Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Check engine, czyli kontrolka silnika. Co oznacza?

Data publikacji: Autor: Marcin Lewandowski

Fot. Newspress Kontrolka silnika, chociaż ma kolor żółty, nie należy jej lekceważyć. Paląc się na stałe może oznaczać poważną usterkę silnika. Co zrobić, gdy zapali się w naszym samochodzie?

Na tablicy przyrządów współczesnego samochodu producenci umieszczają kilka, kilkanaście, a czasem nawet ponad dwadzieścia kontrolek ostrzegawczych. Ich zadaniem jest informowanie o możliwości wystąpienia usterki w jednym z układów pojazdu. W zależności od tego jak istotna może być potencjalna awaria, kontrolki występują w różnych kolorach.

Kolorem zielonym i niebieskim wyróżniono kontrolki informacyjne. Pokazują one, że dany układ jest włączony. Kolor żółty zarezerwowano dla kontrolek ostrzegawczych. Ich zapalenie oznacza wykrycie błędu w jednym z systemów, bądź jego nieprawidłową pracę. Jeśli palą się stale, to znak by umówić się na wizytę w warsztacie. Najpoważniejsze usterki oznajmiane są czerwonymi kontrolkami. Oznaczają one zazwyczaj usterki w najważniejszych podzespołach samochodu, jak np. w układzie hamulcowym lub smarowania.

Kontrolka silnika ma postać konturu silnika tłokowego, lub w niektórych starszych modelach jest to po prostu napis „check engine” (z ang.: sprawdź silnik). Pojawiła się na stałe we współczesnych samochodach w 2001 roku, kiedy to wprowadzono obowiązkowe układy samodiagnozy. W uproszczeniu cały zamysł polega na naszpikowaniu wszystkich układów pojazdu setkami czujników przesyłających sygnały o prawidłowej lub nieprawidłowej pracy do komputera centralnego. Jeśli któryś z czujników wykryje błędne działanie kontrolowanego podzespołu lub części, natychmiast to raportuje. Komputer zaś wyświetla nam informację o tym w postaci przypisanej do błędu odpowiedniej kontrolki.

Błędy dzielą się na chwilowe i stałe. Jeśli czujnik wyśle jednorazowy błąd, który później się nie pojawia, to zazwyczaj komputer gasi zapaloną kontrolkę po pewnym czasie, np. po zgaszeniu silnika. Jeśli natomiast po ponownym uruchomieniu kontrolka nie gaśnie, to sygnał że mamy do czynienia z usterką. Komputery sterujące otrzymują informacje o błędach w postaci kodów ustalonych indywidualnie przez każdego producenta. Dlatego w serwisie podpięcie komputera serwisowego pomaga ustalić miejsce awarii, czasem nawet wskaże konkretny problem.

Fot. archiwumKontrolka silnika odpowiada za wszelkie nieprawidłowości, które nie są przypisane innym kontrolkom informującym o usterkach pod maską. Ma ona kolor żółty, zatem gdy się zapali nie musimy panikować. Tak jak w przypadku innych kontrolek, tak i tu błąd może być chwilowy, lub stały. Jeśli po pewnym czasie zgaśnie może to oznaczać np. pojedyncze wypadnięcie zapłonu, czy zbyt niskie napięcie w instalacji podczas rozruchu. Gorzej jak po ponownym uruchomieniu nadal będzie się palić. To może już oznaczać już usterkę, np. uszkodzenie sondy lambda, czy katalizatora. Takiej sytuacji nie możemy lekceważyć i w miarę możliwości powinniśmy udać się do warsztatu na diagnostykę błędu.

Zapalanie się kontrolki silnika często występuje nadmiernie w samochodach z amatorsko zamontowaną instalacją gazową. To nie jest normalna sytuacja i nie powinna występować. Jeśli „check engine” się pali, to pora na wizytę u „gazownika”, gdyż konieczna jest regulacja, czasem wymiana niekompatybilnych komponentów.

Jeżdżenie ze stale zapaloną kontrolką silnika nie jest rozsądne, zwłaszcza nie znając przyczyny. Może to powodować zwiększone zużycie paliwa, nieprawidłową pracę silnika, wyłącznie systemu zmiennych faz rozrządu (jeśli występują), a w konsekwencji możemy doprowadzić do poważniejszej usterki. Niezwłocznie do serwisu musimy się udać, gdy żółtej kontrolce towarzyszy przejście silnika w tryb awaryjny. Poznamy go po wyraźnym spadku mocy, ograniczonych obrotach maksymalnych, a nawet po drastycznie ograniczonej prędkości maksymalnej. Takie objawy to oznaka poważnej awarii, choć często jej przyczyną jest usterka zaworu recyrkulacji spalin EGR, lub niesprawność układu zapłonowego.

Ważna informacja dla osób zamierzających kupić używany samochód. Po przekręceniu kluczyka w pierwszą pozycję, lub w autach wyposażonych w przycisk start-stop po krótkim naciśnięciu przycisku bez wciśniętego pedału sprzęgła (lub hamulca przy automatycznej przekładni), wszystkie kontrolki na tablicy przyrządów powinny się zapalić, po czym część zgaśnie jeszcze przed uruchomieniem silnika. To moment by sprawdzić, czy kontrolka silnika w ogóle się zapala. Część nieuczciwych sprzedawców odłącza ją, gdy nie są w stanie poradzić sobie z usterką i zamierzają ją ukryć. Odłączenie którejkolwiek kontrolki to znak, że samochód może być po poważnej kolizji i reperujący go warsztat nie poradził sobie z jego profesjonalną naprawą. W samochodach z instalacją gazową może to oznaczać zamontowanie emulatora odpowiedzialnego za gaszenie „nadpobudliwej” kontrolki. Takie auta lepiej omijać szerokim łukiem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ania (gość)

    mój chłopak wziął obcinaczki i wyciął kabelek od żarówki Check Engine i już było OK bo ta lampka nic nie znaczy.

  • scand (gość)

    ~~ ania-to niech jeszcze wytnie kabelek od kontrolki ciśnienia oleju

  • Pavulon (gość)

    Lepiej check engine nie ignorować... https://youtu.be/Xi6YkluvPNU?t=5m1s

  • OP (gość)

    Jak to co ? Przecież to LAMPA ALLADYNA :)

  • ghyyyy (gość)

    w autach VAG'a to przypominajka: "tak frajerze - znów usmarowany cebularz mechanik wydyma cię na 2kpln" :)

  • Krystian (gość)

    Ja przestraszyłem się tej kontrolki i od razu pojechałem do Koma auto Serwis, na szczęście okazało sie, że to nic poważnego :)

  • slask (gość)

    w chevrolet Aveo zapaliła mi się w 2006r.(Byłem pos...y ,miałem w tym dniu do przejechania 1200km,potem 800km).Serwisant w ASO zadeklarował się wpisać mi do książeczki auta ,że mogę tak jeździć na jego odpowiedzialność :).No i jeżdżę 10 lat:), PS komputer wykrył ERG(sprawne) ,kasowanie ,,błędu"działa 3-8 dni

  • osiol do osla (gość)

    kazda kontrolka to kasa dla servisu

  • grzesiek (gość)

    ja miałem w swoim oplu zafira 1.8 16v checka cały czas. wymieniłem prawie wszystko od lambdy po cewkę i świece nawet moduł mi w serwisie ruszali. i dalej było to samo. w końcu sie wk.....wiłem i wymieniłem przepływomierz . i nie ma checka i samochód jak nowo narodzony. fakt że mnie kosztowało kilka stówek bo oryginał vdo siemensa ale teraz wszystko działa jak trzeba. w każdym aucie po przebiegu 50 do 60 tyś. km należy tą część wymienić. przepala sie w środku drucik , dioda i czasem elektronika pomiarowa w środku przepływki (tak jak u mnie w "5wk9606"). dlatego nie warto błędnie szukać i wydawać niepotrzebnie kupę kasy w wymianę działających podzespołów tylko spróbować od przepływki. u mnie był błąd P0170 i niskie przepływy powietrza na laptopie z programem diagnostycznym. u różnych mechaników też już byłem i nic nie pomagało. jeżeli chodzi o kasę to byłem tam raczej "dojną krową" . myśle że komuś to pomoże te moje wskazówki . nie warto niepotrzebnie ryzykować.

  • Damian (gość)

    Witam też mi się zapala kontrolka silnika traci moc i obroty sobie zawyża nie wiem co się dzieje i czy można na tym jeździć

  • Mloda (gość)

    Mialam tak samo. Okazalo sie ze zalalam cos przy myciu auta.

  • -=_=- (gość)

    Kontrolka generalnie sygnalizuje błędy związane z układem kontroli emisji spalin. Sterowniki współczesnych samochodów mają o wiele bardziej rozbudowane systemy samodiagnostyki, a nie wszystkie wychwycone przez nie usterki powodują zapalenie się tej (lub jakiejkolwiek) kontrolki. Na pewno nie wolno tej (ani żadnej innej ostrzegawczej) lekceważyć, a nawet jeśli nic się nie świeci to okresowo i tak warto wykonać diagnostykę komputerową. Często pomoże to wykryć zbliżającą się usterkę, która mogłaby nawet unieruchomić samochód na drodze. Niestety do tego potrzebny jest dobrze wyszkolony diagnosta, a nie pan Czesio z pobliskiej stodoły, który nigdy w życiu nie przeczytał żadnej dokumentacji technicznej.

  • janio (gość)

    Mam C3 1.4 HDI i głównie jeżdżę po mieście.Raz na jakiś czas zapala się CHECK. Zatrzymuję w dogodnym miejscu auto,gaszę silnik i odpinam klemę'+".Odczekuję parę minut i odpalam - CHECK gaśnie ! Podejrzewa zapaprany zawór ERG. CZY SŁUSZNIE ?

  • Tomek (gość)

    Mam golf 4 z 2002 roku wersja basis. Ta kontrolka nie występuje. Ktoś wykasował, odciął lub nigdy nie było. Nie ma też kontrolek poziom płynu spryskiwaczy, zapięcia pasów bezpieczeństwa, wspomaganie kierownicy. Po prostu golas ale nie narzekam B-)

  • ex (gość)

    jeździłem jakiś czas z palącym się checkiem (fiat doblo 2011r.), zawór ERG - klasyka. "Odcięty" elektronicznie w serwisie i jest spokój. Mechanik z autoryzowanego serwisu powiedział, że nie warto tego naprawiać.

  • Mikołaj (gość)

    Ta kontrolka często wzbudza podejrzenie, dlatego kiedy mnie się zapaliła pojechałem od razu do Unimot 1 Białystok, gdzie sprawdzili to co trzeba i usunęli awarię.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.