Wszystkie gwiazdy Mercedesa

(ip)
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
W drugim tygodniu czerwca w podpoznańskich Bednarach odbyła się jedna z największych i najbardziej wyjątkowych imprez Mercedesa w Polsce. Przez cztery dni kilkuset gości mogło przetestować wszystkie samochody użytkowe z gwiazdą na maskach.

W ciągu czterech dni przez teren dawnego lotniska wojskowego w Bednarach przewinęło się kilkuset gości. Stworzone tam

Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz

Sobiesław Zasada Centrum to jedno z najnowocześniejszych centrów szkolenia kierowców w Europie. Na gości czekało kilkadziesiąt samochodów użytkowych koncernu Daimler, od niewielkiego Citana po off-roadowe Unimogi i od nowego ciągnika siodłowego Actros po samochody elektryczne i hybrydowe. – Chodziło nam o to, by było mało statycznych prezentacji, a dużo jeżdżenia. Goście cały dzień spędzali za kółkiem i pod okiem doświadczonych instruktorów sami mogli sprawdzić działanie wszystkich systemów i udogodnień w naszych samochodach. A te występują w takiej ofercie, która nie ma na rynku konkurencji. Wiele rozwiązań oferowanych u nas w standardzie, w ogóle nie występuje w ofercie innych marek – mówi Piotr Wójcik, kierownik marketingu i zarządzania produktami w Mercedes-Benz Vans.

Off-road
Na specjalnej trasie terenowej można było przejechać się komfortowym Mercedesem Viano. Silnik o pojemności 2,2 litra, 163 konie mechaniczne pod maską, skórzana tapicerka, szyberdach, wygodne fotele. A do tego napęd na cztery koła ze stałym

Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz

ustawieniem 35 proc. mocy na przednią oś, dzięki czemu radzi sobie równie dobrze na drodze, co poza nią. W ślad za nim jadą seryjny Mercedes-Benz Sprinter 516 z zabudową brygadową dla sześciu pasażerów z prostą wywrotką, Sprinter 316 z seryjnym 163-konnym silnikiem 2,2 litra wyposażony w napęd na cztery koła firmy Oberaigner i kolejna trzystaszesnastka z zabudową warsztatową. Chwilę wcześniej prowadzili je instruktorzy z Akademii Bezpiecznej Jazdy Tomasza Kuchara, teraz za kierownicami siedzą goście imprezy: klienci punktów dealerskich Mercedes-Benz. Pierwszego dnia imprezy (11 czerwca) byli to właściciele samochodów dostawczych, drugiego klienci flotowi. Po nich nastał dzień przedstawicieli firm transportowych wykorzystujących w pracy samochody ciężarowe, a w piątek 14 czerwca przyszedł czas na dziennikarzy. Ciekawostką był wyjątkowy Sprinter z napędem 6x6 firmy Oberaigner, którego polska premiera odbyła się właśnie na imprezie w Bednarach. Z pozoru zwykłe podwozie Mercedesa: seryjna kabina, seryjnie produkowana rama, 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów i dwulitrowy 190-konny silnik V6. Tyle, że wyposażony w stały napęd 6x6 z możliwością blokady mechanizmu różnicowego osi tylnej i środkowej, a za dopłatą nawet przedniej. Z jeszcze trudniejszą trasą po sąsiedzku mierzyli się kierowcy samochodów specjalnie zaprojektowanych do pracy w najgorszych warunkach: Unimogi U5000 i U20.

Samochody dostawcze
Osobny tor testowy przygotowano dla samochodów dostawczych. Najpierw łagodne wzniesienie, na którym można było

Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz

przetestować nowe systemy wspomagające ruszanie pod górę. Zaraz za nimi skrzyżowanie, czyli idealne warunki do sprawdzenia funkcji Eco Start-Stop. – Po zatrzymaniu wystarczy wrzucić na luz i puścić sprzęgło, a silnik samoczynnie gaśnie. Naciskamy sprzęgło znowu – i silnik od razu rusza. W ten sposób na światłach czy w korku można oszczędzać i paliwo, i środowisko – tłumaczy działanie systemu instruktor Przemysław Bosek. Chwilę później rozpędza samochód i wjeżdża na sporych rozmiarów sztuczne wzniesienie. Na jego szczycie zaczyna się płyta poślizgowa, czyli długi asfaltowy zjazd stale polewany wodą. Tuż za szczytem potężna siła wyrzuca tylne koła w bok, a przed maską wyrastają nagle trzy rzędy kurtyn wodnych. To tzw. szarpak, symulator poślizgu nadsterownego, czyli sytuacji, w której tylne koła na śliskiej nawierzchni próbują wyprzedzić przednie. Z kolei kurtyny to symulacja typowych nieprzewidzianych sytuacji na drodze: samochodu wyjeżdżającego z podporządkowanej drogi czy pieszego, który nagle wyskakuje na jezdnię. Potężne szarpnięcie, ale Vito pewnie trzyma się drogi i już po chwili jedzie dalej.– Sprzęgło, hamulec do dechy, noga musi być jak zabetonowana i kontrujemy kierownicą. To doskonały test dla systemów ESP i ABS. Viano i Vito świetnie sobie tu radzą, choć trzeba uważać i nie kontrować za mocno bo fizyka jest nieubłagana – opowiada Przemysław Bosek. – Nowe samochody Mercedesa posiadają najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa na rynku. Doskonały ABS, układ ESP najnowszej generacji, a do tego system BAS pozwalający na uzyskanie maksymalnego ciśnienia w układzie hamulcowym w ułamku sekundy – wyjaśnia.

Dla gości, którzy zechcieli przetestować także najmłodsze dziecko w rodzinie Mercedesa, niewielkiego i zwrotnego Citana, czekał także wyjątkowo ciasny slalom. Kilkaset metrów od szarpaka po specjalnej okrągłej płycie poślizgowej niemal bez

Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz

przerwy kręciły się też dwa Sprintery: jeden pusty, drugi obciążony 1,2 tony betonu. Oba radziły sobie z ekstremalnie trudnymi warunkami równie dobrze.

Samochody ciężarowe
Nieco dalej swoje stanowisko ustawili eksperci od cięższych samochodów ciężarowych. Po specjalnym torze z płytą poślizgową, przeszkodami i ostrymi zakrętami mknęły dwa seryjne ciągniki Actros, najnowsza wersja serii samochodów ciężarowych zdobywających rynek na całym świecie. Na osobnym pasie Marek Wawer, trener Mercedes-Benz Trucker Academy, pokazywał chętnym działanie systemu ABA. – Active Brake Assistance za pomocą radaru monitoruje do 200 metrów drogi przed pojazdem. Jeśli wykryje nieruchomą przeszkodę lub pojazd jadący tym samym pasem ruchu, a kierowca nie będzie reagował, wyświetli w kabinie sygnał ostrzegawczy. Jeśli i to nie pomoże, ściszy muzykę i wyciszy zestaw głośnomówiący. Jeśli kierowca nadal będzie rozkojarzony, system automatycznie odłączy pedał gazu, a w końcu uruchomi hamulce, najpierw na 50, potem na 100 procent mocy – opowiada Marek Wawer. Rozpędza obciążonego ponad 20 tonami betonu Actrosa z naczepą do 50 kilometrów na godzinę i kieruje go wprost na pozostawiony na poboczu ciągnik, nowego Arocsa 1840LS. ABA uruchamia wszystkie alarmy, jednak przeszkoda zbliża się coraz bardziej. Nim w ostatniej chwili kierowca omija zawalidrogę, z ust pasażerów mimowolnie wyrywa się okrzyk przerażenia. Gdyby nie wyjątkowo dobrze zaprojektowany system ESP, taki manewr mógłby spowodować wywrócenie lub złamanie zestawu.

AMG i samochody elektryczne

Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz
Wszystkie gwiazdy Mercedesa, Fot: Mercedes-Benz

Na głównym pasie dawnego lotniska także nie mogło zabraknąć atrakcji. Tam trenerzy z AMG Driving Academy zabierali gości w przejażdżkę supersamochodami AMG Black Series. W całej Polsce jest takich maszyn ledwie kilka. Kilkaset koni mechanicznych pod maską i potężny moment obrotowy to dość, by dziennie zużyć sześć opon. Obok stajni AMG czają się równie ciekawe auta. – Wygląda jak smart, prawda? Ale nietypowy, bo to samochód czysto elektryczny. Takich aut jeszcze nie ma w sprzedaży, to najnowocześniejsza technologia. Na jednym ładowaniu przejedzie do 140 kilometrów. To dobry wynik, ale największa zaleta w tym, że ładowanie trwa zaledwie godzinę, a nie całą noc. Poza tym ma wszystkie zalety zwykłego smarta – opowiada Jarosław Wołukanis z Mercedes-Benz Polska. Równie nowoczesny jest jeżdżący po sąsiedzku Fuso Canter w wersji EcoHybrid – z napędem hybrydowym. Posiada normalną automatyczną skrzynię biegów, jest równie zwrotny co jego klasyczny kuzyn z silnikiem spalinowym, sporą ładowność i nośność niemal 5 ton.

Choć przez cztery dni kilkuset kierowców robiło wszystko, co w ich mocy, by pokonać Mercedesy, te wyszły z prób obronną ręką. – To było wielkie przedsięwzięcie. Nad samochodami stale czuwała ekipa serwisowa od naszego autoryzowanego dealera, firmy Auto-Partner Garcarek, ale obyło się bez poważniejszych incydentów. Nie każdy samochód przetrwałby takie próby – mówi Piotr Wójcik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty