Europę zaleją małe samochody na prąd

Redakcja
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Z Maasatami Takimoto, wiceprezesem Toyoty odpowiedzialnym za nowe technologie, rozmawia Tomasz Dominiak.

Fot. Toyota
Fot. Toyota

Auta hybrydowe są coraz popularniejsze na świecie. A czym będziemy jeździć za 10 lat?

Przewidujemy, że rynek aut podzieli się na trzy główne segmenty. Pierwszy to będą samochody w pełni elektryczne o małym zasięgu, używane głównie do dojazdów do pracy. Będzie je można ładować ze zwykłego gniazdka na prąd pochodzący np. z paneli słonecznych. Druga grupa aut to kompaktowe oraz rodzinne hybrydy, które docelowo całkowicie zastąpią tradycyjne silniki spalinowe w samochodach klasy średniej. Natomiast duże pojazdy, jak terenówki, autobusy czy auta dostawcze będą zasilane wodorem.

Kiedy auta elektryczne i na wodór pojawią się masowo w Europie?

Małe auta na prąd to kwestia kilku najbliższych lat. Wodór wymaga dużych inwestycji w stacje tankujące to paliwo. Dlatego spodziewamy się, że ta technologia upowszechni się najpóźniej. Naturalnie dużo zależy od polityki poszczególnych państw. W krajach, których systemy prawne promują zachowania proekologiczne, np. we Francji, nastąpi to zdecydowanie szybciej.

Toyota od 2020 r. chce oferować wszystkie swoje auta z napędem hybrydowym. Nie obawia się Pan, że Wasz flagowy Prius przejdzie do historii, kiedy to nastąpi? W końcu stanie się jednym z wielu aut, a nie jak go reklamujecie - "jedyną hybrydą na ziemi".

Prius pozostanie naszym głównym produktem w tym segmencie rynku. Proszę zauważyć, że już teraz oferujemy kilka modeli z silnikiem spalinowo-elektrycznym, np. Camry w USA i nie odnotowujemy z tego powodu spadku zainteresowania Priusem.

Najnowszy Prius ciągle jest wyposażony w baterię niklową jak jego poprzednik. Dlaczego nie zdecydowaliście się na wyposażenie go w nowocześniejsze baterie litowo-jonowe?

Koszt wyprodukowania auta byłby znacznie wyższy. Technologia litowo-jonowa mogłaby również sprawiać kłopoty przy serwisowaniu auta, bo takie baterie znacznie szybciej tracą swoją pojemność. Krótko mówiąc, konieczna byłaby ich wymiana w trakcie cyklu życia samochodu i nie moglibyśmy wtedy oferować 8-letniej gwarancji na cały układ napędowy. Nie wykluczam jednak, że w przyszłości w wyniku rozwoju technologii litowo-jonowej zdecydujemy się na zmianę rodzaju baterii w autach hybrydowych.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty