Twórcy nowej Hondy Accord i Toyoty Avensis zgodnie przyznają, że przy opracowywaniu tych samochodów wzorowali się na VW Passacie. Nie pozostało nam nic innego, jak jeszcze raz przyjrzeć się temu pojazdowi. Z bogatej palety silników wybraliśmy diesla 1,9 TDI o mocy 130 KM - jednostki benzynowe zużywają w mieście sporo paliwa.
Cechy szczególne
Spece od marketingu podkreślają, że tylko silniki wysokoprężne Volkswagena są zasilane pompowtryskiwaczami, a nie banalnym układem common rail. To rzeczywiście indywidualna cecha tej marki, abstrahując, czy owe pompowtryskiwacze są lepsze czy gorsze od common rail. Oryginalny jest również układ zawieszenia, w którym przednia oś jest wielowahaczowa, a tylna nie. U konkurentów, np. w Toyocie Avensis, jest odwrotnie.
Dla nabywcy ważniejsza jest jednak bardzo przestronna kabina pasażerska.
**CZYTAJ TAKŻE
VW Passat (1996-2004) - wrażenia z jazdyVolkswagen Passat W8**
Pasażerowie dowolnego wzrostu będą zadowoleni i to bez względu na to, czy podróżują na przednich czy na tylnych siedzeniach. Kierowca może wyregulować w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i wysokość fotela oraz skorzystać z przydatnych wskazań wielofunkcyjnego komputera. Czytelną tablicę przyrządów od lat stawia się za wzór ergonomii, chociaż oponenci krytykują jej kształt. Bagażnik o pojemności 475 l jest dość długi, co nie ułatwia wyjmowania bagaży.
Silnik
Wysokoprężny silnik 1,9 TDI o mocy 130 KM to bardzo skuteczne źródło napędu. Dynamika pojazdu jest doskonała, lepsza niż z silnikiem benzynowym 1,6 l (102 KM) i porównywalna z silnikiem 1,8 l (150 KM). Diesel zużywa jednak zdecydowanie mniej paliwa - w mieście, a przy spokojnej jeździe nie przekracza 8 l/100 km. Silnik 1,9 TDI doładowany jest turbosprężarką, która z zasady podnosi zużycie paliwa. Passatem można jeździć bardzo ostro, ale wtedy zużycie paliwa wzrośnie o 2 l/100 km.
Pompowtryskiwacze dają znać o sobie, gdy silnik jest zimny. Odgłos pracującego silnika jest znaczny, hałas się zmniejsza wraz z osiągnięciem normalnej temperatury pracy. Trudno jednoznacznie przesądzić, czy pompowtryskiwacze są lepsze od układu common rail - każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. W codziennej eksploatacji nie ma to aż tak dużego znaczenia.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Passata są dobre, a dla pewności seryjnie zamontowano
układ stabilizacji toru jazdy - ESP. Zawieszenie przednie wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne i kolumny prowadzące, z tyłu jest natomiast typowa belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Dość twarda charakterystyka zawieszenia pozwala na bezpieczną jazdę w zakrętach, nie powodując obniżenia komfortu jazdy.
Pojazd dobrze tłumi poprzeczne nierówności drogi. Po rozgrzaniu silnika poziom hałasu jest wystarczająco niski, by długą podróż pokonywać bez zmęczenia. Silnik jest elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów, zresztą dźwignia ich zmiany pracuje bez zarzutu.
Podsumowanie
W naszym kraju nastąpił spadek zainteresowania Passatem, który uważany jest za nienowoczesny. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja tego pojazdu nie wydaje się bardzo przestarzała. Zapewne bardziej zestarzała się linia nadwozia.
Przestronne wnętrze, przyzwoite własności jezdne i dość bogate wyposażenie podstawowe to główne zalety tego pojazdu. Siedząc w Passacie, można poczuć się bezpiecznie, tak jak w czołgu, chociaż boczne poduszki powietrzne oferowane są za dopłatą. Niewątpliwie Passat kończy swoją rynkową karierę i wkrótce doczekamy się zapewne nowego modelu.
**więcej zdjęć VW Passata w
naszej galerii**
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?