Konstrukcja oparta na poszerzonej płycie podłogowej modelu Punto zaprezentowała została w 2013 na salonie samochodowym w Genewie. To, co ją odróżnia od tradycyjnych wersji to podwyższone zawieszenie, kształt zderzaków, stylowe boczne listwy, przednie i tylne osłony oraz system Traction+.
Wymiary nadwozia: długość 414 cm, szerokość 178 cm, wysokość 166 cm oraz rozstaw osi 261 cm powodują, że jest on liderem w swojej kategorii. Niecodzienna stylistyka auta sprawia, że nie sposób nie zwrócić na niego uwagi. Zwiększony prześwit do 145 mm sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z pojazdem o sporych rozmiarach. Lekkości konstrukcji Trekkingowi przysparzają bardzo duże powierzchnie szyb bocznych i szyby czołowej, które oprócz wrażeń estetycznych zapewniają doskonałą widoczność z jego wnętrza.
Oryginalny design nie dotyczy jednak tylko nadwozia, wnętrze też charakteryzuje się niecodzienną stylistyką. Po wejściu do kabiny w pierwszej chwili odnosi się wrażenie natłoku barw oraz różnego rodzaju elementów wykończeniowych. Odczucie to zmienia się wraz z upływem czasu. Okazuje się, że futurystyczny design wnętrza jest w pełni przemyślany. Dominującą figurą geometryczną jest zaokrąglony prostokąt. Nawet dwukolorowe, obszyte skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy wygląda jakby było kwadratowe. Auto wyposażono w system Uconnect, którego ciekawą funkcją jest możliwość wyświetlania na ekranie informacji w czasie rzeczywistym o stylu jazdy kierowcy. Program eco Drive LIVE analizuje technikę jazdy i sugeruje jej zmianę w celu uzyskania jak najmniejszego zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Świetnie prezentują się fotele przednie pokryte tekstylną tapicerką, wykończone elementami skórzanymi, które zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie, a profil ich oparć poprawne trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Konstrukcja nadwozia bezpośrednio przełożyła się na ilość miejsca w kabinie, jest go pod dostatkiem zarówno na siedzeniach przednich jak i tylnej kanapie. Fiat 500L Trekking to pojazd o wielozadaniowym charakterze użytkowania, jest autem bardzo praktycznym, dysponuje bagażnikiem o standardowej objętości 400 litrów. Zaletą pojazdu jest możliwość regulacji wzdłużnej kanapy tylnej, co pozwala na powiększenie jego objętości. Przestrzeń tą możemy dowolnie konfigurować dzięki asymetrycznie składanym siedzeniom tylnym. Maksymalna objętość bagażnika wynosi 1310 litrów.
Pod maskę testowanego samochodu trafiła jedna z najczęściej wybieranych w produktach włoskiej marki jednostka napędowa - silnik wysokoprężny o pojemności 1598 ccm, który generuje moc 105KM przy 3700 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 320Nm przy 1750 obr./min.. Zasilany układem Common Rail charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem oraz osiągami na przyzwoitym poziomie. Wysoki moment obrotowy powoduje, że auto jest bardzo dynamiczne. Prędkość 100 km/h osiąga w czasie 12 sekund. Podczas jazdy do wnętrza może docierać charakterystyczny dla silników diesla dźwięk jego pracy. Jednostka współpracuje z precyzyjnie działającą
manualną 6 biegową przekładnią. Nazwa wersji może sugerować, że auto wyposażono w napęd na cztery koła, ale tak nie jest. Moment obrotowy silnika przenoszony jest na oś przednią, a poprawę właściwości terenowych ma zapewnić system Traction+. Układ włączany jest przyciskiem na konsoli centralnej i działa do prędkości 30 km/h. W chwili wykrycia utraty przyczepności jednego z kół system przyhamowuje go i przenosi moment obrotowy na koło dysponujące wyższą przyczepnością do podłoża. Traction+ efektywnie wspomaga prowadzenie auta z zachowaniem maksimum kontroli i stabilności toru jazdy. Zawieszenie samochodu zostało zestrojone dość miękko z nastawieniem na komfort użytkowania, co w połączeniu z jego dużą wysokością może powodować podczas pokonywania zakrętów odczuwalne dla kierowcy przechyły nadwozia. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, został on wyposażony w uruchamiane na desce rozdzielczej dodatkowe wspomaganie „City”, które w znaczny sposób ułatwia manewrowanie autem na parkingu.
Wybrane dane techniczne Fiata 500L Trekking i konkurentów:
Marka / model | Fiat 500L Trekking | Renault Captur | Peugeot 2008 |
Wersja | - | Intens | Allure |
Cena (zł) | 87 000 | 74 050 | 85 000 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1461 | 1560 |
Moc (KM) | 105 | 90 | 115 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 | 220 | 270 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12 | 13,1 | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 171 | 188 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 3,6 | 4,0 |
Skrzynia biegów | Manualna 6-biegowa | Manualna 5-biegowa | Manualna 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 400 | 377 | 350 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?