Utarło się, że samochód wyznacza poziom statusu społecznego, czy materialnego właściciela pojazdu. Nie wypada się z tym nie zgodzić, lecz z drugiej strony przecież wokół nas są też tacy, dla których auto ma po prostu jeździć, a przy okazji najlepiej powinno być tanie w zakupie i eksploatacji.
Czy do powyższego opisu nie pasują jak ulał dwaj bohaterowie naszego porównania? Debiutujący w połowie zeszłego roku Nissan Qashqai II generacji to jeden z lepiej sprzedających się na polskim rynku SUV-ów. Jeszcze większym powodzeniem cieszy się Dacia Duster, która w 2014 roku znalazła się na szóstym miejscu w sprzedaży nowych aut klientom indywidualnym (3053 sztuk).
Większy prześwit oraz wysokie nadwozie, które gwarantuje kierowcy świetne pole widzenia, to cechy wspólne niemal wszystkich SUV-ów. Nie inaczej jest w przypadku Dacii i Nissana.
Duster obecny jest na rynku już od pięciu lat, ale w 2013 roku model ten przeszedł facelifing polegający m.in. na zmianie reflektorów oraz osłony chłodnicy. Mocno zarysowane błotniki i masywna, nieco surowa sylwetka Dustera podkreśla charakter tego auta.
O niezłych możliwościach terenowych tego pojazdu świadczy spory, bo 210-milimetrowy prześwit.
Do tego klienci, którzy zdecydują się na rumuńskiego SUV-a mogą zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na akcesoria, które dodadzą Dacii więcej off-roadowego stylu. Pakiet Adventure obejmujący np. rurową osłonę chłodnicy, a także stalowe progi kosztuje 3613 złotych.
Nissan Qashqai prezentuje się o wiele bardziej dynamiczniej i nowocześniej. Jednak 180 milimetrów prześwitu od razu zdradza bardziej szosowe przeznaczenie tego samochodu.
Wewnątrz, co było do przewidzenia, o wiele lepiej prezentuje się Qashqai, a i jakość materiałów wykończeniowych oraz ich spasowanie nie pozostawia powodów do narzekania.
Projekt deski rozdzielczej o wiele tańszej w zakupie Dacii trąci już nieco myszką, a na pewno nie porywa stylistycznym wysmarowaniem. Twarde plastiki i zauważalnie niższa jakość montażu może początkowo zrażać, ale pod względem przestrzeni w kabinie jest już naprawdę nieźle.
Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach znajdziemy przyzwoitą ilość miejsca, a bagażnik mieszczący 408 litrów ma regularne kształty. Po złożeniu oparć kanapy maksymalnie kufer Dacii dysponuje kufrem o pojemności 1636 litrów.
Co prawda z przodu Nissan ma o wiele bardziej wygodne fotele z lepszym trzymaniem ciała w zakrętach, ale na kanapie będzie już nieco ciaśniej. Kufer Nissana mieści standardowo 439 litrów, a po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji mamy 1513 litrów.
Porównywane przez nas auta miały napęd na obie osie, a taki występuje wyłącznie z najmocniejszymi silnikami wysokoprężnymi. Pod maską Dacii Duster pracowała jednostka pochodząca od Renault. Nie ma się temu co dziwić, bo już rumuńska marka od 1999 roku wchodzi w skład francuskiego koncernu.
Silnik 1.5 dCi generuje 109 KM oraz 240 Nm, które są dostępne przy 1750 obr./min. Konstrukcja ta wydaje się odpowiednim silnikiem dla Dustera, chociaż osiągami zdecydowanie odstaje od SUV-a japońskiej marki.
Nissan Qashqai II generacji w specyfikacji z napędem 4x4 występuje z jednostką 1.6 dCi, która skonstruowana została... wspólnie z Renault. Obie firmy od lat współpracują, więc można pokusić się o stwierdzenie, że produkowany w angielskich zakładach Nissana w Sunderland Qashqai to dalszy kuzyn Dustera.
Silnik 1.6 dCi osiąga 130 KM, a maksymalny moment obrotowy równy 320 Nm dostępny jest dokładnie przy takich samych obrotach jak w jednostce 1.5 dCi Dacii.
Poza wspólną rodziną 4-cylindrowych jednostek wysokoprężnych dCi, które wykorzystują bezpośredni wtrysk Common Rail i turbodoładowanie, oba samochody łączy też napęd 4x4.
Ten zastosowany w Dacii Duster, pochodzi z I generacji Nissana X-Trail. Niemniej kierowca ma do dyspozycji trzy programy pracy: 2WD (napęd na przednią oś), AUTO (w razie wykrycia ślizgu kół przedniej osi automatycznie załączany jest napęd na tył) oraz tryb LOCK (permanentny napęd na wszystkie koła).
Pracą napędu Dustera zarządza pokrętło znajdujące się na konsoli środkowej. To łatwe i proste w obsłudze rozwiązanie.
Takie same programy napędu 4x4 (2WD, AUTO, LOCK) znajdują się w SUV-ie Nissana, chociaż ich sterowanie odbywa się poprzez przełącznik umieszczony po lewej stronie kierownicy.
Skoro już mowa o napędach 4x4 to warto od razu stwierdzić, że do zapuszczania się w lekki teren nadają się oba pojazdy, ale w już w nieco cięższych warunkach o wiele lepiej radzi sobie Duster, który jest nie tylko o wiele lżejszy, lecz także ma o 30 milimetrów wyższy prześwit.
Za to przy szybszej jeździe po autostradzie, czy na krętych drogach poza miastem zdecydowanie lepiej radzi sobie Qashqai. Pod względem stabilności przy większych prędkościach, jak i biorąc pod uwagę precyzję układu kierowniczego widać, iż w tej konkurencji Nissan góruje nad Dacią, chociaż w mieście oba pojazdy radzą sobie bardzo dobrze.
Wyższa pozycja za kierownicą i sporej wielkości lusterka zewnętrzne ułatwiają obserwację otoczenia, a podwyższony prześwit pomaga podczas wjazdu na wysoki krawężnik. Jedynie widoczność do tyłu jest nieco ograniczona, ale w Dusterze wykupić można czujniki parkowania, a w Qashqai'u dostępny jest nawet system czterech kamer przekazujący na centralnym wyświetlaczu podgląd na 360° wokół całego auta.
Podstawowa wersja Dacii Duster 1.6 16V 105 KM 2WD kosztuje 39 900 złotych. Auto posiada fabryczne wspomaganie układu kierowniczego, system kontroli toru jazdy ESC, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, a także boczne poduszki powietrzne z przodu, czy stalowe 16-calowe obręcze kół.
Dacia Duster z jednostką 1.5 dCi o mocy 109 KM i napędem 4x4 dostępna jest wyłącznie w najbogatszej wersji Laureate bądź limitowanej serii Celebration.
Z pakietem Laureate auto wycenione zostało na 69 900 złotych. W standardzie otrzymamy m.in. światła przeciwmgłowe, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, czy kierownicę oraz gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą.
Pewne niedostatki w wyposażeniu pakietu Laureate można dokupić w całkiem atrakcyjnych cenach. Na przykład 950 złotych dostaniemy system MEDIA-NAV, który został stworzony przy współpracy z firmą LG. Obejmuje on 7-calowy ekran dotykowy z nawigacją, radioodtwarzaczem (bez CD), wejście USB i jack, audiostreaming, Bluetooth, a także pilota do sterowania przy kierownicy. Za 550 złotych dokupić można podgrzewanie przednich foteli, a za 330 elektrycznie sterowane szyby z tyłu.
Bazowa wersja Nissana Qashqai Visia z turbodoładowaną jednostką benzynową DIG-T o mocy 115 KM kosztuje 69 900 złotych, czyli dokładnie tyle samo, co Duster 1.5 dCi 4x4.
Auto fabrycznie posiada światła do jazdy dziennej LED, system ESP, sześć podusze powietrznych (przednie, boczne oraz kurtynowe), 16-calowe alufelgi, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane elektrycznie lusterka, centralny zamek z pilotem, a nawet manualną klimatyzację.
Ceny Nissana Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i w pakiecie Visia zaczynają się od 96 900 złotych. Jednak przepaść w wyposażeniu i zastosowanej technologii pomiędzy Dacią a Nissanem najbardziej widać spoglądając na specyfikację najbogatszej wersji Tekna. Topowa odmiana Qashqai'a ma w standardzie m.in. automatyczną klimatyzację, system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, układ informujący o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu, czy adaptacyjne światła drogowe. Powyższe elementy nie są do kupienia w rumuńskim SUV-ie nawet za dopłatą.
Wybrane dane techniczne:
Marka/model | Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate | Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/olej napędowy | 4/16/olej napędowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 109/4000 | 130/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 240/1750 | 320/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 190 |
Pojemność bagażnika (l) | 215/1013 | 439/1513 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 55 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,2 | 4,9 |
Długość x szerokość x wysokość (mm) | 4315/2000/1625 | 4380/1806/1595 |
Rozstaw osi (mm) | 2674 | 2646 |
Masa własna (kg) | 1320 | 1518 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 3/12 |
Cena (zł) | Od 69 900 | Od 96 900 |
Wybrane wyposażenie seryjne
Marka/model | Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate | Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia |
Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
Układ ESP | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Komputer pokładowy | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie | S | S |
Radioodtwarzacz z CD/ MP3 | O (bez CD) | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S |
Obręcze | 16-calowe stalowe | 16-calowe stalowe |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
Nasza ocena
Marka/model | Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate | Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia |
Wnętrze/bagażnik | + | + |
Materiały i jakość spasowania | | + |
Silnik/osiągi | | + |
Zużycie paliwa | + | + |
Właściwości jezdne | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Wyposażenie | + | + |
Cena | + | |
Wynik końcowy | 5 | 7 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?