Po raz pierwszy Common Rail, którego producentem jest Bosch, wykorzystano w Alfie Romeo 156 JTD i Mercedesie-Benz C 220 CDI. System zapewnia jednostce napędowej Diesla większą moc i wyższy moment obrotowy, obniżając jednocześnie zużycie paliwa oraz zmniejszając głośność pracy i emisję zanieczyszczeń.
Zalety te przekonują producentów aut do tego stopnia, że na całym świecie w nowo produkowanych samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi stosuje się niemal wyłącznie systemy wtryskowe Common Rail. Pozytywy związane z tym rozwiązaniem przekonały do niego także kierowców. W 2006 r. w Europie Zachodniej co drugi nowo zarejestrowany samochód osobowy był wyposażony w silnik Diesla. W roku 1997, kiedy technologia Common Rail dopiero wchodziła na rynek, samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi było zaledwie 22 proc.
Dalsza optymalizacja systemu Common Rail zapewnić ma utrzymanie konkurencyjności silników wysokoprężnych w porównaniu do benzynowych. Diesle nadal zużywają ponad 30 proc. mniej paliwa, a emisja CO2 jest niższa o 25 proc. Dzięki technologii Common Rail można spełnić normy emisji Euro 5 i Euro 6.
Zróżnicowane specyfikacje techniczne producentów silników spełniają systemy Common Rail w wersjach z zaworami elektromagnetycznymi i piezowtryskiwaczami. Technologię Common Rail czekają już wkrótce kolejne innowacje. Z jednej strony będzie to wzrost ciśnienia wtrysku do 2000 barów i więcej (obecnie 1350, 1600 i 1800 barów). Z drugiej strony, na potrzeby krajów nowo uprzemysłowionych, takich jak Indie czy Chiny, tworzone są nowe, ekonomiczne, jeśli chodzi o produkcję, systemy Common Rail o ciśnieniach wtrysku od 1100 do 1450 barów. Są one przeznaczone przede wszystkim dla segmentu tanich samochodów.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?