Avensis drugiej generacji to samochód wygodny i bezpieczny. Wśród używanych aut klasy średniej wyróżnia się niską awaryjnością
Toyota nieodparcie kojarzy się z Japonią, ale nie wszystkie jej samochody
mają dalekowschodnie korzenie. Avensis jest autem na wskroś europejskim, wywodzącym się z zaprojektowanych dla Europy i produkowanych w Europie modeli. Zarówno Carina E jak i Avensis pierwszej generacji zostały zaprojektowane dla mieszkańców Starego Kontynentu i trafiły dla taśmy produkcyjne brytyjskich zakładów Toyoty. Może właśnie dlatego tak dobrze trafiały w gusta europejskich nabywców, darzących te „średniaki” wyjątkowym uznaniem.
Avensis drugiej generacji odgrywa w tym towarzystwie szczególną rolę. Jako samochód nowocześniejszy i bardziej zaawansowany technicznie od poprzedników zapewnia znacznie wyższy poziom komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Oprócz najwyższej noty w niezależnych testach zderzeniowych NCAP może pochwalić się również kolanową poduszka powietrzną. W przypadku tego rozwiązania był pionierem. Ocena wyglądu nadwozia to rzecz bardzo indywidualna, ale w powszechnym mniemaniu kształty Avensisa II
są zbyt spokojne. Bryła auta nie budzi szczególnych emocji, co przez wiele osób postrzegane jest jako wada. Jeśli ktoś zdecyduje się jednak na ten model i pogodzi się z jego klasyczną stylizacją, może liczyć na wiele.
Bardziej dopracowany Avensis [/b]
Wnętrze wykończono dobrymi materiałami, przyłożono się do wyciszenia przedziału pasażerskiego, zapewniono też odpowiednią jego przestronność. Przepastne bagażniki to kolejny mocny punkt Avensisa II. Pojemność kufra w sedanie wynosi 520 l, w hatchbacku 510/1320 l a w kombi 520/1500 l. Nawet przy komplecie pasażerów nie ma problemu z pakunkami. Choćby z tego względu można traktować ten dość elegancki samochód o spokojnej linii również jako auto typowo rodzinne. Ważne jest również, że Avensis II wszedł
na rynek od razu w czterodrzwiowej odmianie sedan i pięciodrzwiowych odmianach hatchback oraz kombi. A zatem we wszystkich rocznikach tego modelu można wybierać między trzema różnymi wersjami, w zależności od potrzeb.
Avensis drugiej generacji debiutował jesienią 2002 r. z trzema silnikami benzynowymi i jednym turbodieslem. Podstawowa jednostka 1.6 16V miała moc 110 KM, mocniejsza 1.8 16V o 19 KM więcej (129 KM). Dwulitrówka 2.0 16V miała bezpośredni wtrysk brenzyny i dysponowała mocą maksymalną 147 KM. Dwulitrowy turbodiesel serii D-4D z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail generował 116 KM. Jesienią 2003 r. w gamie pojawił się silnik 2.4 16V z bezpośrednim wtryskiem benzyny (163 KM) a rok później turbodiesle 2.2 D-4D (150 KM) i 2.2 D-CAT (177 KM).
Wiosną 2006 r. moc dwulitrowego turbodiesla wzrosła do 126 KM. To właśnie ten silnik jest najbardziej godny polecenia ze względu na dobre relacje między osiągami, zużyciem paliwa i ceną, ale używanych maszyn z tą jednostką napędową jest niestety mało. Odmiana 2.2 D-4D świetnie wypada pod względem osiągów, a 2.2 D-CAT ma wręcz sportowe zacięcie, ale obie są sporo droższe i również brakuje ich na rynku. Najłatwiej kupić benzynowce
1.8 16V i 2.0 16V (spisują się naprawdę nieźle) i turbodiesla 2.0 D-4D (trochę za słaby, ale za to łatwo dostępny).
Pierwsza generacja Avensisa mogła pochwalić się bardzo wysoką niezawodnością. Avensis II oceniany jest od tej strony nieco gorzej, choć wysokie lokaty w rankingach awaryjności pozwalają uznać go za samochód mało kłopotliwy pod względem usterek. Początkowo kiepskie oceny zbierał turbodiesel 2.0 D-4D, w którym pojawiały się kłopoty z wtryskiwaczami i turbosprężarkami. Problem opanowano, wymieniając wadliwe elementy jeszcze w okresie gwarancji (sprawa dotyczyła egzemplarzy z dwóch pierwszych lat produkcji).
Mało trwałe są dwumasowe koła zamachowe w turbodieslach, zwłaszcza w Avensisach dużo jeżdżących po mieście. Ich naprawa jest niestety kosztowna. Choćby z tego względu lepiej decydować się na wersje benzynowe, nie wykazujące żadnych typowych wad. Inne elementy tego modelu maja mniej lub bardziej poważne niedomagania. Te mniej problematyczne to nieszczelności drzwi i szyb, często występujące w Avensisie II. W tym przypadku wystarczy wymienić uszczelki.
Bardziej kłopotliwe i kosztowniejsze są naprawy podwozia. Szybko zużywają
się silentbloki tylnych wahaczy, niezbyt trwała jest też przekładnia kierownicza. Im starszy egzemplarz auta tym większe prawdopodobieństwo, że przekładnia jest niesprawna. Pierwszymi objawami jest luz w układzie kierowniczym i stuki w okolicach przekładni. W przypadku Avensisa drugiej generacji trzeba się liczyć z wysokimi kosztami obsługi. Tanich zamienników jest mało, nie każdą czynność serwisową można wykonać w prywatnym warsztacie. Wynika to z technologicznego zaawansowania modelu, w którym znajdziemy zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk benzyny, katalizator tlenków azotu (jeden z turbodiesli) oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne.
Podsumowanie
Zakup Avensisa to dobra inwestycja, ale pod warunkiem dokładnego sprawdzenia samochodu. W turbodieslach niedopuszczalne są wibracje na biegu jałowym oraz dymienie z rury wydechowej. Nie do przyjęcia są również stuki z okolic podwozia. Naprawy Avensisa nie należą do tanich, dlatego trzeba kupić w pełni sprawny. Jeśli stan techniczny będzie bez zarzutu to eksploatacja tego modelu dostarczy z pewnością wiele przyjemności nowemu właścicielowi, który może liczyć na dobrą dynamikę, precyzyjne prowadzenie, wysoki komfort jazdy i nienaganną jakość wykonania.
Ważniejsze daty:
1998 – premiera Avensisa
2002 – Avensis drugiej generacji
2006 – niewielka modernizacja. Zmieniono reflektory, przedni zderzak, atrapę chłodnicy, pojawiły się kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych. We wnętrzu zastosowano lepsze materiały wykończeniowe i zmieniono kierownicę.
2009 – premiera Avensisa trzeciej generacji
Zalety :
- nowoczesna konstrukcja
- niska awaryjność
- wysoka jakość wykonania
- przestronne wnętrze
- duży bagażnik
Wady :
- zachowawcza linia nadwozia
- wysokie koszty obsługi
- kłopotliwe turbodiesle
Wybrane dane techniczne:
Wersja silnikowa | Poj. skok. (cm3) | Moc maks. (KM/obr/min) | Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0 - 100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
silniki benzynowe | ||||||
1.6 16V | 1598 | 110 | 150 | 190 | 12,0 | 7,2 |
1.8 16V | 1794 | 129 | 170 | 200 | 10,3 | 7,2 |
2.0 16V | 1998 | 147 | 196 | 205 | 9,4 | 7,7 |
2362 | 163 | 230 | 220 | 9,3 | 9,5 | |
silniki wysokoprężne | ||||||
2.0 D-4D | 1995 | 116 | 280 | 195 | 11,2 | 5,8 |
2.0 D-4D | 1995 | 126 | 300 | 200 | 10,6 | 5,8 |
2.2 D-4D | 2231 | 150 | 310 | 210 | 9,3 | 5,9 |
2.2 D-CAT | 2231 | 177 | 400 | 220 | 8,6 | 6,1 |
Ceny (zł):
2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | |
1.6 16V | 31 500 | 26 000 | ||||
1.8 16V | 42 000 | 36 500 | 32 500 | 29 000 | 28 000 | |
2.0 16V | 43 500 | 34 500 | 32 500 | 29 500 | ||
2.4 16V | 34 000 | |||||
2.0 D-4D | 45 500 | 42 500 | 39 000 | 35 500 | 32 500 | 29 500 |
2.2 D-4D | 51 000 | 50 500 | 44 000 | 36 000 |
**więcej zdjęć Toyoty Avensis w
naszej galerii**
Jeździłeś Toyotą Avensis ? - podziel się z nami
swoją opiniąBydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?