Alfa Romeo 147 Q2

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Jako pierwsi w Polsce jeździliśmy nową Alfą Romeo 147 Q2 wyposażoną w samoblokujący mechanizm różnicowy.

Dzięki temu włoskie auto oferuje więcej przyjemności z jazdy i co najważniejsze - bezpieczeństwa.

 

Czy można sprawić, aby samochód z przednim napędem trzymał się drogi jak pojazd z napędem 4x4? Z pewnością jeszcze nie, ale duży krok w tym kierunku wykonała Alfa Romeo wprowadzając do modeli 147 i GT samoblokujący mechanizm różnicowy oznaczony symbolem Q2.

 

Alfa 147 w tej wersji została po raz pierwszy zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Paryżu. Dzisiaj, na torze testowym w Balocco niedaleko Mediolanu, nadarzyła się okazja do

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

sprawdzenia możliwości nowego rozwiązania.

 

Jak zaznaczył Philippe Krief, jeden z projektantów tego systemu, celem inżynierów Alfy było polepszenie właściwości trakcyjnych konwencjonalnego przedniego napędu, a co za tym idzie zwiększenie przyczepności do nawierzchni nawet w ekstremalnych warunkach. Zarówno Alfa 147 jak i GT to modele, które posiadają bardzo dobre zawieszenie i znakomicie trzymające się drogi, ale dostrzegliśmy sporo rezerw tkwiących w sposobie przeniesienia napędu na koła - dodał Krief.

 

System Q2 bazuje na mechanizmie różnicowym typu Torsen. Mechanizm ten ma za zadanie rozdział momentu na przednie koła napędzające w sposób dynamiczny i ciągły w zależności od warunków jazdy i nawierzchni drogi. Rozwiązanie zastosowane przez Alfę zachowuje i utrzymuje wszystkie atuty napędu na przednie koła w zakresie bezpieczeństwa aktywnego i prowadzenia samochodu, ale znacznie zwiększa przyczepność i stabilność przy ruszaniu, a jednocześnie zmniejsza podsterowność podczas przyspieszania, ingerencję układów

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

elektronicznych i drgania kierownicy.

Nowa odmiana Alfy niewiele różni się od podstawowej wersji. Przybyło chromowanych dodatków, zmieniono wzory 17-calowych felg, a na końcu dachu zamontowano niewielki spoiler. W środku wersję Q2 można rozpoznać po czerwonym tle skali wskaźników i białym podświetleniu oraz czerwonych szwach na kierownicy, osłonie dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego. Całość uzupełnia aluminiowy zestaw pedałów i zmienione progi.

 

Na razie system Q2 będzie dostępny jedynie z 150-konnym silnikiem 1,9 l JTDM, ale w przyszłości ma również współpracować z innymi jednostkami napędowymi, także w innych modelach Alfy Romeo.

 

Wrażenia z jazdy

 

Na torze testowym w Balocco można się było przekonać jak układ Q2 radzi sobie w różnych warunkach drogowych - zarówno na suchej, jak i na mokrej i bardzo śliskiej nawierzchni.

 

Pierwszy przejazd zaliczyliśmy konwencjonalną Alfą pozbawioną systemu Q2.

Przy wchodzeniu w zakręt na mokrej nawierzchni wyczuwalna jest utrata przyczepności przednich kół. W takim przypadku w samochodzie bez systemu ASR - VDC odczuwalny jest poślizg koła wewnętrznego, duża podsterowność i często utrata kontroli nad pojazdem. Jeżeli natomiast samochód jest wyposażony w układ ASR - VDC, interwencja systemów wspomagających samochodu zmniejsza moment obrotowy silnika poprzez działanie na przepustnicę, uniemożliwiając przyspieszenie i dając nieprzyjemne wrażenie utraty mocy.
Wreszcie długo oczekiwana przesiadka do auta z systemem Q2. Ponownie ruszamy na tę samą

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

trasę.

Na prostej Alfa 147 Q2 nabiera prędkości przed partią kilku ciasnych zakrętów. W momencie, gdy koło wewnętrzne zaczyna tracić przyczepność, moment obrotowy jest częściowo przenoszony na koło zewnętrzne, co zmniejsza podsterowność. Auto zachowuje się bardziej stabilnie, w rezultacie czego pokonujemy zakręt z większą prędkością. Na dodatek mamy stałe poczucie kontroli nad pojazdem, bez częstej interwencji systemów kontroli.

 

Teraz przed nami odcinek z częściowo mokrą jezdnią. W takiej sytuacji gwałtowne ruszanie lub przyspieszanie prowadzi do poślizgu koła, znajdującego się na mniej przyczepnej części drogi. Aby utrzymać właściwy kierunek jazdy, kierowca jest zmuszony do zdecydowanych manewrów kierownicą, co jednak nie zawsze zapewnia pożądany efekt i często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Tymczasem jadąc Alfą wyposażoną w system Q2 wychodzimy z opresji obronna ręką. System automatycznie zwiększa moment obrotowy na koło, które może wykorzystać większy współczynnik tarcia, co zapobiega poślizgowi. nawet przy dużej prędkości wystarczy lekka "kontra" kierownicą, aby auto wróciło na właściwy tor jazdy.

Podróż takim samochodem jest więc bezpieczniejsza i dużo przyjemniejsza nawet na drogach o zmiennej przyczepności nawierzchni.

Nowy system zapewnia niektóre korzyści typowe dla napędu 4x4, ale przy zdecydowanie niższym ciężarze pojazdu i kosztach zakupu.

 

Alfy Romeo 147 i GT w wersji Q2 już w grudniu trafią do sprzedaży we Włoszech i będą ok. 800-1200 euro droższe od modeli podstawowych. W pozostałych krajach Europy, w tym w Polsce, nowe Alfy powinny pojawić się w styczniu.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

turbodiesel 1.9 JTDM

Ilość cylindrów

4

Pojemność skokowa (cm3
)

1910

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

150/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

305/2000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

8,8

Prędkość maksymalna (km/h)

208

Zużycie paliwa - średnie (l/100 km)

8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

422 x 172 x 144

Rozstaw osi (cm)

254

Pojemność bagażnika (l)

280

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty