Używany Hyundai i30. Koreański rywal Golfa

Motofakty.pl
Używany Hyundai i30 CWfot. Marek Perczak
Używany Hyundai i30 CWfot. Marek Perczak
Używany Hyundai i30 drugiej generacji niczym się nie wyróżnia, ale ta przeciętność wcale nie umniejsza jego walorom użytkowym. Przemyślane nadwozie i wnętrze, poprawność techniczna i dobra jakość wykonania to atuty nie do pogardzenia. Na dodatek i30 psuje się rzadko i nie jest dużym obciążeniem dla portfela. W codziennej eksploatacji jest to znacznie ważniejsze niż prestiż, wyrażony logiem znanej firmy na masce silnika.

Kompaktowe auto Hyundaia powstało w niemieckim studiu projektowym koreańskiego koncernu. To konstrukcyjny bliźniak Kia cee’d. Oba modele różnią się jedynie detalami. Estetyka i30 nie porywa, zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu, choć trzeba przyznać, że względem pierwszej generacji i30 dokonał się spory postęp. Przedział pasażerski wykończono jednak poprawnie, przy użyciu dobrych jakościowo tworzyw sztucznych. Trochę gorzej jest z wyciszeniem od strony podwozia, na większych nierównościach wyraźnie słychać pracę zawieszeń.

Przestronność przedziału pasażerskiego nie budzi zastrzeżeń. Nie rozczarowują również bagażniki, mieszczące 378–1316 l (hatchback) oraz 528 – 1642 l (i30 kombi). Prowadzenie i30 sprawia sporo przyjemności. Auto bardzo dobrze trzyma się drogi i ma precyzyjny układ kierowniczy. Silniki pracują cicho i mają dobrą dynamikę. Utrzymanie auta nie sprawia większych problemów, bowiem samochód pozostał relatywnie prosty technicznie i mało wymagający od strony serwisowej. Koszty eksploatacyjne nie są jednak tak niskie, jak w przypadku innych niedrogich kompaktów.

Używany Hyundai i30 CWfot. Marek Perczak
Używany Hyundai i30 CW

fot. Marek Perczak

Ceny części nie są szczególnie atrakcyjne, a podaż tanich zamienników jest ograniczona. Trzeba jednak pamiętać, że fabryczna, 5-letnia gwarancja nawet w przypadku najstarszych egzemplarzy dopiero zaczyna wygasać (o ile były serwisowane w ASO).

Gama silników, częściowo przejętych z i30 pierwszej generacji, obejmowała jednostki benzynowe 1.4 MPI (99 KM, 137 Nm), 1.6 MPI (120 KM, 156 Nm), 1.6 GDI (136 KM, 164 Nm) i 1.6 T-GDI (186 KM, 265 Nm) oraz turbodiesle 1.4 CRDi (90 KM, 220 Nm), 1.6 CRDi (110 KM, 260 Nm; 128 KM, 260 Nm i 136 KM, 280 Nm). Najbardziej godny polecenia silnik to benzynowiec 1.6 MPI. Najlepiej łączy dobrą dynamikę z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Benzynowy 1.4 jest nieco za słaby, ale zaspokoi z pewnością wymagania spokojnych kierowców, którym nie zależy na dobrych osiągach. Tym bardziej, że ma przyjemną charakterystykę i dobrą elastyczność.

Używany Hyundai i30 CWfot. Marek Perczak
Używany Hyundai i30 CW

fot. Marek Perczak

Jeśli ktoś decyduje się na turbodiesla to powinien być to 1.6 CRDi. Ma on trwały i nie wymagający stałego nadzoru łańcuch w napędzie rozrządu. Ze względu na lepszą dynamikę lepiej sięgnąć po wersję 128-konną, ale w jej przypadku koszty serwisowe są wyższe.

Eksploatacja
Silniki są mało awaryjne i łatwe w obsłudze. Zwłaszcza benzynowce MPI, praktycznie nie sprawiające kłopotów. Uwaga na jednostki 1.6 GDI oraz 1.6 T-GDI. Mają bezpośredni wtrysk paliwa, który istotnie utrudnia ewentualny montaż instalacji gazowej. Jedynym powtarzającym się często mankamentem w silnikach i30 są problemy z uruchomieniem zimnych turbodiesli. Zazwyczaj powstają one w wyniku zaniku napięcia na świecach żarowych. Powłoka lakiernicza nie jest wybitnie trwała. Drobne odpryski, ślady po wizytach na myjniach automatycznych czy pojedyncze ogniska korozji na krawędziach elementów znajdziemy w wielu egzemplarzach.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty