Spis treści
Używane Volvo XC40. Nadwozie/wnętrze
Volvo od zawsze kojarzyło się z bezpieczeństwem, komfortem i luksusem, choć w zupełnie innym wydaniu niż niemieccy producenci. W przypadku aut klasy wyższej z Niemiec, samochód musi przede wszystkim wyróżniać się i manifestować status właściciela. Szwedzi postąpili trochę inaczej. Kierowca i pasażerowie cieszą się komfortem jazdy, doskonałymi materiałami i elegancką stylistyką, ale w bardziej subtelny sposób. Młodsi kierowcy, którzy jeszcze nie potrzebują większego rodzinnego modelu XC60, mieli niewiele alternatyw i często wybierali konkurencyjne propozycje. Jednak od 2017 roku w portfolio Volvo pojawiło się coś bardziej modnego, mniejszego od XC60, skierowanego do zupełnie innego typu klienta. Volvo nie zdecydowało się na proste zmniejszenie swojego najpopularniejszego SUV-a, lecz zainspirowane kilkoma charakterystycznymi i cenionymi elementami, stworzyło samochód o odmiennym charakterze - nadal stylowy, ale w pewnym sensie bardziej "młodzieżowy".
XC40 prezentuje własny unikatowy styl i skupia się przede wszystkim na młodszych odbiorcach. Bez wątpienia nie jest tak poważny jak XC60, nie wspominając już o XC90. Spoglądając na przednią część nadwozia nieco przypomina oba modele, ale jego linia boczna i projekt tylnej części są zupełnie odmienne i nieco przypominają starsze Volvo C30. Ponadto, XC40 oferuje wiele opcji wyposażenia i konfiguracji, co pozwala każdemu dostosować pojazd do swoich potrzeb. Czy to grafitowy lakier i czarne akcenty z czarnym wnętrzem, czy nietypowy kolor jak niebieski Fjord, 20- lub nawet 21-calowe obręcze i jasna skóra we wnętrzu? Wybór jest ogromny.
Jeśli chodzi o wnętrze, to w XC40 można zauważyć więcej podobieństw do "starszych braci", choć wciąż utrzymane jest połączenie skandynawskiej prostoty i stylu z nowoczesnymi rozwiązaniami oraz odrobiną młodzieżowego designu. Na środku znajduje się duży, pionowo ustawiony ekran, który zastępuje większość tradycyjnych przycisków. Poniżej ekranu umieszczono niewielki panel do sterowania podstawowymi funkcjami, natomiast w tunelu środkowym znajduje się schowek z ładowarką indukcyjną, uchwyty na kubki itp. Przed kierowcą znajduje się duży i czytelny ekran z wirtualnymi zegarami oraz minimalistyczna kierownica z niewielką liczbą przycisków.
Obsługa systemu może wymagać krótkiego okresu przyzwyczajenia, podobnie jak sterowanie ekranem głównym i komputerem pokładowym. Volvo mogłoby jeszcze popracować nad ergonomią, ale jak wspomniałem, to kwestia przyzwyczajenia. Jeśli chodzi o przestrzeń, to jej nie brakuje, ponieważ bagażnik XC40 ma pojemność 452 litry w standardowym układzie, a po złożeniu oparć kanapy można uzyskać nawet 1328 litrów. Przód oferuje dużo miejsca, jest również wystarczająco przestronnie, zarówno pod względem wysokości, jak i szerokości. Z tyłu jest trochę ciaśniej, co jest akceptowalne w tym segmencie. Jakość materiałów jest bez zarzutu, ale w przypadku Volvo to raczej cecha standardowa.
Używane Volvo XC40. Silniki/układ napędowy
Jak można oczekiwać w segmencie premium, oferta silnikowa jest wyjątkowo bogata i obejmuje kilka wariantów benzynowych (w tym z systemem miękkiej hybrydy), jednostkę wysokoprężną, hybrydę plug-in oraz nawet model elektryczny dostępny w dwóch wersjach. Bazową opcją jest silnik benzynowy 1.5 T3 o mocy wynoszącej 156 lub 163 KM w zależności od roku produkcji. Po face-liftingu w 2022 roku pojawiła się odmiana 1.5 T2 o mocy 129 KM, jednak jest to propozycja skierowana do tych, którzy preferują podstawową wersję i nie przykładają dużej uwagi do osiągów.
O wiele bardziej dynamicznie zachowują się jednostki 2.0 dostępne w wariantach T4, T5, B4 i B5. Skomplikowane oznaczenia mogą wprowadzać w błąd, ale ogólnie litera "T" oznacza konwencjonalne silniki benzynowe, natomiast "B" wskazuje na modele z systemem miękkiej hybrydy. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt, ponieważ technologia MHEV znacznie poprawia pracę silnika podczas rozruchu, działania systemu Start/Stop i ruszania pojazdu, co wpływa na komfort jazdy. Moce silników również bywają zmiennymi w zależności od roku produkcji, co może wprowadzać nieco zamieszania w ofercie.
W przypadku jednostek wysokoprężnych, były dostępne przez stosunkowo krótki okres, tj. od 2017 do 2020 roku, w wariantach 2.0 B3 i B4. Wersja mocniejsza oferowała 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego, prezentując się doskonale w trasie, dzięki solidnej dynamice i elastyczności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało w tym przypadku 7,9 sekundy, prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h, a według danych producenta, średnie spalanie nie przekraczało 5 l/100 km.
Dostępna jest także odmiana hybrydowa typu plug-in, w wersjach 1.5 T4 PHEV i T5 PHEV. To rozwiązanie opiera się na mniejszej jednostce spalinowej i w najmocniejszej wersji oferuje 262 KM oraz 425 Nm momentu obrotowego. Dla tych, którzy chcą cieszyć się jazdą bez emisji, a XC40 będzie ich drugim samochodem, dostępne są także wersje elektryczne. Słabsza jednostka rozwija moc 231 KM (lub 238 KM po roku 2022), jest także wersja z większą baterią o mocy 252 KM. Najmocniejsza wersja, dysponująca 408 KM i akumulatorem o pojemności 78 kWh, napędza obie osie i robi wrażenie osiągami, osiągając prędkość 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Według danych producenta zasięg wynosi około 400 kilometrów.
Używane Volvo XC40. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa
XC40 to typowy miejski SUV, dlatego podczas oględzin warto zwrócić uwagę na potencjalne uszkodzenia nadwozia. Widoczność w tylnej części pojazdu jest średnia, co może sprawić, że zderzenie z np. słupkiem, mimo obecności czujników i/lub kamer, jest dość prawdopodobnym zdarzeniem. Ponadto, ze względu na stosowanie bardzo dużych felg w wyższych wersjach (nawet o średnicy 21 cali), istotne jest dokładne sprawdzenie ich pod kątem uszkodzeń, podobnie jak opon oraz elementów zawieszenia. Tak duże koła i niskoprofilowe opony wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale także na zużycie elementów zawieszenia.
Warto również zaznaczyć, że system AEB (automatycznego hamowania w sytuacjach awaryjnych), który ma na celu aktywowanie hamulców w przypadku wykrycia nieuchronnej kolizji przez czujniki z przodu pojazdu, może nie działać tak, jak zakładano. Aktualizacja oprogramowania jest wystarczająca do rozwiązania tego problemu, który dotyczy modeli V60, S90, V90, XC40, XC60 i XC90 wyprodukowanych po 21 stycznia 2019 roku. Każdy dealer Volvo jest w stanie przeprowadzić tę aktualizację, a właściciele zostali powinni otrzymać informacje na ten temat. Warto skonsultować się również z lokalnym dealerem w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji. Jak prezentują się ceny na rynku wtórnym?
Ofert jest naprawdę mnóstwo (blisko 400 na popularnym portalu z ogłoszeniami) i ceny są mocno zróżnicowane. Przykładowo model z silnikiem 1.5 T3 o mocy 163 KM w wersji R-Design i z przebiegiem 34 000 kilometrów (2021 rok) to koszt 162 000 złotych. Za egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 2.0 T4 o mocy 190 KM i przebiegiem 200 000 kilometrów trzeba zapłacić około 100 000 złotych.
Używane Volvo XC40. Podsumowanie
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa.
Używane Volvo XC40 zalety:
- elegancka, modna, choć mocno stonowana stylistyka;
- świetnie wykonane i bardzo dobrze wyposażone wnętrza;
- dość ergonomiczne wnętrze i prostota obsługi (brak zbędnych gadżetów);
- spora oferta na rynku wtórnym;
- szeroki wachlarz mocy jednostek napędowych.
Używane Volvo XC40 wady:
- wersje hybrydowe tylko z 3-cylindrowymi silnikami;
- wysokie ceny topowych egzemplarzy (wyższe niż w XC60);
- trochę mało miejsca na kanapie (mimo tego segmentu).
Używane Volvo XC40. Opinie
Barbara z Wrocławia
Volvo XC40 to naprawdę fantastyczny samochód! Jazda nim to czysta przyjemność. Nie tylko jest stylowy i elegancki, ale także wygodny wewnątrz. To idealny pojazd do miasta, ale radzi sobie też świetnie na dłuższych trasach. Bezpieczeństwo jest tu na najwyższym poziomie, a wybór różnych wersji silnikowych pozwala dostosować go do swoich potrzeb. Polecam!Tomasz z Warszawy
Miałem okazję jeździć Volvo XC40 i niestety nie byłem zachwycony. Mimo że wygląda świetnie i wnętrze jest eleganckie, to osobiście uważam, że nie jest zbyt wygodne. Fotel kierowcy wydaje się nieco ciasny, a widoczność do tyłu jest ograniczona. To samo tyczy się miejsca na tylnej kanapie, co jest minusem. Poza tym, obsługa systemu i komputera pokładowego była dla mnie problematyczna.Andrzej z Krakowa
Volvo XC40 to moje marzenie spełnione. To niesamowite auto! Wygodne, pełne nowoczesnych rozwiązań, a jednocześnie stylowe i eleganckie. Dla mnie to idealny kompan na co dzień i w podróżach. Dzięki różnym opcjom silnikowym, znalazłem dokładnie to, czego szukałem. Bezpieczeństwo to priorytet, co daje mi pewność podczas jazdy. Polecam każdemu, kto ceni komfort, styl i bezpieczeństwo na drodze!
Wybrane jednostki napędowe w Volvo XC40:
Silnik | Pojemność silnika/baterii | Moc | Moment obrotowy | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie zużycie paliwa |
1.5 T3 | 1477 ccm | 156 KM | 265 Nm | 200 km/h | 9,4 s | 6,2 l/100 km |
2.0 T4 | 1969 ccm | 190 KM | 300 Nm | 210 km/h | 8,0 s | 6,9 l/100 km |
2.0 T5 | 1969 ccm | 247 KM | 350 Nm | 230 km/h | 6,4 s | 7,6 l/100 km |
1.5 T4 PHEV | 1477 ccm | 211 KM | 405 Nm | 180 km/h | 8,5 s | 2,4 l/100 km |
2.0 D3 | 1969 ccm | 150 KM | 320 Nm | 210 km/h | 9,9 s | 5,0 l/100 km |
2.0 D4 | 1969 ccm | 190 KM | 400 Nm | 210 km/h | 7,9 s | 5,2 l/100 km |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?