Fiat Panda 4x4

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.
Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

 

Pojazd kontynuuje tradycje swojej poprzedniczki, która z układem napędowym 4x4 cieszyła się dużym powodzeniem przede wszystkim wśród nabywców z rejonów alpejskich. Włoski koncern przewiduje, że zapotrzebowanie na terenową Pandę będzie stanowiło ok. 10 proc. całkowitej

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalaj
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach.

produkcji tego modelu pojazdu.

 

Model ten może być przydatny dla mieszkańców Beskidów i Podhala, a nawet pagórkowatej Lubelszczyzny i Kielecczyzny. Zapewne zainteresuje leśników, rolników, policję, straż graniczną i służby miejskie. Samochód z napędem na 4 koła łatwiej pokonuje nie tylko drogi nieutwardzone, ale bezpieczniej porusza się na śliskiej nawierzchni.

 

Czym się różni

 

Panda 4x4 od tej z napędem tylko na przednią oś różni się niewiele - zwłaszcza w wykonaniu podstawowym. Można ją jednak rozpoznać po większym prześwicie podwozia. W bogatszym wyposażeniu różnice są wyraźne. Dodano m.in. wkładki w zderzakach przednim i tylnym, listwy boczne i obwódki nadkoli.

Fot. Fiat: Panda 4x4 zadziwiająco dobrze radzi sobie w nawet w trudniejszym terenie.
Fot. Fiat: Panda 4x4 zadziwiająco dobrze radzi sobie w nawet w trudniejszym terenie.

Istotniejsze różnice ukryte są pod nadwoziem. Samochód ma bowiem nie tylko większy prześwit nad nawierzchnią, ale większe 14-calowe koła, osłony podwozia, zmodyfikowane zawieszenie przednie i zmienione zawieszenie tylnych kół, a nawet wzmocniony szkielet nadwozia. Największą różnicą jest oczywiście napęd na 4 koła.

 

Jazda

 

Wchodząc do samochodu dostrzegamy nową, dwukolorową tapicerkę, deska rozdzielcza pozostała bez zmian, podobnie jak i urządzenia sterowania. Na próżno będziemy szukali czegoś, co pozwala nam włączyć napęd

Fot. Fiat: Uterenowiona Panda ma większy prześwit i 14-calowe koła.
Fot. Fiat: Uterenowiona Panda ma większy prześwit i 14-calowe koła.

na wszystkie koła. Odbywa się to bez naszej ingerencji. Decyduje o tym sprzęgło lepkościowe zamontowane przy osi tylnej. Jeśli jedziemy po suchej, równej nawierzchni wtedy ponad 90% momentu napędowego przenoszone jest na koła przednie. Jeśli koła te zaczną się ślizgać i wystąpi różnica prędkości obrotowej kół przednich i tylnych, wówczas sprzęgło lepkościowe zacznie przekazywać część napędu na oś tylną, czyli włączy napęd 4x4.

 

Działanie sprzęgła lepkościowego jest skuteczne i pozwala pojazdowi na pokonywanie nie tylko śliskiego podłoża, ale i znacznych nierówności oraz wzniesień. Panda 4x4 bardzo dobrze "czuje" się w terenie i to dość

Fot. Fiat: Panda 4x4 ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła lepkościowego.
Fot. Fiat: Panda 4x4 ma stały napęd na wszystkie koła z wykorzystaniem sprzęgła lepkościowego.

trudnym. Pomagają jej w tym niewielki rozstaw osi i duży prześwit - nie zawiśnie na podwoziu i wciśnie się w wąskie przejazdy. Małe zwisy przedni i tylny tworzące dość duże kąty natarcia i zejścia umożliwiają pokonywanie wzniesień. Panda 4x4 pokona też brody wodne o głębokości do 40 cm.

Podkreślić warto, że te trudności terenowe pokonujemy samochodem wygodnym.

Przedstawiciele Fiata z satysfakcją stwierdzają, że Panda jest jedynym na polskim rynku samochodem osobowym segmentu A z napędem 4x4. Mają rację, gdyż firma Suzuki wycofała odmianę modelu Wagon R+ z takim napędem, a mały Jimny to prawdziwa, spartańska terenówka.

 

Panda 4x4 - wybrane dane techniczne

 

Długość całkowita

3574 mm

Rozstaw osi

2305 mm

Największy prześwit

165 mm

Kąt natarcia/zejścia

240
/420

Zdolność pokonywania wzniesień

220

Pojemność skokowa silnika

1242 cm3

Moc maksymalna

60 KM przy 5000 obr/min

Maks. moment obr.

102 Nm przy 2500 obr/min

Przyspieszenie 0-100 km/h

20 s

Prędkość maksymalna

145 km/h

Średnie zużycie paliwa (na drodze utwardzonej)

6,6 dm3
/100 km

Cena wersji podstawowej

44 900 zł

 

Wyposażenie podstawowe: poduszka powietrzna kierowcy, układ ABS, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty