Wartość resztowa jest jednym z ważniejszych składników TCO (Total Cost of Ownership - całkowitego kosztu użytkowania,
posiadania pojazdu) i w dobie kryzysu na rynku motoryzacyjnym ma coraz większe znaczenie już nie tylko dla managerów flot firmowych ale coraz częściej również dla klientów indywidualnych. Dla każdego istotnie jest przecież to ile z wydanych dzisiaj pieniędzy uda nam się odzyskać po kilku latach eksploatacji pojazdu.
Wysokość wartości końcowej zależy od kilkunastu czynników. Ceny nowej pojazdu - im samochód droższy tym szybciej traci na wartości, pierwszy i drugi rok eksploatacji obarczone są najwyższą utratą wartości. Pojemności i rodzaju zasilania silnika - małolitrażowe silniki benzynowe lub jednostki wysokoprężne lepiej utrzymują wartości niż te przekraczające pojemność dwóch litrów. Wyposażenia - elementy wyposażania dodatkowego tracą na wartości znacznie szybciej niż samochód, dlatego po kilku latach odzyskamy tylko niewielką cześć ich początkowej wartości. Rodzaju nadwozia - funkcjonalne i praktyczne odmiany nadwozi takie jak pięciodrzwiowe hatchbacki lub kombi na rynku wtórnym są cenione bardziej od niepraktycznych coupe, sedanów lub trzydrzwiowych hatchbacków. Opinii o producencie – w Polsce nadal większość klientów przekonana jest, że marki japońskie i niemieckie są gwarancją wysokiej ceny odsprzedaży oraz bezawaryjnej eksploatacji. Polityki cenowej producenta - długotrwałe, bardzo atrakcyjne rabaty wpływają niekorzystnie na wartości rezydualne pojazdów już funkcjonujących na rynku. Cyklu życia pojazdu – pojawienie się, a nawet sama zapowiedz następcy powoduje obniżenie wartości rezydualnych obecnie produkowanego modelu. Oraz od cech indywidualnych takich jak liczba właścicieli, przebieg lub bezszkodowa historia.
Poniższe zestawienie prezentuje dziesięć najpopularniejszych modeli na polskim rynku w 2013 roku i ich wartości rezydualne po 3, 4 i 5 latach przy założonym przebiegu rocznym 20 tys. km.
Model* | Cena nowego samochodu (zł) | Wartość rezydualna po 36 miesiącach (%) | Wartość rezydualna po 36 miesiącach (zł) | Wartość rezydualna po 48 miesiącach (%) | Wartość rezydualna po 48 miesiącach (zł) | Wartość rezydualna po 60 miesiącach (%) | Wartość rezydualna po 60 miesiącach (zł) |
Skoda Fabia Active + hb5 1.4 63 kW | 40 600 | 53,7% | 21 819 | 46,3% | 18 788 | 40,3% | 16 377 |
Skoda Octavia III Active lif5 1.4 103 kW | 68 900 | 50,3% | 34 683 | 43,8% | 30 195 | 38,4% | 26 437 |
Ford Focus dition hb5 1.0 92 kW | 62 700 | 50,1% | 31 423 | 43,1% | 27 036 | 37,1% | 23 275 |
Opel Astra IV Essentia hb5 1.4 88 kW | 63 500 | 49,8% | 31 620 | 42,4% | 26 943 | 36,5% | 23 202 |
VW Golf VII Comfortline hb5 1.4 90 kW | 72 400 | 52,5% | 38 006 | 46,1% | 33 353 | 40,5% | 29 298 |
Toyota Yaris Life hb5 1.3 73 kW | 46 500 | 53,7% | 24 988 | 47,1% | 21 885 | 41,1% | 19 102 |
KIA Sportage S hb5 99 kW | 68 800 | 52,4% | 36 080 | 45,8% | 31 502 | 40,1% | 27 557 |
Toyota Auris Life hb5 1.6 97 kW | 66 400 | 54,5% | 36 198 | 47,7% | 31 672 | 41,9% | 27 843 |
Nissan Qashqai Visia hb5 1.6 86 kW | 64 500 | 54,6% | 35 201 | 47,9% | 30 894 | 42,6% | 27 461 |
Renault Clio IV Expression hb5 1.2 66 kW | 49 500 | 48,1% | 23 787 | 40,8% | 20 181 | 34,8% | 17 221 |
*Modele wg popularności sprzedaży w okresie styczeń- maj 2013 roku (źródło: Samar)
*Wybrano przykładowe wersje wyposażenia oraz silniki
Różnice w niewielkiej grupie najczęściej kupowanych modeli wynoszą nawet ponad 6 %. W innych mniej popularnych samochodach mogą one dochodzić do 20%. Rozważając więc zakup samochodu kosztującego kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych warto wziąć pod uwagę wartość rezydualną jaką w przyszłości on osiągnie, ponieważ oprócz kosztów eksploatacyjnych (paliwo, serwis, ubezpieczenie, części) jest to bardzo istotny czynnik wpływający na całkowity koszt użytkowania pojazdu.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?