Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen DS5 1.6 THP

Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot:  Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 to pojazd klasy premium zaliczany do segmentu D, który wyróżnia się nietypowym kształtem o bardzo odważnej i ciekawej stylistyce, swoim kontrowersyjnym wyglądem znacznie wyprzedza oczekiwania rynku. Za najtańszą odmianę Chic napędzaną silnikiem 1,6 e-HDI o mocy 122KM i wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów trzeba zapłacić 109 000 złotych.

Model swój światowy debiut  miał podczas salonu samochodowego „Frankfurt Motor Show 2011”. Charakterystyczne

Citroen DS5 1.6 THP Fot:  Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

nadwozie produkowanego we francuskim Sochaux 5 drzwiowego hatchbacka mierzy 4,52 m długości przy szerokości 1,85 m. Sylwetka przypomina crossovera, znajdziemy w nim również cechy minivana oraz nadwozia typu kombi. Zbudowany jest na wspólnej płycie podłogowej grupy PSA, która posłużyła między innymi do budowy Peugeota 508. Auto może być napędzane jednym z dwóch silników benzynowych: 1.6 THP 155 KM i 200 KM lub jednym z czterech diesli: 1.6 e-HDI 115 KM, 1.6 BlueHDI 120 KM, 2.0 HDI 160 KM i 2.0 BlueHDI 180 KM. Dodatkowo w ofercie znajdziemy wersję, w której producent zastosował napęd hybrydowy Hybrid4 o mocy całkowitej 200 KM, w której elementem składowym jest silnik wysokoprężny 2.0 HDI. Model sprzedawany jest w trzech wersjach kompletacji wyposażenia: Chic, So Chic oraz Sport Chic.

Wnętrze stylistycznie zainspirowane zostało kokpitem samolotu. Bardzo dobrze prezentują się siedzenia przednie i kanapa tylna. Na fotelach przednich siedzi się bardzo wygodnie, miejsca jest pod dostatkiem, ukształtowanie ich oparć powoduje, że charakteryzują się one znakomitym trzymaniem na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Sposób ich elektrycznej regulacji oraz możliwość ustawienia położenia koła kierownicy, pozwalają na zoptymalizowanie pozycji kierowcy. Konstrukcja nadwozia spowodowała, że ilość miejsca, jaką dysponujemy na kanapie tylnej jest nieco ograniczona. Jeżeli na siedzeniach

Citroen DS5 1.6 THP Fot:  Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

przednich zasiądą osoby stosunkowo wysokie, w tylnej części kabiny może brakować miejsca na nogi pasażerów. Wyposażenie pojazdu w trzyczęściowy szklany dach oraz bardzo duża szyba czołowa powodują, że wnętrze jest znakomicie doświetlone i odnosi się wrażenie, że jest ono bardzo obszerne. Układ deski rozdzielczej i szerokiej konsoli centralnej dzieli przód kabiny na przestrzeń kierowcy i pasażera. Stworzony został asymetryczny układ, gdzie większość elementów sterowania usytuowana została po stronie kierowcy, co w znaczny sposób poprawia ergonomię. Jednym z elementów decydujących o funkcjonalności pojazdu jest pojemność bagażnika, w przypadku DS5 standardowo wynosi ona 465 litrów; po złożeniu oparć asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy, ta objętość może wzrosnąć aż do 1288 litrów.

Citroen DS5 1.6 THP Fot:  Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Pod maską testowanego egzemplarza znajduje się turbodoładowana jednostka benzynowa z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 1598 ccm, która swoją maksymalną moc 200KM osiąga przy prędkości obrotowej rzędu 6000 obr/min. Silnik ten jest przedstawicielem nowego trendu w konstruowaniu, określanego nazwą downsizing. Odnosi się to do zastępowania większej jednostki mniejszą przy jednoczesnym zachowaniu tych samych parametrów. Bardzo szybko i płynnie wchodzi w zakres wysokich obrotów, charakteryzuje się dobrą dynamiką oraz wysokim momentem obrotowym 275 Nm, dostępnym już od 1700obr/min. Silnik potrafi ważące ponad półtorej tony auto rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,2 sekundy. Satysfakcjonujące osiągi nie muszą przekładać się na duże zużycie paliwa. W przypadku testowanego auta są one na przyzwoitym poziomie, potrafi ono zadowolić się ilością 6,7 litrów benzyny na 100 km

Citroen DS5 1.6 THP Fot:  Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Citroen DS5 1.6 THP Fot: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

w cyklu mieszanym, co jak na pojazd o tak sporych rozmiarach jest bardzo dobrym wynikiem. W przeniesieniu napędu na koła jezdne silnik współpracuje z precyzyjnie działająca sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Zawieszenie przednie, które bazuje na kolumnach McPherson oraz tylne, w postaci odkształcalnej belki skrętnej, bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, zapewnia dostateczny komfort, a pojazd na drodze zachowuje się stabilnie. Należy pochwalić układ kierowniczy i jego wspomaganie z siłą uzależnioną od aktualnej prędkości pojazdu. Reaguje on natychmiast na ruchy koła kierownicy w sposób bardzo precyzyjny zapewniając pewność i stabilność prowadzenia po zadanym torze jazdy.

Citroena DS5 można nazwać autem bezpiecznym. Troska konstruktorów o bezpieczeństwo pozwoliła uzyskać jeszcze przed oficjalną premierą w 2011 roku 5 gwiazdek – najwyższego rezultatu w testach Euro NCAP.

Wybrane dane techniczne Citroena DS5 i konkurentów:

Marka / model

Citroen DS5

Volkswagen CC

Opel Insignia

Wersja

Sport Chic

 

Executive

Cena (zł)

136 800

126 190

125 250

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (cm3)

1598

1984

1598

Moc (KM)

200

210

170

Moment obrotowy (Nm)

275

280

260

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,2

7,3

9,2

Prędkość maksymalna (km/h)

235

242

220

Średnie spalanie (l/100 km)

6,7

7,3

5,9

Skrzynia biegów

Manualna 6-biegowa

Manualna 6-biegowa

Manualna 6-biegowa

Pojemność bagażnika (l)

465

532

530

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty