Zmiany w prawie, które umożliwiły firmom ubezpieczeniowym dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) na temat uprawnień i wykroczeń (punktów karnych) kierowców, zaczęły obowiązywać 17 czerwca 2022 roku. W praktyce uzyskanie dostępu obwarowane było koniecznością spełnienia określonych wymogów umożliwiających integrację z systemem i uzyskania decyzji ministra cyfryzacji. Przekazywanie ubezpieczycielom danych z CEK odbywa się za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Obecnie możliwość odpytywania o informacje na temat punktów karnych i uprawnień kierowców posiada 10 zakładów ubezpieczeń, zaś ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85%. Jak pokazują dane UFG, ubezpieczyciele coraz częściej z tej możliwości korzystają.
- W ciągu pierwszych sześciu miesięcy od uruchomienia usługi obsłużyliśmy ponad 49 milionów zapytań ze strony ubezpieczycieli o dane z Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym ponad 17 milionów o uprawnienia i 32 miliony zapytań o punkty karne. Natomiast w 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła aż 283 miliony, z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony - punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Ubezpieczyciele mogą i często wykorzystują pozyskane za pośrednictwem UFG informacje na potrzeby wyliczenia składki za ubezpieczenia komunikacyjne.
Warto podkreślić, że dane o punktach karnych czy uprawnieniach kierowców to oczywiście tylko jeden z elementów, które mogą być wykorzystywane do wyliczenia składki na poziomie jak najbardziej adekwatnym do ryzyka. To każdy ubezpieczyciel indywidualnie decyduje o tym, jakie dane bierze pod uwagę.
Standardem rynkowym dla ubezpieczycieli jest korzystanie z bazy Ośrodka Informacji UFG w zakresie historii ubezpieczeniowej kierowców (np. okres posiadania ubezpieczenia OC i/lub AC, liczba ewentualnych zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania). W ubiegłym roku takich zapytań obsłużono ok. 1,5 mld. Skalę zapytań obrazują również ich dzienne wartości. W tym roku Fundusz już kilkukrotnie przyjął i obsłużył ponad 11 milionów zapytań dziennie.
Dodatkowo, Ośrodek Informacji UFG pośredniczył w przekazaniu danych w odpowiedzi na ponad 570 mln zapytań ubezpieczycieli o informacje z Centralnej Ewidencji Kierowców (ponad 283 mln) i Centralnej Ewidencji Pojazdów (ponad 288 mln).
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?