Nazwa Jetta wywodzi się od prądów powietrznych przemieszczających się w stratosferze, a samochód o tej nazwie jest spokrewniony z najpopularniejszym Volkswagenem, jakim jest Golf.
Pierwsza Jetta pojawiła się w 1979 r. i powstała jako odmiana Golfa z bagażnikiem. Była produkowana do 1983 r. Obecną generację Jetty poprzedzały jeszcze: Jetta II wytwarzana w
latach 1983-1991, Vento (1992-1998) i Bora (1998-2005).
Aktualnie produkowana Jetta trzeciej generacji nie jest, jak poprzednie, tak mocno
spokrewniona z Golfem. Zadawala się przede wszystkim podstawowym elementem jakim jest płyta nośna nadwozia Golfa. Inne elementy znacznie się różnią, a zwłaszcza wygląd nadwo-zia, które przypomina Passata.
Pierwsze Jetty najnowszej generacji, przeznaczone na europejski rynek opuściły zakłady w meksykańskim Pueblo w lipcu 2005 r., a na nasz rynek trafiły dwa miesiące później.
Nadwozie
Producent informuje, że wprowadzenie Jetty miało na celu "wypełnienie luki w gamie volkswagenowskich sedanów". Wypełnienie to odbyło się bardzo skutecznie, gdyż nowa Jetta jest większym samochodem od poprzedniego modelu Bora, ma też większy rozstaw osi, a tym samym więcej miejsca we wnętrzu nadwozia. Odczuwają to zwłaszcza pasażerowie siedzący z
tyłu. Duży jest też bagażnik, którego objętość wynosi aż 527 dm3, jest o 72 dm3 większy od bagażnika Bory.
Jetta posiada wnętrze nadwozia typowe dla samochodów marki Volkswagen. Wygodne, z ergonomicznie rozmieszczonymi urządzeniami potrzebnymi jadącym i trochę bez fantazji wzorniczej. Dotyczy to zwłaszcza deski rozdzielczej. Sprawia natomiast wrażenie dobrze wykonanego, z użyciem materiałów wysokiej jakości.
Wrażenie solidności wykonania pojazdu odbieramy również patrząc na zewnętrzną bryłę nadwozia. Sprawia wrażenie masywnego i tak też zostało wykonane. W porównaniu z Borą jest o 60 proc. odporniejsze na skręcanie, a do budowy jego struktury nośnej użyto stali o wysokiej wytrzymałości.
Silniki
Do napędu samochodu przewidziano siedem silników. Wśród nich są jednostki z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI) i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoła-dowaniem i chłodzeniem powietrza doładowywanego (intercooler). Wybraliśmy jeden z silników wysokoprężnych, a mianowicie 2.0 TDI o mocy 140 KM. Jak się wydaje, optymalne źródło napędu dla pojazdu o dużej masie własnej wynoszącej 1458 kg, który całkowicie ob-ciążony ma masę prawie 2 tony. Wybrany silnik świetnie radzi sobie z ciężkim pojazdem, nadając mu bardzo dobrą dynamikę.
Silnik zasilany z udziałem pompowtryskiwaczy daje o sobie znać głośną pracą, kiedy jest jeszcze zimny. Po nagrzaniu pracuje cicho i wykazuje się elastycznością, która wspomaga dobrze zestopniowana skrzynia biegów z sześcioma przełożeniami do jazdy w przód.
Znamy już układ zasilania 2-litrowego diesla. Dodajmy, że jego rozrząd składa się z dwóch
wałków napędzanych za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego i sterujących 16 zaworami na 4 cylindrach.
Wrażenia z jazdy
Kierowca siedzi w dobrze wyprofilowanym fotelu z regulacją wzdłużną i wysokości. Rów-nież ustawienie kolumny kierownicy jest regulowane pionowo i poziomo.
Tym samym kierowcy o różnym wzroście z łatwością znajdą wygodną pozycję. W zasięgu ręki są ergonomicznie rozmieszczono urządzenia sterowania.
Oprócz zalet, dostrzegamy także wady - widoczność do przodu nie jest najlepsza, podobnie jak w wewnętrznym lusterku wstecznym, natomiast zewnętrzne lusterka są duże.
Samochód jest dynamiczny i stabilny w ruchu. Dość twarde zawieszenie wywołuje stukania na nierównych nawierzchniach, ale wygoda jazdy jest na dobrym poziomie. Pojazd nawet po przebiegu ok. 50 tys. km Volkswagen jest zwarty, a jego elementy nie trzeszczą.
Pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco miejsca na nogi. W razie potrzeby można rozłożyć tylną kanapę, dzieloną w proporcjach (60:40). Niestety, po jej rozłożeniu nie tworzy równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.
Podsumowanie
Volkswagen oferuje samochód, który będzie się podobał ludziom statecznym, lubiącym kla-syczne rozwiązania. Jetta 2.0 TDI gwarantuje wygodną i bezpieczną jazdę. Zbudowano ją z wypróbowanych zespołów i jest dobrze wyposażona. Wszystko wskazuje na to, że będzie trwałym pojazdem. Wadą jest wysoka cena - pojazd z wybranym przez nas silnikiem kosztuje ponad 90 tys. zł.
Wybrane dane techniczne**Volkswagen Jetta 2.0 TDI:**
Rodzaj silnika | wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1968 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 140-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 320-1750 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 |
Zużycia paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,8/7,1 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4554/1781/1459 |
Rozstaw osi (mm) | 2580 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 527 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena VW Jetta 2.0 TDI - 140 KM Sportline (zł.) | 94 640 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Przestronne wnętrze i duża pojemność bagażnika |
Silnik | **** | Bardzo dobra dynamika jak na pojazd o znacznej masie własnej, odznacza się niezawodnością i po nagrzaniu cichą pracą |
Poziom hałasu | **** | Subiektywnie odczuwany niewielki, odbierany od zawieszenia kół |
Zużycie paliwa | **** | Na przyzwoitym poziomie |
Wyposażenie | ***** | Nawet w wersji podstawowej bogate, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa |
Wyposażenie seryjne**VW Jetta 2.0 TDI Sportline**:
Poduszki powietrzne | 4 |
Kurtyny | 2 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Komputer pokładowy | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja (półautomatyczna) | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?