Jazda Mustangiem poprawia nastrój. Najnowszy model nic tu nie zmienił, chociaż oprócz V8 Ford wkłada do niego rzędowe „czwórki”. Dla Mustanga to żadna nowina. Pierwszą dostał w 1974 roku, osiągała 88 KM z 2,3 l pojemności. W Mustangu SVO z lat 1984-86 doszła do 200 KM. Dzisiejszy silnik identycznej wielkości ma 314 KM i chrypę przy której V8 musi się dobrze starać. To największe zaskoczenie. Posługując się nowoczesną techniką inżynierowie ulepili Fordowi duszę z części na pozór nie pasujących. Turbodoładowana „czwórka” EcoBoost daje radę. Wg danych technicznych jest minimalnie wolniejsza, ale zza kierownicy się tego nie czuje. Silnik fajnie „gada” i przy rozpędzaniu czochra błędnik.
Pięciolitrowy V8 jest za to małomówny. Oczywiście jak na osiem cylindrów i krzyżowy wał korbowy. Fani basowych brzmień będą chcieć więcej i pewnie podskoczy sprzedaż alternatywnych układów wydechowych, które już są do kupienia w firmach tuningowych. Reszta bez zarzutu. America, here I come!
Podstawowym silnikiem w USA jest V6 o pojemności 3,7 l i mocy 304 KM, u nas niedostępny. Raczej nie ma czego żałować. Niezależnie od typu silnika, układ przeniesienia napędu jest skrojony po europejsku. Do standardu należy sześciobiegowa skrzynia ręczna, sześciobiegowy „automat” z łopatkami przy kierownicy trzeba sobie zamówić. Podwójny układ wydechowy jest w obu wersjach silnikowych dostępnych w Europie, ale tylko w V8 ma walcowane, polerowane końcówki. Do wyboru są dwa typu nadwozi: fastback i kabriolet. Tylko w tym pierwszym firma proponuje za dopłatą sportowe fotele Recaro.
Nadwozie jest sztywne, ale stosunkowo lekkie. Pokrywa silnika i przednie błotniki są z aluminium. Przy silniku V8 na przednią oś przypada 54% masy auta, przy „czwórce” – 53%. Podwozie zostało zaprojektowane specjalnie dla Mustanga. Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona ze stabilizatorem i jest mocowane wraz z silnikiem do ramy pomocniczej. Tylne, niezależne, wielowahaczowe „integral-link” też ma sprężyny śrubowe i stabilizator. Przy obu osiach są hamulce z wentylowanymi tarczami. W modelu ośmiocylindrowym tarcze z przodu mają większą średnicę i wyposażone są w sześciotłoczkowe zaciski Brembo. Układ kierowniczy ma wspomaganie elektryczne.
Jak się to przekłada na jazdę? Z amerykańskich akcentów została szeroka maska przed oczami. Zawieszenie i mechanizmy sterowania pracują jak w dobrym, europejskim coupé. Mustang nie jest narowisty i trzeba się postarać, aby zmusić go do ekscesów. Pomaga w tym mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Mimo niespotykanego wcześniej w takim natężeniu technicznego wyrafinowania i rozpanoszonej elektroniki, której dobitnym wyrazem jest multimedialny system SYNC 2, Mustang wciąż jest amerykański do szpiku kości. Zrobienie z niego kolejnego, fordowskiego „samochody światowego” nie zaszkodziło mu. Powstaje we Flat Rock, w Michigan, ale po raz pierwszy jest oficjalnie sprzedawany w Europie i ma nawet wersję z kierownicą po prawej stronie dla zmęczonych Jaguarami „wyspiarzy”. Na zewnątrz i w środku jest sporo smaczków, wiążących nowego Mustanga nicią kodu genetycznego z pierwotnym modelem z 1964 roku. Wygląd przednich i tylnych świateł czy forma deski rozdzielczej są echem dawnego Forda, który podbił Amerykę i stał się legendą na całym świecie.
Przyjemną cechą Mustanga jest cena. Startuje od 148 400 zł za czterocylindrowego fastbacka. Będący na przeciwnym końcu oferty ośmiocylindrowy kabriolet kosztuje 186 400 zł. W porównaniu z europejskimi samochodami o podobnych osiągach i „ładunku emocjonalnym” Mustang to prawdziwa okazja, choć dla Amerykanów i tak większa. W USA ceny zaczynają się od niespełna 24,5 tys. dolarów, wliczając dostawę i podatek.
Wybrane dane techniczne Forda Mustanga oraz konkurentów:
Marka/model | Ford Mustang GT | BMW 650i Coupé | Porsche 911 Carrera |
Cena (zł) | 169 400 | 448 600 | 450 100 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | coupé/2 | coupé/2 | coupé/2 |
Liczba miejsc | 2+2 | 2+2 | 2+2 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość | 4784/1916/1381 | 4894/1894/1369 | 4491/1808/1303 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1582/1655 | 1600/1665 | 1530/1520 |
Rozstaw osi | 2720 | 2855 | 2450 |
Masa własna | 1655 | 1870 | 1380 |
Pojemność bagażnika (l) | 408 | 460 | 135 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 59 | 70 | 64 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 4951 | 4395 | 3436 |
Liczba cylindrów | V8 | V8 | 6 |
Napędzana oś | tylna | ||
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | automatyczna/8 | manualna/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 421 przy 6500 | 450 przy 5500 | 350 przy 7400 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 530 przy 4250 | 650 przy 2000-4500 | 390 przy 5600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,8 | 4,6 | 4,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 264* | 250 | 289 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 13,5 | 8,7 | 9,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 299 | 203 | 211 |
* wg testów prasowych z ogranicznikiem prędkości
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?