Auto dla rodziny

Jak kupić / Eksperci radzą

Autor: Sebastian Imielski

Liczba odwiedzin: 10464

Zanim kupisz pojazd dla swojej rodziny, weź pod uwagę jej potrzeby. Wybór jest ogromny – od niewielkich minivanów do przestronnych SUV-ów.

Zanim kupisz pojazd dla swojej rodziny, weź pod uwagę jej potrzeby. Wybór  jest ogromny  - od niewielkich minivanów do przestronnych SUV-ów. Fot. Archiwum


Zakup samochodu rodzinnego to decyzja wymagająca poważnego zastanowienia. Po pierwsze, musi być to pojazd dostosowany do oczekiwań całej rodziny.  Zadowolony powinien być zarówno kierowca, jak i pasażerowie. W takim aucie przyjdzie bowiem nieraz spędzić wszystkim kilkanaście godzin podczas wspólnych wypraw. Warto więc przed dokonaniem wyboru zastanowić się, na czym najbardziej zależy całej rodzinie oraz poszczególnym jej członkom. Dopiero z taką wiedzą możemy ruszyć na poszukiwanie idealnego auta.

Rozpoczynając przegląd propozycji od razu zderzamy się z pytaniem: jaką kwotę jesteśmy w stanie wydać na zakup. Jako że auto powinno być wygodne i obszerne, to i cena będzie wyższa od przeciętnej. Zakładając zakup nowego pojazdu trzeba liczyć się z wydatkiem minimum 40 tys. zł. Im większa powierzchnia i lepsze wyposażenie, tym cena będzie wyższa.

– Klienci zakładają, iż samochód taki służyć ma przynajmniej kilka lat, więc raczej nie oszczędzają na detalach – tłumaczy Piotr Janura z firmy Zdunek, autoryzowanego dilera Renault.  – Najbardziej optymalną propozycją są minivany. Współczesne pojazdy tego typu charakteryzuje ergonomiczne wnętrze pełne półek, skrytek i kieszeni oraz spora wysokość dająca poczucie przestrzeni. Duża przednia szyba gwarantuje dobrą widoczność, a system składania i rozkładania foteli zarówno w przedniej, jak i tylnej części daje możliwość dowolnej aranżacji wnętrza.

Najpopularniejszymi pojazdami tego typu są Renault Scenic, Citroen Picasso, Toyota Verso czy Volkswagen Touran. Minivany mają przeważnie spore bagażniki, co w przypadku wakacyjnych wyjazdów jest dużym plusem. To bardzo dobra oferta dla rodzin z dwójką lub trójką dzieci. Część pojazdów tego segmentu występuje również w wersjach przedłużonych siedmioosobowych. W takim przypadku rząd dodatkowych siedzeń przewidziany jest raczej dla maluchów i zabiera miejsce przeznaczone na bagaże.

Dla rodzin z większą liczbą dzieci przygotowano obszerniejsze, wielofunkcyjne vany. Przykładem takiego pojazdu może być Peugeot 807. Są to auta dobrze wyposażone, wygodne i komfortowe, niestety wymagające sporej zawartości portfela. Za taki samochód trzeba bowiem zapłacić przynajmniej 80 tys. zł.

Jeśli nie przepadamy za minivanami, cenimy w samochodzie zwrotność i dobre osiągi, a nasza rodzina nie należy do wielodzietnych, to dobrą propozycją wydaje się kombi. Większość aut od segmentu C wzwyż, a od niedawna również pojazdy mniejsze z segmentu B, występuje w podobnej odmianie. Niezaprzeczalną zaletą tego typu pojazdów i sensem ich istnienia jest duży bagażnik

– Wybierając kombi warto zwrócić uwagę na kilka detali – tłumaczy Andrzej Siewiert, rzeczoznawca PZMot. – Po pierwsze, czy konstrukcja bagażnika nie uniemożliwia wygodnego załadunku i rozładunku bagażu. Często obudowa nadkola jest sporą przeszkodą w łatwym rozmieszczeniu walizek i toreb. Po drugie, sprawdźmy, czy po złożeniu tylnych siedzeń otrzymujemy płaską przestrzeń. To bardzo wygodne w przypadku przewożenia większych przedmiotów. Dobre kombi powinno być wyposażone również w system zabezpieczania bagażu przed przemieszczaniem się.

Część pojazdów posiada w bagażniku tzw.  podwójne dno. Dodatkowa przestrzeń bywa zagospodarowana na schowki i półki. Często dzieje się tak kosztem miejsca na koło zapasowe. Zamiast niego samochód wyposażany jest w zestaw naprawczy.

Ciekawą i popularną alternatywą dla minivanów i kombi są SUV-y. Samochody z napędem na cztery koła dają poczucie bezpieczeństwa i dużych możliwości. To w przypadku pojazdu rodzinnego ważna cecha. Także rozmiarami spełniają oczekiwania czterech lub pięciu osób. Dotyczy to zarówno kabiny, jak i przestrzeni bagażowej. To oferta dla rodzin lubiących aktywnie spędzać czas.

Wyjazd poza utarte szlaki bywa wspaniałą przygodą, należy jednak pamiętać, by nie przeszarżować i nie przecenić możliwości samochodu, daleko mu bowiem do klasycznej terenówki. Napęd na cztery koła, sterowany przeważnie elektronicznie, nie poradzi sobie w ekstremalnych warunkach. Niemniej, przy zachowaniu rozsądku, można zafundować sobie SUV-em sporo dobrej zabawy. Producenci dostosowali się do zapotrzebowania rynkowego, dlatego nowe modele spełniają wymagania samochodu rodzinnego. Bez problemu znajdziemy więc uchwyty na napoje w przednim i tylnym rzędzie, składane stoliki czy schowki w podłodze i kieszenie w drzwiach. Najpopularniejszymi reprezentantami tego segmentu są Mitsubishi Outlander, Suzuki Grand Vitara, Toyota RAV4, Ford Kuga czy VW Tiguan.

Możliwości wyboru samochodu rodzinnego jest sporo. Jedynym ograniczeniem wydaje się być cena. Jeśli zasobność portfela nie pozwala na zakup SUV-a czy obszernego kombi,  możemy łaskawszym okiem spojrzeć na niższe segmenty. Auta, które jeszcze kilkanaście lat temu uchodziły za miejskie maluchy,  teraz znacząco urosły. Wystarczy spojrzeć na nowe Polo, Clio czy Yarisa. Dodatkowo decydując się na  mniejsze auto oszczędzamy nie tylko na samym zakupie, ale i kosztach eksploatacji.

Rozważając zakup samochodu rodzinnego warto pomyśleć o czekających nas kosztach eksploatacji. Jeśli zamierzamy przemierzać rocznie dziesiątki tysięcy kilometrów, opłacalnym wyborem może okazać się pojazd z silnikiem Diesla. Zapewniają one niższe zużycie paliwa i dobre osiągi nawet przy niewielkich pojemnościach. Powinniśmy zorientować się także w kosztach przeglądów okresowych oraz ich częstotliwości. Współczesne samochody serwisuje się co 20–30 tys. km. Istotnym czynnikiem jest również gwarancja. Powoli standardem stają się 3 lata, choć niektórzy producenci decydują się przedłużać ten okres. W niektórych markach dłuższa gwarancja jest określona przez producenta i zawiera się w cenie auta, w innych wymaga dopłaty za każdy kolejny rok przedłużenia.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • AlexC
    • Witam Szanownych Forumowiczuf i Szanownego Pana Redaktora! Czemu nikt nie wspomnial o tanszych rozwiazaniach, a rownie skutecznych, np. Kia Cee'd Sporty Wagon czy Hyundai i30 CW albo Dacia Logan MCV/MPV lub Dacia Duster albo Skoda Octavia Tour Combi lub Skoda Fabia Combi albo Skoda Yeti czy Renault Clio Grantour ?? Pozdrufka dla Wszystkich !!
    • Roger
    • akurat skody, które wymieniłeś, nie są tanie. chociaż octavia to jest pewnie ta najkożystniejsza opcja tak czy tk.
    • opoka
    • Z opisywanych samochodów ciekawą propozycją wydaje się być Suzuki GV, coraz większe zaufanie wśród klientów budzi także Volvo XC60.

Dodaj komentarz