Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 32477 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford Mondeo Hybrid. Co dwa napędy, to nie jeden

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Ford Mondeo Hybrid

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...

Fot. Marek Perczak Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...

Ford Mondeo Hybrid

Hyrydowy Ford Mondeo na polskim rynku prawie nie ma bezpośrednich konkurentów. Porównywać go możmy jedynie Peugeotem 508 RXH. Można go ewentualnie zestawiać także z hybrydowym Lexusem GS, choć to inna, nieco wyższa półka.  

Fot. Marek PerczakKażda chwila spędzona za kierownicą tego samochodu utwierdzała nas w przekonaniu, że można w udany sposób połączyć oszczędny napęd i bardzo przyzwoite (czytaj: pewne) zachowanie się samochodu w najróżniejszych warunkach drogowych. Mondeo Hybrid, choć cięższy od wersji z napędem spalinowym (wiadomo dodatkowe baterie ważą), zachował tę samą, wręcz wzorcową poprawność prowadzenia się na każdym rodzaju nawierzchni i przy różnym obciążeniu.

Jego dystynkcja i nienaganne maniery jeśli chodzi o pokonywanie nierówności na asfalcie oraz komfort i wyciszenie zwracały uwagę nawet tych, którzy zwykle nie mają do czynienia z tego rodzaju samochodami. Ten Ford jeździ tak, jak przystało na tej wielkości auto osobowe. Żadnej nerwowości czy drażniących ucho hałasów i to niezależnie od prędkości z jaką jedziemy. Układ napędowy Forda Mondeo Hybrid tworzą dwa różne, jak to w hybrydzie, umieszczone z przodu silniki.

Ford Mondeo Hybrid

Hyrydowy Ford Mondeo na polskim rynku prawie nie ma bezpośrednich konkurentów. Porównywać go możmy jedynie Peugeotem 508 RXH. Można go ewentualnie zestawiać także z hybrydowym Lexusem GS, choć to inna, nieco wyższa półka.  

Fot. Marek PerczakCzterocylindrowa jednostka benzynowa ma dwa litry pojemności. Tzw. moc systemowa tego zespołu napędowego to 187 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 175 Nm. Przeniesienie napędu na koła przedniej osi odbywa się za pomocą automatycznej, bezstopniowej skrzyni eCVT. Jej praca budziła nasze uznanie, choć nie jesteśmy fanami tego rodzaju przekładni. Nie przeszkadzał nam nawet brak możliwości sekwencyjnego wyboru przełożeń, ot choćby manetkami przy kole kierownicy. Kto wie czy to właśnie nie ta skrzynia biegów sprawiła, iż Mondeo Hybrid postrzegaliśmy bardziej, jako dżentelmena niż nieprzewidywalnego zawadiakę.

Jedź, jak... hybrydą
Jazda hybrydą uczy oszczędności paliwa, ale nie wynika wyłącznie z tego, że delikatniej operujemy pedałem gazu. W tym modelu każdy manewr mógł się wiązać z jakimś rozwiązaniem skutkującym, a to mniejszym spalaniem benzyny, a to niższym zużyciem prądu, a nawet jego wytwarzaniem. Hybrydy, na obecnym etapie rozwoju lepiej spisują się w ruchu miejskim, gdzie co rusz zmieniają się warunki jazdy i odpowiednie wykorzystywanie tego, gdzie ostrzej dodajemy gazu i spalamy więcej benzyny oraz wyczerpujemy zapas prądu już determinuje nasze postępowanie.

Ford Mondeo Hybrid

Hyrydowy Ford Mondeo na polskim rynku prawie nie ma bezpośrednich konkurentów. Porównywać go możmy jedynie Peugeotem 508 RXH. Można go ewentualnie zestawiać także z hybrydowym Lexusem GS, choć to inna, nieco wyższa półka.  

Fot. Marek PerczakW tym samochodzie ważne jest nawet hamowanie, gdyż wówczas odzyskujemy energię w postaci prądu, który ładuje akumulator. Aby się lepiej w tym orientować wystarczy spoglądać na specjalny program wyświetlany na centralnym monitorze, obrazujący aktualną pracę poszczególnych elementów hybrydy. Można na nim dokładnie prześledzić, jak zachowuje się on w każdym momencie. Na innym wskaźniku (na głównej tablicy zegarów przed kierowcą) pokazywany jest stan naładowania baterii oraz wykresy z najkorzystniejszym czyli najekonomiczniejszym postępowaniem.

Wystarczy trochę praktyki i ćwiczeń aby nie tracąc na komforcie jeździć tym samochodem ze średnim spalaniem na poziomie ok. 6,2 l/100km. Wprawdzie Ford obiecuje, że średnie zużycie benzyny w Mondeo Hybrid wynosi tylko 4,2 l/100km, ale chyba tylko wtedy, gdy auto stoi bez ruchu i to z wyłączonymi wszystkimi odbiornikami potrzebującymi energii elektrycznej, jak np. klimatyzacja czy radio.

Są także minusy
Ford Mondeo Hybrid

Hyrydowy Ford Mondeo na polskim rynku prawie nie ma bezpośrednich konkurentów. Porównywać go możmy jedynie Peugeotem 508 RXH. Można go ewentualnie zestawiać także z hybrydowym Lexusem GS, choć to inna, nieco wyższa półka.  

Fot. Marek PerczakGdyby doszukiwać się jakiś niedoskonałości tego modelu to można by wymienić np. małą, jak na wymiary zewnętrzne pojemność bagażnika, która wynosi 383 l. Na usprawiedliwienie dodajmy tylko, że ponad 140 litrów z ogólnej przestrzeni bagażnika przeznaczono na baterie ulokowane nad tylną osią samochodu. Obecność tych dodatkowych akumulatorów to także większa niż w przypadku modelu z napędem konwencjonalnym, waga samochodu. To z kolei rzutuje na możliwości zespołu napędowego. Prędkość maksymalna Forda Mondeo Hybrid wynosi niespełna 190 km/h, a przyspieszenie do prędkości 100 km/h trwa 9,2 sekundy.

Gdybyśmy mieli ambicje proekologiczne nie chcąc tracić na wygodzie to z pewnością wybór tego modelu nie powinien dziwić. Oczywiście z zastrzeżeniem, że akceptujemy jednocześnie jego wyższą cenę niż porównywalnego modelu z napędem konwencjonalnym. Obsługa nie wymaga żadnych dodatkowych umiejętności. Jedynie technika jazdy uwzględniająca specyfikę napędu byłaby wskazana choćby po to, by wykorzystywać walory napędu mieszanego. Z mniejszą przestrzenią bagażnika także da się żyć, więc właściwie Ford Mondeo Hybrid jest naszym zdaniem samochodem wartym polecenia.

Ford Mondeo Hybrid i konkurenci

Marka/model

Ford Mondeo Hybrid Titanium

Toyota Prius Premium

Cena (zł)

130 500

127 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/ wysokość (mm)

4867/1911/1501

4540/1760/1490

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1599/1595

1530/1510

Rozstaw osi (mm)

2850

2700

Masa własna (kg)

1504

1375-1400

Pojemność bagażnika (l)

383

502

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

43

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1999

1797

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

bezstopniowa

bezstopniowa

Osiągi

Silnik spalinowy -moc (KM) przy obr./min

140 przy 6000

98 przy 5200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

175 przy 4000

142 przy 4000

Silnik elektryczny – moc (kW)

88

53

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,2

10,6

Prędkość maksymalna (km/h)

187

180

Średnie spalanie (l/100 km)

4,2

3,6

Emisja CO2 (g/km)

99

84

 

Ford Mondeo Hybrid

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...

Fot. Marek Perczak

Ford Mondeo Hybrid

Hybrydy już nam trochę spowszedniały. Dlatego po otrzymaniu propozycji przetestowania Forda Mondeo z tego rodzaju napędem mieszanym nie czuliśmy specjalnej ekscytacji. Tymczasem...

Fot. Marek Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dziwne_porownanie (gość)

    Przydaloby sie porownanie Forda Mondeo Sedan Hybrid z Toyota Camry Sedan Hybrid ... nieprawdaz ?

  • Oczko (gość)

    Kiedyś byłem przeciwnikiem hybryd. Ten mondeo mnie przekonuje, choć cena, przynajmniej dla mnie jeszcze zaporowa.

Dodaj komentarz

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Ford Mondeo opinie

Oceń swoje auto

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.