W foteliku bezpieczniej

Maciej Rzońca
Fot. Bebe Confort: Fotelik Creatis (przedz. wagowy 0-13 kg) firmy Bebe Confort. To jeden z najlepiej ocenianych przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem fotelików dla niemowląt.
Fot. Bebe Confort: Fotelik Creatis (przedz. wagowy 0-13 kg) firmy Bebe Confort. To jeden z najlepiej ocenianych przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem fotelików dla niemowląt.
Od dobrych kilku lat używanie przez dzieci specjalnych fotelików podczas jazdy samochodem jest w Polsce obowiązkiem.

Niestety, nadal nierzadkim widokiem jest maluch podróżujący w objęciach mamy lub swobodnie brykający na tylnej kanapie pojazdu.

 

O ile można przyjąć do wiadomości, że osoba dorosła nie chce przypinać się pasami (w końcu najczęściej zrobi krzywdę tylko sobie), to skrajną głupotą i nieodpowiedzialnością rodziców jest

Fot. Bebe Confort: Postarajmy się, by dziecko jak najdłużej podróżowało tyłem do kierunku jazdy. W przypadku niemowląt jest to obowiązkowe.
Fot. Bebe Confort: Postarajmy się, by dziecko jak najdłużej podróżowało tyłem do kierunku jazdy. W przypadku niemowląt jest to obowiązkowe.

zezwalanie na to swoim podopiecznym.

Obowiązujący Kodeks Drogowy informuje (Rozdz. 5 Art. 39) jednoznacznie; w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. (Inna rzecz, że we Francji górna granica wiekowa wynosi 10 lat, a w Szwecji - będącej wzorem bezpieczeństwa na drodze - wynosi ona 7 lat).

Co więcej, ustawodawca przewidział za niestosowanie tego przepisu mandat w wysokości 150 zł oraz 3 pkt. karne. Jednak to nie mandat, ale realna możliwość przyczynienia się do śmierci lub kalectwa dziecka powinna skłonić nas to tego, by dziecko zawsze, nawet na najkrótszej trasie, jechało w specjalnym foteliku.

 

Trudny wybór

 

Konstrukcja współczesnych fotelików w najniższych kategoriach wagowych umożliwia ich montaż tyłem do kierunku jazdy. W tej pozycji wolno zamocować fotelik na przednim fotelu, ale tylko i

Fot. Bebe Confort: Fotelik Creatis (przedz. wagowy 0-13 kg) firmy Bebe Confort. To jeden z najlepiej ocenianych przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem
Fot. Bebe Confort: Fotelik Creatis (przedz. wagowy 0-13 kg) firmy Bebe Confort. To jeden z najlepiej ocenianych przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem fotelików dla niemowląt.

wyłącznie pod warunkiem odłączenia poduszki powietrznej, co nie jest możliwe w każdym samochodzie. Zasadniczo, miejscem fotelika jest tylna kanapa pojazdu. Specjaliści zalecają przy tym, by nie spieszyć się z odwracaniem dziecka przodem do kierunku jazdy - im później, tym lepiej. Przykładowo, w Szwecji dzieci podróżują tyłem nawet jeszcze w wieku 3 lat!

Niestety, nie ma jednego, uniwersalnego fotelika, który by “rósł" wraz z dzieckiem od niemowlęctwa do ustawowej granicy 12 lat. Nawet w poszczególnych przedziałach wiekowych (wagowych) są dziesiątki modeli różnych

Fot. Bebe Confort:Współczesny fotelik dla powinien przypominać kokon, który z trzech stron chroni delikatne ciało dziecka.
Fot. Bebe Confort:Współczesny fotelik dla powinien przypominać kokon, który z trzech stron chroni delikatne ciało dziecka.

producentów różniące się między sobą poziomem oferowanego bezpieczeństwa, wygodą montażu, komfortem podróżowania, a nawet łatwością czyszczenia (co w przypadku małych dzieci nie jest również bez znaczenia).

Podstawowym kryterium podziału fotelików jest waga dziecka, ale i tutaj nie ma pełnej zgodności producentów, którzy stosują różne przedziały wartości. I tak, jedni używają klasyfikacji; “0" do 10 kg, “0+" do 13 kg, “I" 9-18 kg, “II" 15-25 kg, “III" 22-36 kg. W Polsce częściej można spotkać zdecydowanie bardziej elastyczne przedziały wagowe; 0-13/18 kg, 15-36 kg, 9-18 kg, 9-36 kg, gdzie na upartego dziecko mogłoby używać tylko dwóch fotelików. Trudno spodziewać się, że np. ten ostatni będzie idealny dla dziecka w całym przedziale wiekowym, ale chyba lepsze to niż nic.

 

Ważną wskazówką uzasadniającą wymianę fotelika na większy będzie moment, gdy chociaż część głowy dziecka zacznie wystawać poza obrys oparcia. Tak czy inaczej, dziecko w swej karierze małego podróżnika będzie musiało przesiadać się do co najmniej 2-3 fotelików.

Ceny najtańszych fotelików, to 150-200 zł. Największy wybór jest w przedziale 300-400 złotych, ale nie brakuje też modeli po 500-600 (i więcej) złotych. Nie jest to więc mało, a wybór będzie naprawdę trudny.

 

Uwaga na certyfikat

 

Pierwszym krokiem - najprostszym i najtańszym - jest zrobienie sondy wśród rodziny, bliższych i dalszych znajomych oraz przyjaciół. Być może okaże się, że ich dziecko właśnie wyrosło z fotelika, którego potrzebujemy i będziemy mogli go wypożyczyć lub odkupić za symboliczną

Fot. Bebe Confort:Głównym zadaniem podwyższeń jest umożliwienie starszym dzieciom właściwego ułożenia standardowego pasa bezpieczeństwa.
Fot. Bebe Confort:Głównym zadaniem podwyższeń jest umożliwienie starszym dzieciom właściwego ułożenia standardowego pasa bezpieczeństwa.

kwotę. W ten sposób jeden dobry, markowy fotelik może być użytkowany przez wiele lat. W taki sam sposób rodzice wymieniają się przecież ubrankami, łóżeczkami czy wózkami. Jeśli “rodzinna giełda" nie pomoże, trzeba wyruszyć do sklepu...

Zanim jednak to zrobimy, warto dowiedzieć się, czy nasz samochód posiada mocowanie typu ISOFIX. Warto wykorzystać ten system - jeśli jest - i poszukać fotelika z takim właśnie zaczepem. System ten został opracowany w 1991 roku i po kilku modyfikacjach uważany jest obecnie za najlepszy sposób mocowania fotelików. Generalnie pomysł polega na tym, że korpus fotelika mocowany jest bezpośrednio do nadwozia samochodu, bez

Fot. Volvo:Foteliki dziecięce muszą spełniać surowe kryteria bezpieczeństwa.
Fot. Volvo:Foteliki dziecięce muszą spełniać surowe kryteria bezpieczeństwa.

pośrednictwa pasów bezpieczeństwa. Posiada on dwa sztywne zaczepy, które zatrzaskują się po wsunięciu w specjalne gniazda umieszczone w szczelinie pomiędzy siedziskiem, a oparciem fotela.

 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów? Przede wszystkim, czy fotelik posiada potwierdzenie odpowiedniego poziomu oferowanego bezpieczeństwa w postaci certyfikatu Przemysłowego Instytutu Motoryzacji czy homologacji (np. ECE R44/03, ADAC, TUV). Po drugie, czy fotelik posiada jasne oznaczenia dotyczące sposobu jego montażu i użytkowania, a także wagi dziecka. Po trzecie, powinien mieć pięciopunktowe pasy. Dobrze jest, jeśli fotelik ma możliwość regulacji głębokości siedziska, odchylania oparcia czy demontowania poszycia do prania. Rodzice dzieci o skłonnościach alergicznych muszą też zwrócić uwagę na rodzaj i jakość użytych materiałów.

Obecnie nie ma w Polsce żadnego problemu z dostaniem odpowiedniego fotelika dziecięcego. Można je dostać we wszystkich hipermarketach, salonach samochodowych czy sklepach dla dzieci. Do najbardziej uznanych producentów należą Chicco, Maxi-Cosi, Graco, Roemer, Kiddy czy Bebe Confort, co nie oznacza, że należy ograniczać się tylko do tych marek. Jeśli rzeczywiście zależy nam na rzetelnej ocenie, warto zajrzeć na stronę niemieckiej organizacji ADAC, gdzie publikowane są testy fotelików. Podobne zestawienie ok. 120 modeli fotelików można znaleźć na polskiej stronie [

www.fotelik.info

](http://www.fotelik.info/)
.

 

Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć o tzw. podwyższeniach (podkładkach, “podpupnikach"), czyli samych siedziskach bez podparcia. Stosowane mogą one być przez dziecko ważące co najmniej 20 kg, a już na pewno przez takie, któremu zwykłe pasy nie dotykają głowy czy szyi. Należy je stosować jedynie na krótszych trasach lub jako rezerwowy fotelik np. w samochodzie dziadków.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty