Wykoncypowane

Michał Kij
Fot. Ryszard Polit: Samochody studialne jeżdżą z wystawy na wystawę, by uatrakcyjniać stoisko producenta. Na zdjęciu Skoda Yeti – bardzo atrakcyjna.
Fot. Ryszard Polit: Samochody studialne jeżdżą z wystawy na wystawę, by uatrakcyjniać stoisko producenta. Na zdjęciu Skoda Yeti – bardzo atrakcyjna.
Człowiek ma w naturze, że nie usiedzi spokojnie. Kogo pomysłowość ostrogami kłuje, ten zostaje projektantem samochodów przyszłości.

Człowiek ma w naturze, że nie usiedzi spokojnie. Kogo pomysłowość ostrogami kłuje, ten zostaje projektantem samochodów przyszłości.

Fot. Ryszard Polit: Samochody studialne jeżdżą z wystawy na wystawę, by uatrakcyjniać stoisko producenta. Na zdjęciu Skoda Yeti – bardzo atrakcyjna.
Fot. Ryszard Polit: Samochody studialne jeżdżą z wystawy na wystawę, by uatrakcyjniać stoisko producenta. Na zdjęciu Skoda Yeti – bardzo atrakcyjna.

 

Jak inaczej nazwać auta, o których z góry wiadomo, że nie znajdą się w produkcji seryjnej? Prototypy? Inżynierowie się oburzą, że z prototypu bierze się typ. Taki, co schodzi z taśmy montażowej i jest do kupienia u dilerów "w atrakcyjnym kredycie". Samochód koncepcyjny? "Anty-"

Fot. Peugeot: Peugeot 20Cup, francuskie szaleństwo na trzech kołach.
Fot. Peugeot: Peugeot 20Cup, francuskie szaleństwo na trzech kołach.

nasuwa się samo i wychodzi śmiesznie. "Koncept"? Brzmi dziwnie, poloniści będą utyskiwać. Samochód studialny? Badawczy? Poprawne, ale pachnie laboratorium. Samochód snów? Naiwne. Samochód przyszłości? W sumie niezłe, ale mylące. Za bardzo górnolotne w odniesieniu do tego, co czasem można oglądać na wystawach motoryzacyjnych.

 

Fot. Toyota: W autku Tyoyoty ES3 wykorzystano tworzywo sztuczne otrzymywane... ze słodkich ziemniaków, które ulega biodegradacji szybciej niż typowy
Fot. Toyota: W autku Tyoyoty ES3 wykorzystano tworzywo sztuczne otrzymywane... ze słodkich ziemniaków, które ulega biodegradacji szybciej niż typowy plastik. Jest więc ekologicznie!

Auta, o jakich mowa, a dla których nie ma dobrego określenia w języku polskim, służą różnym celom. Niektóre to czysta zabawa, jak Volvo T6 Roadster. Miłośnicy pasów, poduszek i stref zgniotu chcieli się sprawdzić w nowej roli. Proszę bardzo! Peugeot 20Cup, francuskie szaleństwo na trzech kołach, tak jak kolejne pokolenia "konceptów" Jeepa służy ożywieniu gnuśnej

Fot. Cadillac: Cadillac Evoq z 1999 r. miał wybadać nastroje. Zaraził „wyglądem oszlifowanego diamentu” wszystkie nowe modele Cadillaca.
Fot. Cadillac: Cadillac Evoq z 1999 r. miał wybadać nastroje. Zaraził „wyglądem oszlifowanego diamentu” wszystkie nowe modele Cadillaca.

atmosfery wokół modeli seryjnych. I jako gwiazda, w której blasku nabierają kolorów "dwieście szóstki" i "czterysta siódemki" nie podlega żadnym ograniczeniom. Ma tylko zwracać na siebie uwagę.

 

Poważniejsza gra toczy się za oceanem. "Tak, pobawimy się z Wami" zdają się mówić publiczności projektanci "ale powiedzcie nam przy okazji, co lubicie, ok?" Stąd samochody,

Fot. Opel: Nagrodzony przez brytyjski magazyn Auto Car tytułem „Koncepcyjny Samochód Roku” Opel Antara z 2005 r. Czyżby zwiastował zmianę wizerunku
Fot. Opel: Nagrodzony przez brytyjski magazyn Auto Car tytułem „Koncepcyjny Samochód Roku” Opel Antara z 2005 r. Czyżby zwiastował zmianę wizerunku Opla?

które mają wybadać nastroje. Jak Evoq, który zaraził "wyglądem oszlifowanego diamentu" wszystkie nowe modele Cadillaca, czy Plymouth Pronto Cruiser, z którego wziął się "garbuskowaty" Chrysler PT Cruiser, a pośrednio cały nurt "nostalgiczny" w stylizacji amerykańskich samochodów. Niekiedy model wystawowy jest prawie ostateczną wersją auta produkcyjnego. Ostatnią

Fot. Toyota: Samochody studialne mają często oryginalne kształty i nazwy, na zdjęciu Toyota bB.
Fot. Toyota: Samochody studialne mają często oryginalne kształty i nazwy, na zdjęciu Toyota bB.

szansą, żeby posłuchać głosów potencjalnych nabywców i wprowadzić korekty. Dodge Caliber oraz terenowy Nitro szykują grunt do powrotu marki do Europy.

 

Tu, w mieszance tradycji, awangardy, ambicji i charakterów narodowych samochody studialne bywają bardzo wymowne. Betrone Villa. Podejście do samochodu, jak do przestrzeni do życia. Przestronne wnętrze, urządzone prosto i nowocześnie.

Fot. Citroen: Koncepcja Citroena – C-Crosser.
Fot. Citroen: Koncepcja Citroena – C-Crosser.

Minimum urządzeń, maksimum niezakłóconych płaszczyzn. Przeszklone drzwi dające bezpośredni kontakt z otoczeniem. Całość w najlepszym, włoskim stylu. Toyota Alessandro Volta, ze studia Ital Design - sportowa klasyka z wplecionym napędem hybrydowym. Ostatnio w modzie nurt ekologiczny, ale rozumiany całościowo. Dawniej chodziło tylko o obniżenie

Fot. Toyota: Wnętrze też pada ofiarą stylistów, tym razem Toyoty.
Fot. Toyota: Wnętrze też pada ofiarą stylistów, tym razem Toyoty.

zużycia paliwa i zmniejszenie toksyczności spalin. Teraz ważny jest też design, zwykle miękki, naturalny oraz materiały, z których auto jest zrobione. Najdalej posunęła się chyba Toyota. W autku ES3 wykorzystano tworzywo sztuczne otrzymywane... ze słodkich ziemniaków, które ulega biodegradacji szybciej niż typowy plastik. Skrajnością jest

Fot. GM: Concept car Runabout z 1963 r. Był piękny.
Fot. GM: Concept car Runabout z 1963 r. Był piękny.

również Mercedes pokazany na sympozjum naukowym w Waszyngtonie, którego nadwozie wzorowano na sylwetce ryby tropikalnej, czego efektem jest współczynnik Cx=0,19. Ponadto auto ma rewelacyjnie niskie zużycie paliwa i spełnia wymagania normy Euro 5, dzięki zastosowaniu systemu SCR, w którym mocznik wtryskiwany do układu wydechowego redukuje tlenki azotu.

 

Wszechstronnie rozwijają swoje samochody Japończycy, którzy potrafią zaskoczyć nie tylko sylwetką i źródłem napędu, lecz tym, co samochód potrafi. Swego czasu zaprojektowali auto, które pokazuje swój "nastrój" w zależności od tego, jak jest traktowane. W przyszłości trzeba będzie uważać z trzaskaniem drzwiami, bo kolejny "koncept" może oddać!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty