GR Supra Racing Concept otwiera nowy rozdział w historii jednego z najsłynniejszych sportowych samochodów Toyoty. Toyota Supra przez ćwierć wieku wyznaczała standardy w segmencie. Jako rasowe auto sportowe model cieszył się reputacją superszybkiego grand tourera i groźnego rywala na torach wyścigowych. Zdominował także najbardziej prestiżowe wyścigi klasy GT w Japonii i zyskał rzesze fanów.
Po 16 latach od zakończenia produkcji ostatniej do tej pory, czwartej generacji, Supra nadal cieszy się renomą auta kultowego wśród entuzjastów sportowych samochodów. Nazwa Supra pojawiła się po raz pierwszy w 1978 roku wraz z debiutem większej i mocniejszej wersji Toyoty Celiki drugiej generacji, zaś w następnych latach samochód ten stał się niezależnym modelem. Celica Supra była znana pod symbolem A40. Po niej na rynek trafiły trzy generacje Toyoty Supry – A60 w 1981 roku, A70 w 1986 roku i A80 w 1993 roku. Wszystkie cztery modele miały charakterystyczny dla samochodów GT układ z silnikiem z przodu i tylnym napędem. Czwarta generacja była najmocniejszym samochodem produkcyjnym w dotychczasowej historii Toyoty.
Toyota Supra zawdzięczała swoją reputację w znacznej mierze sukcesom w sportach motorowych. Czwarta generacja modelu, która weszła na rynek w 1993 roku, zdominowała serię wyścigów All-Japan GT, dziś znaną jako Super GT series, czterokrotnie wygrywając w klasie GT500. W latach 80. model brał udział także w wyścigach samochodów sportowych IMSA w Ameryce Północnej, zaś w następnej dekadzie dwukrotnie wystartował w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.
Toyota GR Supra Racing Concept to kompaktowy, dwudrzwiowy samochód z napędem na tylną oś i silnikiem z przodu, zbudowany z zaawansowanych, lekkich materiałów. Za jego opracowanie odpowiadali specjaliści Toyota Gazoo Racing. Koncept ten jest zapowiedzią przyszłej premiery Toyoty Supry piątej generacji, co sugeruje widoczny na drzwiach numer 90, nawiązujący do kodów kolejnych generacji modelu – A40, A60, A70 i A80.
Wiele elementów nadwozia takich jak maska z wlotami powietrza, tylny zderzak, przedni spojler, nakładki progów, tylny dyfuzor, obudowy lusterek bocznych oraz duże tylne skrzydło, wyprodukowano z mocnych, lekkich kompozytów. Przednia szyba oraz oszklenie bocznych okien także powstały z odpornego tworzywa.
Samochód ma obniżone przednie i tylne zawieszenie, wyczynowy układ wydechowy, wyścigowe koła BBS oraz opony Michelin. W hamulcach zastosowano zaciski i tarcze Brembo Racing. Kabina została zaprojektowana z myślą o wyczynowej jeździe. Firma OMP dostarczyła fotele i pasy bezpieczeństwa, a także wyścigową kierownicę, zamocowaną na specjalnej kolumnie i wyposażoną w łopatki zmiany biegów. Deska rozdzielcza ma wygląd charakterystyczny dla samochodów wyścigowych, podobnie jak tablica przyrządów ze sportowymi zegarami. Drzwi od wewnątrz są pokryte panelami z włókna węglowego. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa, obowiązującymi podczas profesjonalnych rajdów i wyścigów, w samochodzie zamontowano klatkę bezpieczeństwa i gaśnice.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?