Presja ciśnienia
Niskiej jakości lub zużyte przewody hamulcowe są często najsłabszym ogniwem całego układu hamulcowego, dlatego warto im poświęcić więcej uwagi. Najważniejszym elementem przewodu sztywnego jest końcówka, gdzie najłatwiej o korozję, a w konsekwencji nieszczelność całego układu. Aby przewód działał jak najlepiej, musi być wykonany z odpowiedniego surowca i nowoczesnymi metodami produkcji.
Hamowanie nie jest niczym innym, jak zamianą energii kinetycznej pojazdu na ciepło. Aby zobrazować bliżej to zjawisko, wyobraźmy sobie pojazd z czterema pasażerami i bagażem jadący z prędkością 160 km/h, który nagle musi wyhamować do zera w kilkanaście sekund. Cała masa i pęd pojazdu zostaną przetworzone na ciepło, zaś na przewody podczas hamowania oddziałuje wysokie ciśnienie. Zarówno przewód sztywny, jak i elastyczny muszą charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień roboczych układu hamulcowego.
W innym wypadku praca sił ciśnienia (lub jej część) będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne. Ciśnienie panujące w przewodach hamulcowych wynosi: podczas jazdy normalnej - 110-130 atm., podczas jazdy ostrej przekracza 180 atm. Markowe przewody, na przykład firmy "WP" przechodzą testy na ciśnieniu 350 atm.W przypadku przewodów sztywnych hamulcowych niezbędna jest więc najwyższa wytrzymałość mechaniczna.
Nowy czy do naprawy
Jeżeli chcemy naprawić pęknięty przewód, to o wiele bardziej opłaca się go wymontować i kupić nowy. Nie wszystkim kierowcom wiadomo, że naprawa takiego przewodu zamontowanego w samochodzie jest niemożliwa. Wadliwe miejsce należy wyciąć, a w pozostałą lukę i tak trzeba wstawić nowy krótki przewód.
Również nikt nie może zagwarantować, że już raz pęknięty, czyli osłabiony w danym miejscu przewód, nie ulegnie dalszemu uszkodzeniu. Jest więc chyba bezpieczniej i taniej kupić i wymienić od razu nowy przewód, bez niepotrzebnych kombinacji, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie. Przedsiębiorstwo "WP" jako jeden z nielicznych producentów przewodów hamulcowych oferuje przewody do samochodów japońskich. Przewody do tych samochodów lekko różnią się od innych.
Niekiedy mechanicy zakładają zwykłe przewody, które jednak nie są do końca dopasowane. Przewody do samochodów japońskich mają trochę dłuższą złączkę od standardowej i zupełnie inną spęczke, czyli tak zwaną końcówkę przewodu, przez co doskonale uszczelniają przewód, nie powodując żadnego ryzyka wycieku płynu hamulcowego.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?