Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Ford Mondeo (2007-2014)

Bartosz Gubernat / (kr)
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Mondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

To bez wątpienia jeden za najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych modeli Forda. Mondeo zadebiutował na rynku w 1993 roku, jako następca Sierry, by już po roku świętować zdobycie tytułu European Car of the Year.

Pierwszy zdecydowany lifting pojazdu miał miejsce w 1996 roku. Zmiany były tak duże, że choć producent cały czas oznaczał auto jako pierwszą generację, powszechnie uznano ją za drugą odsłonę. Kolejna całkowicie nowa generacja pojawiła się w 2000 roku. Wersja, którą testujemy (lata 2007-2014), to trzecia odsłona pojazdu, choć w środowisku funkcjonuje ona jako czwarta.

W 2010 roku samochód przeszedł lifting, kiedy to zmieniono m.in. linie przedniej i tylnej linii nadwozia. Oprócz tego Mondeo zyskało zmodyfikowaną gamę silnikową, w której pojawił się 2-litrowy diesel Duratorq. Spalanie wynosi w tym przypadku 4.6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Emisja CO2 została obniżona do 119 gramów na kilometr, a jednocześnie do 163 KM wzrosła moc auta.

Silniki

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Przez cały okres produkcyjny pojawiło się 11 jednostek, w tym 6 benzynowych i 5 diesli. Najsłabszy "benzyniak" to 1.6 Duratec o mocy 110 KM. Z drugiej strony mamy turbodoładowanego EcoBoosta o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. Największy (ale nie najmocniejszy) silnik w ofercie to 2.5-litrowe turbo, które jest produkowane od 2007 roku. Jego następcą jest właśnie 2.0 EcoBoost.

Wyjściowym silnikiem diesla jest 1.6 Duratorq TDCi o mocy 115 KM. 1.8 Duratorq TDCi dysponuje 125 KM, z kolei 2-litrowa wersja występowała w kilu odmianach mocy: od 115 do 163 KM.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

W zależności od wersji, Mondeo współpracuje z manualną skrzynią, pięcio lub sześciobiegową. W ofercie jest także sześciobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia Powershift (odpowiednik DSG w grupie Volkswagena) i automatyczna skrzynia Durashift pozwalająca także na zmianę biegów przy pomocy łopatek.

Najbardziej popularne silnik na polskim rynku to wolnossące jednostki benzynowe 1.6 i 2.0 oraz 2-litrowe diesle. Oprócz tego, w autach z początku produkcji chętnie wybierany był motor 1.8 TDCi. Niestety "benzyniaki" nie zbierają pochlebnych opinii u mechaników. Chociaż 1.6 jest w miarę trwały, to ma spore problemy z napędzeniem tak dużego samochodu, co przekłada się na zużycie paliwa (zimą w mieście dochodzi ono do 12 litrów na 100 kilometrów). Jednostka 2-litrowa jest mocniejsza, a jednak przy podobnym stylu jazdy zużywa nieco mniej paliwa. Niestety już po przebiegu na poziomie ok. 150 tys. km wzrasta jej apetyt na olej. Nie zaleca się wówczas stosowania środków typu „motodoktor". Najlepiej od razu przyjrzeć się pierścieniom i uszczelniaczom zaworów. Koszt remontu to jednak wówczas minimum 2000-2500 zł.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Obie jednostki nadają się do przeróbki na gaz, ale pod warunkiem, że zastosuje się w nich instalację naprawdę wysokiej klasy. Zamiast tradycyjnego, sekwencyjnego układu fachowcy proponują instalację V generacji dostarczającą gaz do kolektora ssącego w fazie ciekłej, nierozprężonej (w „sekwencji" w fazie lotnej). Przy zastosowaniu takiego układu w zbiorniku paliwa montuje się łopatkową pompę, jak w przypadku benzyny. Instalacja V generacji ma wiele zalet. Przede wszystkim zimne paliwo zmniejsza ryzyko uszkodzenia gniazd zaworowych, a zużycie paliwa w stosunku do wyniku na benzynie rośnie maksymalnie o 10 procent („sekwencja" to 15-20 procent więcej).

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Na gazie LPG auto nie traci mocy. Poza tym w układzie nie ma reduktora i filtrów, dlatego kierowca nie musi co 15 tysięcy kilometrów wymieniać materiałów eksploatacyjnych. Wystarczy raz w roku odwiedzić serwis, aby przy pomocy komputera sprawdzić parametry pracy pompy. Tego typu sprzęt nie jest tani, bo kosztuje około 4500 zł. Samochód na pracę na gazie LPG przechodzi automatycznie po osiągnięciu pewnego pułapu temperatury silnika, w zasadzie nieodczuwalnie dla kierowcy.

Przeróbka auta na gaz niesie jednak ze sobą przykre konsekwencje, w postaci przyspieszonego zużycia elementów silnika. Często zdarza się, że już po 60 tysiącach kilometrów na tym paliwie popychacze zaworów wymagają wymiany.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Jeśli chodzi o silniki EcoBoost, to są one na rynku na tyle krótko, że ciężko oceniać ich trwałość. Wprawdzie na niskich obrotach są one ekonomiczne, ale dynamiczna jazda kończy się sporym zużyciem paliwa. Bezpośredni wtrysk paliwa przekreśla szanse na montaż instalacji LPG.

Trochę lepiej prezentują się diesle. O ile w poprzedniej generacji tego modelu jednostki 2.0 TDCi słynęły z bardzo słabych układów wtryskowych, tutaj problem udało się rozwiązać. Wersje 1.8 i 2.0 nie są tak czułe na paliwo kiepskiej jakości. Pierwsza jednostka została wycofana z rynku tylko ze względu na rosnące wymagania dotyczące norm emisji spalin. Druga jest trwała, a najczęstsze usterki to kłopoty z kołem dwumasowym. Koszt dobrej jakości zamienników wraz z usługą u mechanika to ok. 2500 zł.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Wycieki oleju w dieslach najczęściej zdarzają się w rejonie miski olejowej oraz między silnikiem a skrzynią biegów. Usunięcie pierwszej usterki nie jest trudne i kosztuje maksymalnie 150-200 zł. Wymianę uszczelniacza między skrzynią a silnikiem najczęściej zostawia się do wymiany sprzęgła, kiedy i tak skrzynię trzeba wyjąć, a dodatkowo demontażu wymaga także belka przedniego zawieszenia. Sama robocizna poza ASO to u dobrego mechanika ok. 500-700 zł.

W Mondeo zastosowano tzw. suchy filtr DPF. Jego „wypalenie" wymaga wizyty w serwisie i podpięcia samochodu pod komputer. Usługa kosztuje ok. 300 zł. Samochód współpracuje wówczas na włączonym silniku ze specjalnym oprogramowaniem. Jednostka musi się odpowiednio nagrzać, a zbiornik paliwa musi być przynajmniej w 1/4 napełniony. W razie awarii filtr można usunąć, chociaż serwis nie zaleca takiej czynności. Poza ASO usługa kosztuje ok. 1000 zł. Polega na wycięciu elementu i zaprogramowaniu od nowa modułu silnika. Doświadczeni mechanicy zapewniają, że dla kierowcy zmiana jest wówczas nieodczuwalna.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Eksperci zalecają - zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i diesli - wymianę oleju przynajmniej co 20 tysięcy kilometrów, jednak nie rzadziej, niż raz do roku.

Mocną stroną tej generacji Mondeo jest zawieszenie. Z polskimi drogami doskonale radzą sobie łączniki stabilizatora. Jeśli samochód nie miał wypadku, to ryzyko korozji jest naprawdę znikome. Sporadycznie zdarzają się natomiast drobne usterki elektroniki. Np. niedosuwające się szyby wymagają najczęściej wgrania nowego programu sterującego, co w ASO kosztuje ok. 160 zł.

Wnętrze

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Mondeo jest bez wątpienia bardzo wygodnym samochodem. Sporo miejsca w kabinie to standard w każdej wersji, podobnie jak niezłej jakości materiały wykończeniowe. Problem pojawia się jedynie w przypadku fotela kierowcy, którego materiał dość szybko się przeciera i odkształca.

Jeśli chodzi o bagażnik, to w wersji sedan posiada on 550 litrów pojemności. W liftbacku jest wyjściowo o 10 litrów mniejszy, ale można go powiększyć aż do 1460 l. Kombi to aż 554 litry powiększane przez złożenie kanapy nawet do 1745 litrów.

Wyposażenie

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Do wyposażenia Forda nie można mieć zastrzeżeń. Podstawowa wersja Ambiente, w chwili rynkowego debiutu oferowała m.in. klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane boczne lusterka. Dodatkowo klienci otrzymywali komputer pokładowy i centralny zamek.

Oprócz tego Mondeo posiadało sporo elementów bezpieczeństwa, jak np. siedem poduszek i kurtyn powietrznych oraz systemy ABS i ESP (w testach EuroNCAP otrzymało 5 gwiazdek). Z każdym rokiem pojawiały się kolejne wersje wyposażenia, m.in. Trend, Ghia, Ghia X (do faceliftingu), Titanium, Titanium X (do faceliftingu), Titanium LXS (od faceliftingu z 2011 roku). Ta ostatnia miała w standardzie m.in. reflektory ksenonowe i skórzaną tapicerkę.

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Ceny używanych modeli zaczynają się od 20 tysięcy zł. Auto gotowe do jazdy wymagające jedynie niewielkich poprawek mechanicznych to minimum 24 tys. zł. Najtańsze są samochody po firmach, które bardzo często budują swoje floty na bazie tego modelu. Chociaż pozornie takie auto to niepewny interes, nie zawsze należy się ich bać.

Co istotne, auta po firmach są najczęściej na bieżąco serwisowane w ASO, dzięki czemu kupujący ma pełen wgląd do historii serwisowej. Z kolei samochody importowane z zachodniej Europy są zazwyczaj nieco lepiej wyposażone.

Ford Mondeo – historia modelu:

1993 – na rynku debiutuje pierwsza generacja modelu

1994 – auto zdobywa tytuł European Car Of The Year

1996 – Mondeo przechodzi gruntowny lifting

2000 – Ford wprowadza do sprzedaży nową generację samochodu

2001 – auto zdobywa II miejsce w plebiscycie European Car Of The Year

2003 – samochód przechodzi lifting, dostaje m.in. nowy zderzak i grill oraz zmieniony silnik diesla

2006 – kolejny lifting

2007 – do salonów trafia nowa generacja auta. Samochód otrzymuje nowe silniki i zupełnie zmienione nadwozie

2010 – podczas salonu w Moskwie Ford pokazuje auto po liftingu. Pod maskę trafia nowy, bardziej ekologiczny i ekonomiczny diesel 2,0 Duratorq

2014 – na rynku debiutuje aktualna generacja samochod

Zalety

- przestronne wnętrze

- atrakcyjna sylwetka

- pojemne bagażniki

- atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy

Wady

- spalanie oleju przez silniki benzynowe

- słabe koła dwumasowe w dieslach

- wysoki poziom zużycia benzyny

Podsumowanie

Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat
Ford Mondeo (2007-2014) / Fot. Bartosz Gubernat

Największym atutem Mondeo jest bardzo dobrystosunek ceny do jakości. Samochód jest obszerny i wygodny, a jeżeli właściciel zadba o regularną wymianę oleju, nie powinien mieć powodów do narzekania. Szczególnie na naprawdę dobre diesle.

Przed zakupem auta z silnikiem benzynowym dobrze jest upewnić się, ile wynosi jego rzeczywisty przebieg. Jeśli ponad 150 tys. km, radzimy sprawdzić apetyt samochodu na olej. Bezwypadkowe egzemplarze nie powinny korodować, dlatego jeśli na sprzedawanym aucie wychwycimy jakieś ogniska rdzy, warto zweryfikować historię wypadkową samochodu.

Ford Mondeo jest fabrycznie objęty 12-letnią gwarancją na perforację, ale warunkiem jej utrzymania jest wykonywanie raz w roku przeglądu lakierniczego w ASO. Przy przeglądzie mechanicznym kosztuje on 30 zł, natomiast bez niego – 50 zł. Przed zakupem auta warto zweryfikować, czy poprzedni właściciel dokonywał takich przeglądów. Można to zrobić na podstawie wpisów do książki serwisowej. Niestety znacznie trudniej jest sprawdzić pełną historię napraw w aucie sprowadzonym z zagranicy. Krajowe salony mają wgląd tylko do informacji o naprawach gwarancyjnych, pełny system elektronicznej ewidencji jest dopiero w budowie.

Ford Mondeo wymiary:

 LiftbackKombi
Długość4784 mm4837 mm
Szerokość2092 mm2092 mm
Wysokość1500 mm1548 mm
(1512 mm bez relingów)
Rozstaw osi2850 mm2850 mm
Masa własna1435-1715 kg-
Pojemność
bagażnika
540/1460 l537/1740 l
Pojemność baku70 l-

Dane techniczne i osiągi Forda Mondeo:

Wersja silnikowaPojemność
skokowa (cm3)
Moc maks
(KM/obr./min)
Maks moment obr.
(Nm/obr./min)
Prędkość
maks. (km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
1.6 Duratec1596110/6000138/410019012,7
1.6 EcoBoost1596160/5700240/1600-40002109,6
2.0 Duratec1999145/6000185/450020510,3
2.0 EcoBoost1999240/6000340/1900-35002417,8
2.3 Duratec2261161/6500208/420020711,4
2.5 turbo Duratec2521220/5000320/1500-48002457,5
1.6 Duratorq TDCi1560115/3600270/1750-250019011,9
1.8 Duratorq TDCi1753125/3700320/180020010,7
2.0 Duratorq TDCi1998130/4000320/1750-255020010,9
2.0 Duratorq TDCi DPF1997163/3750340/2000-32502159,5
2.2 Duratorq TDCi DPF2179200/3500420/1750-35002308,1

Średnie ceny używanych egzemplarzy (w tys. zł):

Rocznik/model200720082009201020122014
1.6 Duratec24283032--
2.0 Duratec2629354252-
2.0 EcoBoost---486085
1.6 Duratorq TDCi----5970
1.8 Duratorq TDCi26283234--
2.0 Duratorq TDCi273235404590
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty