Identyfikacja pojazdu

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Dariusz Dobosz

Liczba odwiedzin: 112816

Kupując używany samochód nabywca ma kilka atutów przy sprawdzaniu legalności kupowanego auta. Najważniejszy jest numer VIN, ale można wykorzystać jeszcze inne znaki identyfikacyjne.

Według międzynarodowego systemu oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów (VIN) każdy samochód powinien mieć numer identyfikacyjny. Składa się on z 17 znaków i jest utworzony z kombinacji liter i cyfr.


Jeżeli ktoś wie, jak rozszyfrować VIN, jednoznacznie może określić pojazd i sprawdzić, czy jest legalny. W numerze VIN jest np. informacja, jaki rodzaj skrzyni biegów ma samochód: manualną czy automatyczną, czy jest to wersja trzy- czy też pięciodrzwiowa, czy tapicerka jest welurowa, a może skórzana. Fot. Krzysztof Żuczkowski/forum


Spróbujmy zatem rozszyfrować numer identyfikacyjny samochodu.

Trzy pierwsze znaki określają międzynarodowy kod producenta, w którym pierwszy znak to rejon geograficzny, drugi znak to kraj w określonym rejonie, trzeci znak to producent pojazdu.


Znaki od czwartego do dziewiątego określają typ pojazdu tzn. jego konstrukcję, rodzaj nadwozia, silnika, skrzyni biegów. Znaczenie liter i cyfr ustalają producenci indywidualnie.

Ostatni człon znaków (od 10. do 17.) to część identyfikująca pojazd (konkretny egzemplarz). Znaczenie symboli w tej części ustalają producenci indywidualnie. Zazwyczaj jest tak: 10. znak to rok produkcji lub model roku, 11. znak to fabryka montująca auto lub rok produkcji (w samochodach marki Ford), znaki od 12. do 17. to kolejny numer fabryczny.


Niezajęte pozycje w numerze identyfikacyjnym powinny być wypełnione przez znak „0”. Niektórzy producenci nie przestrzegają tej reguły i używają innych oznaczeń. Na przykład Volkswagen niezajęte miejsca wypełnia literą „Z”, a Ford znakiem „X”.


Numer identyfikacyjny powinien być naniesiony w jednym rzędzie lub w dwóch, z zachowaniem jednakowych odstępów. W przypadku ozna­­kowania dwurzędowego żaden z trzech wymienionych członów podstawowych nie powinien być rozdzielony.

Oznaczenia identyfikacyjne umieszcza się w przedziale silnika, w kabinie (w środku samochodu) lub w bagażniku. Wprowadzone są już na ogół po lakierowaniu nadwozia. W nielicznych samochodach numer ten jest nanoszony po nałożeniu lakieru podkładowego albo pole numerowe zamalowane jest dodatkowo szarym lakierem.


Numery identyfikacyjne mogą być naniesione kilkoma sposobami. Mogą być wybite – mamy wtedy wklęsłe znaki, wytłaczane – znaki są wtedy wypukłe, wycinane – znaki są w postaci otworów, wypalane – znaki nanosi się metodą elektroiskrową, składają się z wielu punktów o średnicy około 1 mm.


Kod VIN czy tabliczka znamionowa nie są jedynymi źródłami informacji o pochodzeniu samochodu. Sporo można dowiedzieć się także z elementów, które na pozór nie są nośnikami informacji. Przykładem mogą być tutaj szyby. Wielu producentów stosuje oznaczenie roku produkcji właśnie na szybach. Zazwyczaj są to kody, na przykład cyfra „2”, która oznacza 1992 r. Takie dane trzeba również pozyskać od dilera lub producenta. Trzeba pamiętać, że szyby mogą być nieznacznie starsze niż cały samochód, np. o rok. Ale różnica dwóch, trzech lat w stosunku do danych z numerów VIN to sygnał do nadzwyczajnej ostrożności. Brak jednolitego kodu na szybach oznacza, że niektóre z nich były wymieniane. Oczywiście stłuczenie szyby nie zawsze musi być konsekwencją wypadku.


Kolejne miejsca, z których można odczytać np. rocznik auta, to duże elementy z tworzyw sztucznych. Można obejrzeć pokrywy filtra powietrza lub filtra w układzie przewietrzania wnętrza, a tak-że klosze lamp.


Wiele możemy dowiedzieć się także z dokumentów. W dowodzie rejestracyjnym sprawdzamy, czy nie ma skreśleń, wpisów pobawionych urzędowych autoryzacji albo śladów ich usuwania. Ważna jest zgodność danych właściciela z danymi w dowodzie. Jeśli się różnią, nie ufajmy żadnym upoważnieniom ani nawet umowom notarialnym. Papiery muszą być bez zarzutu. Należy żądać pokazania faktury zakupu auta, dokumentów celnych albo umowy kupna-sprzedaży pojazdu potwierdzonej w urzędzie skarbowym.

 

Uważaj na przeszczep!

Czy kradziony samochód może mieć legalne dokumenty i prawdziwe numery? Przestępcy zdobywają najpierw dokumenty przypadkowego samochodu sprzedawanego na złom. Chodzi im jedynie o zdobycie prawdziwych dokumentów, pola numerowego i tabliczki znamionowej. Mając już dokumenty w swo­im posiadaniu, złodzieje kradną taki sam samochód, w takim samym kolorze i z tego samego rocznika. Następnie wycinają pole numerowe i demontują tabliczkę znamionową pochodzące ze złomowanego auta i montują w pojeździe kradzionym. Wtedy samochód jest kradziony, ale dokumenty, pole numerowe i tabliczka znamionowa są prawdziwe.


Kody roku modelowego


2 – 1972

D – 1983

R – 1994

3 – 1973

E – 1984

S – 1995

4 – 1974

F – 1985

T – 1996

5 – 1975

G – 1986

V – 1997

6 – 1976

H – 1987

W – 1998

7 – 1977

J – 1988

X – 1999

8 – 1978

K – 1989

Y – 2000

9 – 1979

L – 1990

1 – 2001

A – 1980

M – 1991

2 – 2002

B – 1981

N – 1992

3 – 2003

C – 1982

P – 1993

4 – 2004

Rok modelowy w numerze nadwozia znajduje się zazwyczaj na 10. Pozycji


Przykłady światowych kodów producentów


Alfa Romeo, Włochy

ZAR

Audi, Niemcy

WAU

BMW, Niemcy

WBA

BMW Motorsport, Niemcy

WBS

Chrysler, USA

1C

Citroën, Francja

VF7

Daewoo, Korea

KLA

Daewoo, Polska

SUP

Fiat, Włochy

ZFA

Fiat, Polska

SUF

Ford, Niemcy

WFO

Honda, Japonia

JHM

Honda, Wielka Brytania

SHH

Mercedes, Europa

WDB

Mitsubishi, Japonia

JMB

Mitsubishi, Holandia

XMC

Nissan, Japonia

JN1

Nissan, Wielka Brytania

SJN

Opel, Niemcy

WOL

Peugeot, Francja

VF3

Renault, Francja

VF1

Saab, Szwecja

YS3

Seat, Hiszpania

VSS

Škoda, Czechy

TMB

Toyota, Japonia

JT1

Toyota, Wielka Brytania

SB1

Volkswagen, Niemcy

WVW

Volvo, Szwecja

YV1

Kod producenta oznaczony jest pierwszymi trzema znakami numeru nadwozia (VIN)


Przykład rozkodowania numeru VIN (Škoda Felicia 1994–2001): TMBEEAX13SX123456


Symbole 1–3

Światowy kod producenta: Škoda, Czechy

Symbol 4

Kod modelu: E – Felicia

Symbol 5

Kod silnika i przełożenia przekładni głównej: E – silnik 135 (1.3, 55 KM), przełożenie 4,16; F – silnik 136 (1.3, 68 KM), przełożenie 4,16; G – silnik AEE (1.6, 75 KM), przełożenie 3,83; H – silnik AEF (1.9 D, 64 KM), przełożenie 3,35

Symbol 6

Kod normy emisji spalin: A – wg normy R83.01A; F – wg norm US83, EEC 93/59, R83.01B, 94/12; G – katalizator monofunk­cyjny; H – wg norm R83.01C, EEC 93/59, 94/12, US83

Symbol 7

Kod konstrukcji nadwozia: X – nieprzystosowane do montażu poduszki powietrznej; Z – przystosowane do montażu poduszki powietrznej (w katalogu części zamiennych oznaczane jako wzmocnione)

Symbol 8

Kod typu nadwozia: 1 – hatchback 5d; 5 – kombi 5d; 7 – pickup

Symbol 9

Kod odmiany nadwozia (3 – LX; 4 – GLX; 5 – SLX; 8 – Service Van; 9 – Hardtop)

Symbol 10

Kod roku modelowego

Symbol 11

Kod zakładu montażowego (0, 1, 2, 3, 4 – Mlada Boleslav;

5 – Kvasiny; 7 – Vrchlabi; X – Poznań) Symbol 12–17

Kolejny numer seryjny

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • olek (gość)
    • w numerze nadwozia niema litery O tylko cyfra 0 macie błąd

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!