwiązanie, niż u konkurenta. Tutaj sercem układu jest czterocylindrowy silnik wolnossący 2.5 o mocy 185 KM i momencie obrotowym 227 Nm, który wspierany jest przez dwa silniki elektryczne o mocy 182 (270 Nm) oraz 54 KM (121 Nm). Jak wspomniałem, moc systemowa tego układu to 306 KM, a bateria trakcyjna ma pojemność 18,1 kWh, co zdaniem producenta, pozwala na przejechanie w trybie elektrycznym do 75 kilometrów. To dość imponujące deklaracje, podobnie jak przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 6 sekund. Prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie zużycie paliwa wg. producenta to 1 l/100km, ale to oczywiście oderwane od rzeczywistości wyliczenia wg. WLTP. W praktyce, po rozładowaniu akumulatora, powinno to być ok. 6 l/100km.
Niemiecki konkurent również oferuje układ hybrydowy plug-in o podobnej mocy, ale rozwiązany w zupełnie inny sposób. To układ 1.6 HYBRID4 o mocy systemowej 300 KM, który bazuje przede wszystkim na czterocylindrowym turbodoładowanym silniku 1.6 o mocy 200 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Współpracuje on z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 KM (320 Nm) oraz 113 KM (166 Nm). Takie połączenie daje systemową moc 300 KM, co w połączeniu z napędem na obie osie i 8-biegową dwusprzęgłową przekładnią, daje świetne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje podobny czas – 6,1 sekundy – ale zastosowanie 8-biegowej przekładni pozwoliło osiągnąć prędkość maksymalną aż 235 km/h. W układzie zastosowano mniejszą baterię o pojemności 13,2 kWh, co przekłada się na deklarowany zasięg do 64 kilometrów. Spalanie oczywiście podobne – 1,2 l/100km wg. WLTP – ale w rzeczywistości jest to średnio około 7 l/100km.
Toyota RAV4 vs Opel Grandland. Ceny i wyposażenie
Ceny w przypadku obu modeli są wysokie – takie są realia rynku w odniesieniu do mocnych hybryd plug-in. Za Toyotę RAV4 z napędem 2.5 PHEV o mocy 306 KM z wyposażeniem Dynamic trzeba zapłacić 222 400 złotych, a na odmianę Selection trzeba wydać 241 000 złotych. Co dostajemy w topowym wyposażeniu?
- tapicerkę ze skóry syntetycznej;
- system kamer 360 stopni;
- lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym;
- podgrzewaną kierownicę;
- podgrzewaną przednią szybę;
- dach w kolorze fortepianowej czerni;
- system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM);
- system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).
W opcjonalnym wyposażeniu nie znajdziemy wiele. Będzie to jedynie:
- pakiet VIP (dach panoramiczny, audio JBL, skórzana tapicerka, wentylowane fotele itp.) – 16 000 PLN;
- opcjonalny lakier – od 2 900 do 4 400 PLN;
Opel Grandland z topowym napędem 1.6 HYBRID4 o mocy 300 KM z 8-biegowym automatem dostępny jest tylko z dwoma wersjami wyposażenia. Jest to Business Elegance za 226 200 złotych oraz Ultimate za 234 300 złotych. W tym wyższym wariancie w standardzie dostajemy m.in.
- tempomat adaptacyjny Stop&Go oraz układ aktywnego utrzymania w osi pasa ruchu;
- system ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania;
- adaptacyjne reflektory pikselowe IntelliLux LED;
- tapicerkę Alcantara z elementami ze skóry sztucznej;
- podgrzewane fotele przednie AGR z 8-kierunkową regulacją;
- automatyczna klimatyzację dwustrefową;
- 10-calowy ekran dotykowy i 12-calowy kolorowy wyświetlacz kierowcy;
- dach i nakładki lusterek w kolorze czarnym;
- aluminiowe 18-calowe felgi
Opel oferuje nieco więcej opcjonalnego wyposażenia. Jest to m.in.:
- opcjonalny lakier – od 1 500 do 3 700 PLN;
- system Night Vision – 4 000 PLN;
- alarm – 1 600 PLN;
- hak holowniczy – 3 300 PLN;
- pakiet stylizacyjny (19-calowe felgi, sportowe nakładki na pedały itp.) – 2 700 PLN;
Toyota RAV4 vs Opel Grandland. Podsumowanie
Oba auta oferują naprawdę świetne osiągi, wygodę, niemal kompletne wyposażenie i świetny wygląd. W Toyocie RAV4 możemy oczekiwać więcej przestrzeni i komfortu, natomiast Opel Grandland po zmianach jest nowocześniejszy i ma więcej ciekawych dodatków. Toyota RAV4 kusi również większym bagażnikiem, ale to Opel Grandland zaserwuje nieco więcej sportowych doznań.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM (e-CVT) | Opel Grandland 1.6 HYBRID4 300 KM (AT8) |
Platforma | TNGA: GA-K | PSA EMP2 |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1610 | 1579 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1640 | 1587 |
Wysokość (mm) | 1685 | 1609 |
Rozstaw osi (mm) | 2690 | 2675 |
Długość/szerokość (mm) | 4600/1855 | 4477/1856 |
Pojemność bagażnika (l) | 520/1604 | 390/1528 |
Cena (zł, brutto) | 222 400 | 226 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1910 | 1801 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 43 |
Układ napędowy | spalinowy (PHEV) | spalinowy (PHEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2487 | 1598 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 (AWD-i) | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, bezstopniowa (e-CVT) | automatyczna, 8-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 306 | 300 |
Moment obrotowy (Nm) | 270 (silnik elektryczny) | 320 (silnik elektryczny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6 | 6,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 235 |
Pojemność baterii (kWh) | 18,1 | 13,2 |
Deklarowany zasięg na napędzie elektr. (km) | 75 | 64 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,0 (WLTP) | 1,2 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 22 | 29 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM (e-CVT) | Opel Grandland 1.6 HYBRID4 300 KM (AT8) |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Toyota RAV4 2.5 PHEV 306 KM (e-CVT) | Opel Grandland 1.6 HYBRID4 300 KM (AT8) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | * |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++ (5) |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?