Ukraina. Najchętniej kupowane auta w 2022 roku

Paweł Piątek
W 2022 roku Ukraińcy kupili na wewnętrznym rynku krajowym 711,7 tys. używanych aut, o 24,7% mniej niż w 2021 roku. Takie wskaźniki można uznać za udane: rynek żyje, bez względu na okoliczności w jakim przyszło mu funkcjonować.
W 2022 roku Ukraińcy kupili na wewnętrznym rynku krajowym 711,7 tys. używanych aut, o 24,7% mniej niż w 2021 roku. Takie wskaźniki można uznać za udane: rynek żyje, bez względu na okoliczności w jakim przyszło mu funkcjonować. Archiwum PPG
W 2022 roku Ukraińcy kupili na wewnętrznym rynku krajowym 711,7 tys. używanych aut, o 24,7% mniej niż w 2021 roku. Takie wskaźniki można uznać za udane: rynek żyje, bez względu na okoliczności w jakim przyszło mu funkcjonować.

Spis treści

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w grudniu 2022 r. Ukraińcy kupili na terenie kraju 69,4 tys. używanych samochodów. To o 0,4% mniej niż w listopadzie i o 30,9% mniej niż w grudniu 2021 r. Łącznie od początku roku Ukraińcy zawarli na rynku krajowym 711 744 umowy kupna-sprzedaży samochodów używanych. W 2021 roku, który okazał się najbardziej udanym w historii ukraińskiego rynku, Ukraińcy zawarli o 24,7% więcej umów. Jednak taki spadek obrotów handlowych nie można uznać za zły wynik w czasie wojny.

Krajowy rynek samochodowy na Ukrainie zwolnił po rozpoczęciu wojny, zaczął się odradzać w kwietniu, stał się bardziej aktywny dzięki wprowadzeniu tzw. zerowej odprawy celnej, doszedł do szczytu we wrześniu (79 tys. transakcji sprzedaży) i ustabilizował się na poziomie około 70 tys. Taki wynik pokazuje trzeci miesiąc z rzędu sprzedaż samochodów używanych w kraju.

Ukraina. W jakich regionach używane samochody są kupowane najczęściej?

Podobnie jak w ubiegłym roku, w 2022 roku najwięcej używanych samochodów osobowych na rynku krajowym zakupiono w Kijowie: w ciągu 12 miesięcy zawarto 93,8 tys. umów sprzedaży. Na drugim miejscu znalazł się obwód Dniepropetrowski (63,3 tys. transakcji), a trzeci – obwód Kijowski (63,3 tys. transakcji). Tradycyjnie stolica i obwód łącznie mają największy udział w ukraińskim rynku samochodowym: ponad 22%.

W porównaniu z 2021 r. pierwsze 4 pozycje na liście regionów, w których Ukraińcy zawierali najwięcej umów kupna-sprzedaży, nie uległy zmianie. Jednak regiony dotknięte wojną od razu się wyróżniają: obwód Doniecki spadł o 14 pozycji, obwód Zaporoski - o 6, obwód Chersoński - o 3, obwód Charkowski i obwód Mikołajowski - o 2. Awansowały obwody Kirowohradzki i Rówieński (+4 pozycje); obwody Chmielnicki, Zakarpacki, Czerniowiecki, Sumski i Czernihowski awansowały o trzy pozycje; obwody Połtawski i Winnicki o dwie, a obwody Iwano-Frankowski, Czerkaski i Lwowski o jedną. Pozostałe regiony Ukrainy są bez zmian.

Liczba zawartych umów kupna i sprzedaży używanych samochodów w regionach Ukrainy, 2022 r.:

  • Miasto Kijów — 93 788 umów;
  • Dniepropietrowski — 69 344 umów;
  • Kijowski — 63 293 umowy;
  • Odesski — 54 208 ofert;
  • Lwowski — 52 047 ofert;
  • Winnicki — 32 466 ofert;
  • Charkowski — 29 683 umowy;
  • Połtawski — 28 021 umów;
  • Chmielnicki — 25 843 umowy;
  • Czerkaski — 24 573 umowy;
  • Zakarpacki — 23 733 umowy;
  • Iwano-Frankowski — 23 132 umowy;
  • Zaporożski — 22 148 umów;
  • Rówieński — 20 291 umów;
  • Tarnopolski — 20 082 umowy;
  • Czerniowicki — 18 580 umów;
  • Żytomyrski — 18 493 umowy;
  • Kirowohradski — 17 310 umów;
  • Sumski — 17 148 umów;
  • Czernihowski — 14 853 umowy;
  • Wołyński — 13 724 umowy;
  • Mykolayivski — 13 267 umów;
  • Doniecki — 6753 umowy;
  • Chersonski — 4888 umów;
  • Ługański — 4076 umów.

Pod względem ilościowym w 2022 roku sprzedaż spadła we wszystkich regionach. W porównaniu z 2021 rokiem najbardziej (o 80,2%) spadła liczba zawartych umów kupna-sprzedaży w obwodzie Donieckim. Sprzedaż używanych samochodów w Chersonskim obwodzie spadła o 75,8%; o 68,6% — w Ługańskim; o 52% — w Charkowskim; o 44,9% — w Zaporożskim; o 36,2% — w Mykołajiwskim. Wskaźniki pogorszyły się również o jedną czwartą w Kijowie i o 22% w obwodzie Kijowskim. O tyle samo zmniejszyła się liczba umów zawartych w regionie Sumskim. W obwodzie Czernihowskim kupiono o 20% mniej samochodów.
Sprzedaż samochodów używanych na rynku krajowym najmniej zmieniła się w regionach: Zakarpackim (-1,4%), Lwowskim (-3,8%), Wołyńskim (-5,3%), Rówieńskim (-6,6%) i Kirowohradzkim (-9,9%).

Ukraina. Najpopularniejsze marki

Volkswagen jest pierwszą marką samochodów osobowych na wewnętrznym rynku. Ukraińcy zawarli w 2022 roku 90,2 tys. umów kupna-sprzedaży aut tej marki, co stanowi 12,7% ogółu. W porównaniu do poprzedniego roku udział marki nieznacznie wzrósł (z 10,8%). Mniej kupiono samochodów rosyjsko-sowieckiego VAZ, który nadal zajmuje drugie miejsce w rankingu: 48,9 tys. transakcji, co stanowi 6,9% ogólnej liczby transakcji. W 2021 roku kupiono więcej tych aut: 95,1 tys. czyli 10,1% całości. Ogólnie rzecz biorąc, takie procesy świadczą o stopniowym odrzucaniu przez Ukraińców produktów rosyjsko-sowieckiego przemysłu samochodowego i stopniowym zastępowaniu ich samochodami zachodnich marek. Trzecie miejsce w rankingu zajęło Renault (5,9%, 39,1 tys. sztuk), a czwarte Skoda z udziałem 5,5% (39,1 tys. sztuk). Toyota zakończyła rok na piątej pozycji (5,2%, 36,7 tys. transakcji). 

Ukraina. Najpopularniejsze modele na rynku krajowym

Pierwsze miejsce w sprzedaży krajowej w 2022 roku zajął Volkswagen Passat (26,8 tys. transakcji), po raz pierwszy od wielu lat spychając na drugie miejsce byłego wieloletniego lidera ukraińskiego rynku samochodowego - Daewoo Lanosa i jego modyfikacje. Zgodnie z wynikami zawarto 24,7 tys. umów kupna-sprzedaży tych ostatnich. Trzecie miejsce zajęła Skoda Octavia (22 tys. transakcji), a czwarte Volkswagen Golf (20,8 tys. transakcji). Pierwszą piątkę zamyka Renault Megane (12,7 tys. transakcji).
Ford Focus wszedł na listę najpopularniejszych samochodów (11,6 tys. ofert), zajmując 6 miejsce. Na siódmym znajduje się VAZ 2109/21099 (10,1 tys. sztuk), który spadł o 2 pozycje w porównaniu z 2021 r. Ósme miejsce zajęła Skoda Fabia (10,1 tys. szt.), dziewiąte - Opel Astra (10,1 tys. szt.). Na dziesiątym miejscu znalazło się BMW Serii 5 (9,4 tys. sztuk).

Jeśli przeanalizujemy pierwsze 25 pozycji najpopularniejszych samochodów osobowych na krajowym rynku samochodowym w 2022 r., to ogólne trendy pozostają bez zmian. Większość popularnych modeli to produkty europejskich fabryk samochodów. Zauważalny jest również wpływ tzw. zerowej odprawy celnej w okresie kwiecień-czerwiec 2022 r.; znacznie wzrosła liczba umów kupna-sprzedaży modeli, które były masowo importowane w okresie obowiązywania tej ustawy. Audi A4 w porównaniu z 2021 rokiem awansowało w rankingu aż o 21 pozycji, Opel Zafira — o 19, BMW X5 — o 16, Renault Scenic — o 15.
Ranking odsprzedaży używanych samochodów na rynku krajowym w 2022 roku:

  • Volkswagen Passat — 26 830 umów;
  • Lanos & Sens — 24 663 umowy;
  • Skoda Octavia — 22 030 umów;
  • Volkswagen Golf — 20 759 umów;
  • Renault Megane — 12 669 umów;
  • Ford Focus — 11 567 umów;
  • VAZ 2109/99 — 10 715 umów;
  • Skoda Fabia — 10 140 umów;
  • Opel Astra — 10 076 umów;
  • BMW serii 5 - 9431 umów;
  • BMW serii 3 — 8930 umów;
  • Chevrolet Aveo — 8779 umów;
  • Audi A6 — 8746 umów;
  • Toyota Camry — 8618 umów;
  • Audi A4 — 7754 umowy;
  • Mercedes-Benz E-Class — 7708 umów;
  • Renault Scenic — 7211 umów;
  • BMW X5 — 7012 umów;
  • Volkswagen Jetta — 6555 umów;
  • Hyundai Sonata — 6133 umowy;
  • Volkswagen Transporter — 6083 umowy;
  • Mitsubishi Lancer — 6069 umów;
  • Opel Zafira — 5871 umów;
  • Mazda 6 — 5862 umowy;
  • Renault Logan — 5842 umowy.
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty