Produkowane w Belgii, w mieście Gandawa, auto zbudowane zostało na płycie podłogowej EUCD, którą dzieli z modelami V70, S80 oraz Fordem Mondeo. W 2013 roku model przeszedł niewielki face-lifting. Modernizacji poddano między innymi przód pojazdu oraz wyposażono go w kolejne systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowników. Już w podstawowej wersji otrzymujemy 6 poduszek powietrznych, układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (DSTC) oraz system City Safety, który nie tylko ogranicza skutki kolizji drogowej, ale w niektórych przypadkach może pomóc uniknąć ewentualnego zderzenia. Dodatkowo nad bezpieczeństwem czuwają między innymi system ograniczający skutki zderzenia bocznego (SIPS) czy też układ chroniący przed skutkami przewrócenia (ROPS). Zastosowano nowe reflektory, przeprojektowano kratę wlotu powietrza, a lusterka zewnętrzne zaopatrzone zostały w kierunkowskazy wykonane w technologii LED. Całość zmian dopełniły nowe jednostki napędowe oraz ośmiobiegowe automatyczne skrzynie biegów. W ofercie znajdują się cztery silniki wysokoprężne: D3 2.0 136KM, D4 2.0 181KM, D4 2.4 181KM, D5 2.4 215KM oraz trzy silniki benzynowe: T5 2.0 245KM, T5 2.5 254KM i T6 3.0 304KM. Bogato również przedstawia się gama oferowanych wersji kompletacji wyposażenia. Klient ma ich do wyboru pięć: Base, Kinetic, Momentum, Summum oraz specjalną edycję Volvo Ocean Race.
Odmłodzenie sylwetki auta nie spowodowało istotnych zmian w jego wyglądzie nadal znajdziemy w nim wiele cech wspólnych z innymi modelami marki. Sporych rozmiarów pojazd mierzący 4644mm długości przy szerokości 1891mm i wysokości 1713mm charakteryzuje się niebagatelną i wyrazistą stylistyką. Nadwozie modelu wyróżnia się wysokim prześwitem oraz muskularnym designem, sporych rozmiarów tarczami kół i linią dachu nawiązującą do pojazdów typu coupe.
Obszerna kabina testowanego pojazdu jest dobrze doświetlona, co jest wynikiem zastosowania dużej, mocno pochylonej szyby czołowej oraz elektr
ycznie sterowanego dachu panoramicznego. Znakomitą ergonomię użytkowania auto zawdzięcza ukształtowaniu deski rozdzielczej oraz konsoli centralnej, gdzie wszystkie elementy sterowania są praktycznie na wyciągnięcie ręki. Wnętrze charakteryzuje się harmonią, wygodą oraz komfortem. Jest to szczególnie odczuwalne po zajęciu miejsc na fotelach przednich, ich wyprofilowanie pozwala w sposób niepowodujący zmęczenia podróżować bez względu na długość trasy. Kanapa tylna jest równie wygodna, a jej komfort powinien zadowolić większość użytkowników. Zaletą modelu jest jego bagażnik o standardowej pojemności 495 litrów, co jest dość dobrym wynikiem w klasie. Możemy ją powiększyć składając dzielone asymetrycznie siedzenia kanapy tylnej i uzyskać objętość 1455 litrów.
Testowane Volvo
XC60 wyposażone zostało w czterocylindrową wysokoprężną jednostkę napędową D4 o pojemności skokowej 1996 cm3, która charakteryzuje się maksymalną mocą 181KM przy 4250 obr./min. oraz maksymalnym momentem 400 Nm osiąganym w zakresie 1750-2500 obr./mi.. Jednostka jest bardzo cicha i cechuje ją wysoka kultura pracy. Silnik zapewnia wysoką dynamikę auta, potrafi samochód ważący prawie 1800 kg rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 8,5 sekundy. W przeniesieniu napędu na przednie koła jezdne pośredniczy nowoczesna ośmiobiegowa przekładnia automatyczna. Zmiany poszczególnych przełożeń następują bardzo szybko i prawie niezauważalnie dla kierowcy. Pewien niedosyt pozostawia jednak brak możliwości dokupienia napędu na dwie osie (AWD) do pojazdów wyposażonych w dwulitrowe silniki. Zawieszenie XC60 wyśmienicie tłumi nierówności drogi, do kabiny nie dostają się praktycznie żadne odgłosy jego pracy. Zestrojone zostało stosunkowo miękko, aby uzyskać jak najwyższy komfort i zaspokoić pod tym względem nawet najwybredniejsze gusta użytkowników. Konstrukcja auta, jego prześwit oraz duże tarcze kół pozwalają autu bez trudu pokonywać wysokie krawężniki czy też nierówności polnej drogi. Jednak trzeba zaznaczyć, że pojazd mimo charakteru jego konstrukcji bardziej nastawiony jest na jazdę po drogach utwardzonych niż w terenie. Stosunkowo precyzyjny układ kierowniczy oraz zawieszenie dają podczas jazdy poczucie pełnego bezpieczeństwa, pojazd porusza się stabilnie i nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów, dzięki wyposażeniu modelu w układ stabilizacji przechyłów RSC auto nie wykazuje zbytnich przechyłów nadwozia.
Wybrane dane techniczne Volvo XC60 i konkurentów:
Marka / model | Volvo XC60 | Audi Q5 | Mercedes GLK |
Wersja | Summum | Clean diesel | 220 |
Cena (zł) | 187 900 | 174 500 | 188 156 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1996 | 1968 | 2143 |
Moc (KM) | 181 | 190 | 170 |
Moment obrotowy (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,5 | 8,4 | 8,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 210 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 5,7 | 5,6 |
Skrzynia biegów | Automatyczna 8-biegowa | Automatyczna 7-biegowa | Automatyczna 7-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 495 | 540 | 450 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?