Zmiany w ładowaniu samochodów elektrycznych. Nowe przepisy od 13 kwietnia 2024

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Na koniec lutego 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 60 387 szt.
Na koniec lutego 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 60 387 szt. Fot. Mariusz Kapała
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem AFIR, w krajach unijnych przy głównych trasach transportowych, stacje ładowania samochodów elektrycznych mają być zlokalizowane co 60 km, a ich moc od 2025 roku ma wzrosnąć do 400 kW. Od 13 kwietnia 2024, kiedy wchodzi rozporządzenie, łatwiejsze mają być także płatności za ładowanie.

Spis treści

Samochody elektryczne w Polsce

Na koniec lutego 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 60 387 szt. Tak wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Park osobowych BEV składał się z 54 266 szt. (+65% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 369 szt. (+24% r/r). Na koniec lutego 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 6121 szt. (+74% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt. (+21% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w lutym 2024 r. były Tesla Model 3 (214 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (212 szt.) oraz Volvo EX30 (135 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Volvo oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w lutym 2024 r. wyniósł 3,0%.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce

W Polsce na koniec lutego 2024 r. funkcjonowało 6213 (+33% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4507 AC (+26% r/r) oraz 1706 DC (+55% r/r). W lutym uruchomiono 127 nowych punktów. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (64%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec lutego 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 707 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (595 punktów w lutym 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (277), Szczecin (222), Poznań (207) i Kraków (198). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec lutego 2024 r. 625, co oznacza wzrost o 14% r/r.

– Infrastruktura ładowania w 2035 roku będzie znacząco dużo bardziej rozbudowana, co jest oczywiste, zwłaszcza że wciąż w mocy mamy możliwość sprzedaży wyłącznie samochodów zeroemisyjnych od 2035 roku w całej Unii Europejskiej. Przewidujemy, że infrastruktura będzie zdecydowanie wielokrotnie większa niż obecnie, w znaczącym stopniu będzie też uproszczony dostęp do tej infrastruktury, poprzez między innymi dużo więcej możliwości, jeśli chodzi o płatność za sesję ładowania – przewiduje w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Cezary Kowalczyk, członek zarządu ds. operacyjnych w Eleporcie, estońskiej spółce budującej sieć ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zmiany w przepisach od 13 kwietnia

Realizację takiej wizji będzie przybliżało przyjęte w ubiegłym roku rozporządzenie Rady Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych – AFIR. Nowe przepisy wejdą w życie 13 kwietnia 2024 roku. Zgodnie z tym aktem co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, czyli transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), będą musiały być w państwach członkowskich instalowane stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW. Ogólnodostępne strefy ładowania mają do 2025 roku osiągnąć moc 400 kW, a do 2027 roku – co najmniej 600 kW.

– Coś, co również wchodzi z obecnym AFIR-em, to wdrożenie terminali płatniczych, co spowoduje, że dostęp do infrastruktury ładowania będzie dużo prostszy, będzie łatwiej zapłacić za sesję ładowania, korzystając zarówno z kart RFID, aplikacji, jak i terminala płatniczego. Widzimy, że jedną z głównych nowinek będzie możliwość płatności bezpośrednio wbudowanej w samochód, czyli wykorzystanie plug and charge – dodaje Cezary Kowalczyk.

W praktyce oznacza to, że nie będzie konieczne posiadanie specjalnych kart czy aplikacji., aby dokonać płatności. Każda nowo uruchomiona stacja ładowania powinna umożliwiać swobodne płatności, bez konieczności zawierania umowy z operatorem.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty